شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده پیشین پلیس خراسان رضوی احتمالا بازداشت شده

 

چند روز پس از انتشار خبر تغییر فرمانده نیروی انتظامی استان خراسان رضوی و جایگزینی ابراهیم قربا‌زاده با قادر کریمی، برخی گزارش‌های غیر رسمی حکایت از بازداشت فرمانده پیشین نیروی انتظامی خراسان رضوی دارد.

قادر کریمی مرداد ماه سال گذشته به سمت فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی منصوب شده بود، اما هفته گذشته و پس از نزدیک به ۱۴ ماه جای خود را به ابراهیم قربان‌زاده داد که به مقام سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی منصوب شده است.

برخی گزارش‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که دلیل برکناری کریمی، دست داشتن او در یک پرونده فساد مالی ۱۸ میلیارد تومانی است و او به همین دلیل بازداشت شده‌ است.

با این حال این خبر از سوی هیچ‌کدام از منابع رسمی تایید نشده است.

محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی - امنیتی استانداری خراسان رضوی گفته است که دلیل تغییر کریمی آن بود که او «مشکل جسمی داشت و ادامه کار برای وی، سخت بود». او اضافه کرد که برکناری او «دلیل دیگری نداشت».

او همچنین، فرمانده پیشین نیروی انتظامی خراسان رضوی را «نیروی خوب، زحمت کش و پای کاری» توصیف کرد که چون «ادامه کار برای او امکان پذیر نبود»، از سمت خود کنار رفت.

کریمی پیش از این سابقه حضور در سمت‌هایی مانند رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فارس، رییس پلیس مبارزه بامواد مخدر تهران و جانشین فرماندهی انتظامی تهران را در کارنامه دارد.

اگر خبر برکناری و بازداشت کریمی به دلیل فساد مالی صحیح باشد، این نخستین بار نیست که در سطح فرماندهان نیروی انتظامی چنین اتفاقی رخ می‌دهد. مشهورترین نمونه مربوط به پرونده اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پیشین نیروی انتظامی است.

احمدی‌مقدم سال ۹۳ از سمت فرماندهی نیروی انتظامی برکنار شد. آن زمان وب‌سایت کلمه دلیل برکناری او را مرتبط با «کشف یک شبکه فساد مالی در زیرمجموعه‌های ناجا» دانسته و نوشته بود که احمدی‌مقدم دست‌کم دو روز در بازداشت بوده است.

تابستان سال جاری یک نماینده مجلس خبر داده بود که حکم انفصال از خدمت «یکی از مسئولین ارشد سابق نیروی انتظامی» به دلیل بدهی نفتی این نیرو به دولت صادر شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More