شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شهرهای بزرگ جهان صحنه تظاهرات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس

دوازدهمین روز تظاهرات ضد نژادپرستی اعتراض به کشته شدن جورج فلوید، شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار به دست پلیس، در شهرهای مختلف آمریکا از جمله واشنگتن دی سی، شیکاگو، فیلادلفیا و سایر شهرهای بزرگ جهان ادامه دارد.

تظاهرات‌کنندگان علیه نژادپرستی از خیابان‌های مختلف واشنگتن دی سی به سمت کاخ سفید در حرکت هستند و شعار «بی عدالت، صلح نیست» سر دادند.

مقامات شهر واشنگتن با مستقر کردن تعداد زیادی نفربر در اطراف کاخ سفید جلوی تردد خودروها را به این محدوده گرفته‌اند.

یک روز پس از اقدام شهرداری واشنگتن در تغییر نام خیابان مقابل کاخ سفید به خیابان «زندگی سیاهان مهم است،» موریل باوزر، شهردار این شهر در همان خیابان به جمع تظاهرات کنندگان علیه خشونت پلیس و نژادپرستی پیوست.

در شهر سانفرانسیسکو نیز هزاران تظاهرات‌کننده روی پل گلدن گیت اجتماع بسیار بزرگی را تشکیل داده‌ و شعار «زندگی سیاهان مهم است» سر دادند.

این تظاهرات اما تنها به شهرهای بزرگ ایالات متحده محدود نبود و بسیاری از شهرهای جهان نیز شاهد اعتراضات ضد نژادپرستی بودند.

در لندن پس از یک تظاهرات صلح‌آمیز گسترده، تعدادی از تظاهرات کنندگان در نزدیکی منزل بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، به سمت پلیس قوطی پرتاب کردند که پلیس آنها را از آن منطقه دور کرد.

پلیس در شهر هامبورگ آلمان بر روی تظاهرات‌کنندگان اسپری فلفل پاشید و هشدار داد که آماده است از ماشین‌های آبپاش استفاده کند. به گزارش رویترز، یک مامور پلیس در این ناآرامی‌ها زخمی شد.

مقامات شهر پاریس از برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی در مقابل سفارت آمریکا و محدوده برج ایفل جلوگیری کردند. با این وجود صدها تظاهرات‌کننده که پلاکاردهای «زندگی سیاهان مهم است» در دست داشتند مقابل پلس دلاکونکورد در نزدیکی سفارت آمریکا تجمع کردند.

به گفته پلیس شهر بریزبین استرالیا، حدود ۱۰ هزارنفر در تظاهرات صلح‌آمیز علیه نژادپرستی شرکت کردند. بسیاری از تظاهرات‌کنندگان پلاکارد «زندگی سیاهان مهم است» در دست داشتند و بسیاری دیگر با حمل پرچم‌های بومیان استرالیا خواهان توقف خشونت پلیس علیه بومیان این کشور شدند.

در شهر سیدنی استرالیا، با صدور یک حکم دادگاه اندکی پیش از تظاهرات، ممنوعیت تظاهرات به دلیل شیوع کرونا لغو شد و هزاران نفر توانستند در میان حضور گسترده پلیس تظاهرات کنند.

در شهر سئول، پایتخت کره جنوبی، ده‌ها نفر از کنشگران اجتماعی و ساکنان خارجی این شهر، با پوشیدن ماسک‌هایی که بر روی آنها نوشته شده بود «نمی‌توانم نفس بکشم» تظاهرات کردند.

تظاهرات کنندگان علیه نژادپرستی در توکیو در اعتراض به خشونت پلیس ژاپن علیه یک مرد کُرد شعار دادند. گفته می‌شود ماموران پلیس این فرد را در حین رانندگی متوقف کرده و او را از ماشینش به بیرون پرت کرده‌اند. تظاهرات کنندگان همچنین در همصدایی با جنبش «زندگی سیاهان مهم است» شعار دادند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More