شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فعال محیط زیست بریتانیایی: اعتراض حقی مشروع در دموکراسی است

برخورد تهاجمی و خشن مارک فیلد، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا، با یک زن فعال محیط زیست در ضیافت شامی که پنج‌شنبه شب با حضور چهره‌های برجسته سیاسی و اقتصادی این کشور برگزار شده بود، جنجال به راه انداخت. به دنبال انتشار ویدیوی این حادثه و پخش تصاویر حمله خشونت‌بار معاون وزیر خارجه به اعتراض صلح‌آمیز یکی از حامیان محیط زیست حاضر در این مراسم، فیلد از مقام خود تعلیق شده است.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Iran International ‪(@iranintltv)‬ on

جانت بارکر، فعال محیط زیست و عضو سازمان غیردولتی «صلح سبز» (Green Peace)، در گفت‌وگو با نشریه گاردین اعلام کرده به‌رغم آسیب خفیفی که بر اثر فشار دست فیلد به گردنش وارد شده است، قصد شکایت به دادگاه ندارد، اما تاکید می‌کند که این سیاستمدار انگلیسی برای مهار و درمان واکنش‌های خشونت‌آمیزش، باید در جلسه‌های مدیریت خشم شرکت کند. او همچنین از تصمیم مقام‌های بریتانیایی برای تعلیق معاون فعلی وزارت امور خارجه ابراز خوشحالی کرده و این اقدام را به فال نیک گرفته است.

به عقیده بارکر، در عوض طرح شکایت قانونی، «بهتر است افکار عمومی در این‌باره قضاوت کند». این حامی محیط زیست در روایتش از حادثه ضیافت شام تعریف کرد وقتی می‌خواست بروشورهایی را به مهمانان حاضر در مراسم بدهد، با حمله خشن مارک فیلد مواجه شد که او را از بازو و گردنش گرفت و بیرونش کرد، با این‌که تقاضا کرده بود رهایش کند و اجازه بدهد خودش از سالن غذاخوری خارج شود. بارکر گفت: «یادم می‌آید که ناگهان یک صندلی به عقب پرت شد. و هل داده شدم. بارها و بارها تکرار کردم این یک اعتراض مسالمت‌آمیز است، این یک اعتراض مسالمت‌آمیز است. با صدای رسا گفتم، مسلما به حد کافی بلند بود [که شنیده شود].»

آن‌طور که بارکر تعریف کرده است او چهره فردی را که به سمتش حمله‌ور شد ندیده بود و به‌هیچ‌وجه نمی‌دانست با چه کسی طرف است: «فقط فهمیدم با مردی طرفم که خیلی، خیلی عصبانی است. می‌شد از لحن صدایش فهمید. فهمیدم می‌خواهد بیرونم کند. فکر کردم تکرار اعتراض مسالمت‌آمیز، اعتراض مسالمت‌آمیز شاید وضعیت را آرام کند. اما ذره‌ای از عصبانیتش کم نشد.»

بارکر ۴۰ ساله، که در آن مراسم فقط یک موبایل و کیف‌دستی کوچک همراه داشت، ادامه اتفاقات آن شب را این‌گونه توصیف کرد: «او (فیلد) تمام راه تا دم در ساختمان گردن و بازویم را محکم گرفته بود. وقتی به در خروجی ساختمان رسیدیم، هلم داد توی خیابان و گفت عاقبت امثال تو که مزاحم مهمانی شام ما می‌شوند همین است.»

بر اساس گزارش‌های منتشر‌شده، هم‌زمان با آغاز سخنرانی فیلیپ هاموند، وزیر دارایی بریتانیا در این مراسم، بارکر همراه ۲۰ تا ۳۰ نفر از فعالان محیط زیست وارد سالن اجتماعات شدند. این گروه از حامیان محیط زیست امیدوار بودند بتوانند با ورود به مراسم در مورد «بحران تغییر اقلیم» سخنرانی کنند.

بارکر که سابقه‌ای طولانی در فعالیت‌های داوطلبانه محیط زیستی دارد، گفت قصد داشتند بسیار محترمانه وارد شوند و حتی در مورد قد پیراهنشان وسواس و دقت به خرج داده بودند تا متناسب با ضوابط پوشش زنان در ساختمان وزارت امور خارجه باشد. او همچنین تعریف کرد که در ادامه، ورودشان به ساختمان با ممانعت نیروهای امنیتی و حفاظتی روبه‌رو شد. به هر حال، او تنها فردی بود که توانست با مقاومت در برابر نیروهای امنیتی، خودش را به سمت دیگر سالن اجتماعات برساند و سعی داشت بروشورها را میان مهمانان پخش کند که با برخورد خشن فیلد متوقف شد.

این فعال محیط زیست توضیح داد که بیش از همه از شدت خشم فیلد شوکه شده است. آثار این حمله خشونت‌آمیز، از جمله قرمزی ناشی از فشاری که به بازوی بارکر وارد شده، تا صبح جمعه همچنان آشکار بود. به عقیده بارکر، معاون تعلیق‌شده وزارت امور خارجه شدیدا نیازمند مدیریت خشم است: «به نظرم لازم است (فیلد) نگاهی جدی بیندازد که چرا چنین واکنشی نشان داد، چرا در دو صدم ثانیه خشمش از صفر به شصت رسید. او نیازمند مدیریت خشم است. نگرانم که چه بسا خشم او همیشه در آستانه غلیان باشد. و شاید فقط با یکی، دو تلنگر کنترلش را از دست بدهد، خصوصا با چنین رفتاری که مقابل یک زن بروز داد. معلوم نیست چه اتفاق دیگری ممکن است خشمش را تحریک کند و قربانی بعدی چه کسی خواهد بود.»

بارکر در ادامه افزود: «فقط می‌خواهم فکر کند چه کار کرده و چرا این کار را کرده است.»

فعالان محیط زیست در بریتانیا از دولت می‌خواهند که علاوه بر اعلام وضعیت اضطراری در خصوص تغییرات اقلیمی، با تصویب قوانین جدید، تولید گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۲۵ به صفر برساند.

بارکر در این مصاحبه همچنین یادآور شده است: «به نظرم باید به یاد داشته باشیم که اعتراض بخشی مشروع از دموکراسی ماست. به تکامل و تحول کمک می‌کند. دستاوردهای مثبتی به همراه دارد. به جنبش حق رای زنان، گاندی و دموکراسی هند و جنبش حقوق سیاه‌پوستان نگاهی بیندازید. چنین رفتارهایی سعی دارند آن را درهم بشکنند، ولی ما از پا نمی‌نشینیم، چون ناچاریم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More