شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده انتظامی تهران دستور «عزل و بازداشت ماموران خاطی» را پس گرفت

نیروی انتظامی اعلام کرد که دستور حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران در خصوص «عزل و بازداشت دو مامور» به دلیل ضرب و شتم یک دختر نوجوان، تعلیق شده و نیروی انتظامی از برخورد با ماموران خطاکار خود منصرف شده است.

مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ شامگاه سه شنبه با تاکید براینکه «دستور رئیس پلیس پایتخت در خصوص حادثه پارک پلیس متوقف شد»، اعلام کرد که «به دنبال بررسی‌های اولیه توسط بازرسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، حسین رحیمی دستور قبلی خود را متوقف و اجرا یا تعلیق آن را منوط به پایان تحقیقات کرد.»

ظهر روز سه شنبه حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در نشست خبری خود با رسانه‌ها و در حاشیه اجرای طرح رعد ۲۶ اعلام کرده بود که «دو مامور کلانتری در ماجرای پارک پلیس در منطقه تهران‌پارس عزل و بازداشت شدند.»

در چند روز گذشته انتشار فیلمی از برخورد خشونت‌بار ماموران نیروی انتظامی با یک دختر جوان  در پارک پلیس تهران پارس به خاطر «بدحجابی»  موجی از اعتراض‌ها را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

در این فیلم یک مامور نیروی انتظامی با لباس شخصی در حال دستگیری یک دختر جوان با استفاده از زور و خشونت مشاهده می‌شود که دختر را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. این مامور سپس دختر جوان را در حالی که لباس‌هایش بر اثر خشونت مامور کنار رفته، بغل کرده و با ضرب و شتم به زور سوار یک خودروی نیروی انتظامی می کند.

در ساعات اولیه پس از انتشار این فیلم، «مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی تهران بزرگ» به دفاع از اقدام ماموران در ضرب و شتم این دختر جوان پرداخت و اعلام کرد که این برخورد عصر روز شنبه یکم تیرماه «در پی تماس تلفنی تعدادی از شهروندان مبنی بر حضور چند دختر و پسر در پارک پلیس منطقه تهران‌پارس» انجام شده است و «برخورد با این‌گونه جرایم که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی جامعه می‌شود علاوه بر اینکه از مطالبات جامعه به شمار می‌آید از وظایف پلیس نیز محسوب می‌شود.»

نیروی انتظامی حتی با وارد آوردن اتهاماتی را به دختر جوانی که مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته بود، اعلام کرد که  پس از اعزام «واحد گشت کلانتری» با پارک پلیس، ماموران مشاهده کردند که «۵ نفر دختر و پسر که فاقد حرکات طبیعی و نرمال و همچنین پوشش مناسب بودند با انجام شوخی‌های سخیف، نامتعارف و به دور از شئونات اخلاقی و عرف جامعه با یکدیگر، موجبات جریحه‌دار شدن شهروندان و دنبال آن نارضایتی و اعتراض دیگر افراد حاضر در پارک را فراهم آورده‌اند.»

این نیرو حتی در توضیح اولیه خود اعلام کرده بود که «ماموران ابتدا ضمن ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر این افراد، آنان را به رعایت عفت و هنجارهای اجتماعی دعوت کرده که در مقابل این رفتار مامور پلیس، یکی از این افراد ضمن ایجاد جوسازی شروع به فحاشی نسبت به ماموران کرده که در نتیجه این ماجرا سه پسر و دو نفر دختر دستگیر و به کلانتری انتقال داده شدند که در بررسی‌های اولیه مشخص شد این افراد به‌دلیل مصرف مواد مخدر توهم‌زا فاقد حالت طبیعی بوده‌اند.»

واکنش‌ها به این فیلم اما علاوه بر شبکه‌های اجتماعی به مجلس شورای اسلامی نیز رسید و چند تن از نمایندگان به برخورد خشونت‌بار نیروی انتظامی با دختر جوان در پارک پلیس تهران پارس، اعتراض کردند.

پروانه سلحشوری نماینده تهران از جمله نمایندگانی بود که به این اقدام ماموران انتظامی اعتراض کرد و در توییتی نوشت: «نیروی انتظامی و هیچ نهاد دیگری چه به لحاظ قانونی، چه شرعی و چه اخلاقی، حق و اجازه برخورد خشن با شهروندان ندارد. درباره برخورد بسیار زشت و زننده و آزاردهنده با یک دختر نوجوان، بالاترین مسئول مربوطه باید به مجلس پاسخگو باشد.»

محمود صادقی یکی دیگر از نمایندگان معترض به این برخورد خشونت‌بار بود که تاکید کرد:« فیلم برخورد پلیس با یک دختر واقعا شرم آور است. برای نهی از منکر خود مرتکب منکَرات بین می شوند؛ نیروی انتطامی باید پاسخگو باشد.»

در پی این اعتراضات بود که حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی پایتخت، روز سه شنبه در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران از برخورد با ماموران متخلف خبر داد و گفت که «جانشین کلانتری و یکی از مأموران کلانتری در این ماجرا بازداشت و از سمت خود عزل شده‌اند.»

او البته اعلام کرد که دختر جوانی که مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته و چهار تن دیگر بازداشت شده اند و گفت که «پنج نفر شامل سه مرد و دو زن جوان بازداشت شده و همچنان نیز در بازداشت پلیس هستند. جرم آنها خودداری از عمل به دستور پلیس، هنجارشکنی و درگیری با مأمور و نیز کشف حجاب است و همچنان نیز در اختیار پلیس هستند.»

شامگاه سه شنبه اما «مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ» در اطلاعیه‌ای با تاکید براینکه «دستور رئیس پلیس پایتخت در خصوص حادثه پارک پلیس متوقف شد»، اعلام کرد که «به دنبال بررسی‌های اولیه توسط بازرسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، حسین رحیمی دستور قبلی خود را متوقف و اجراء یا تعلیق آن را منوط به پایان تحقیقات کرد.»

به این ترتیب درحالی که دختر جوانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفت به همراه چهار تن دیگر همچنان در بازداشت نیروی انتظامی باقی مانده اند اما «جانشین کلانتری و یک مامور» که حسین رحیمی از «عزل و بازداشت» آنها خبر داده بود آزاد شده و از حالت تعلیق در آمدند.

این اولین بار نیست که فیلم‌ها و تصاویر برخورد خشونت آمیز ماموران نیروی انتظامی یا گشت ارشاد با شهروندان به ویژه دختران و زنان جوان منتشر شده است، در موارد قبلی نیز گزارشی درباره برخورد نیروی انتظامی با ماموران خاطی منتشر نشده است یا در صورت انتشار اخباری در این باره در نهایت این نیرو شهروندان را مقصر و متهم کرده است.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، ظهر سه شنبه خبر داد که به همراه شماری از نمایندگان اقدام به «طرح سئوال از وزیر کشور» در خصوص برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران نیروی انتظامی کرده است.

نمایندگان در این سئوال با اشاره به «برخورد خشن ماموران نیروی انتظامی با یک دختر نوجوان در تهران»، از عبدالرضا رحمانی فصلی پرسیده اند که «علت برخورد غیرقانونی و نامناسب با برخی از شهروندان در خصوص جرایمی که اخلاقی نامیده می‌شود از سوی کسانی که مسئول اجرای قانون و نظم اجتماعی هستند، چیست.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More