شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
افزایش ابتلا ابه ایدز از طریق انتقال جنسی؛

شناسایی بیش از ۳۹هزار «مبتلا به ایدز» در ایران

پروین افسر،کازرونی رییس اداره پیشگیری از ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، با اعلام «شناسایی ۳۹هزار و ۵۴۹ مبتلا به ایدز» در ایران، هشدار داد که «در موارد جدید، ابتلا به این بیماری از طریق انتقال جنسی رو به افزایش است.»

این مقام وزارت بهداشت آخرین وضعیت آماری ابتلا و درمان بیماری ایدز و اچ.آی.وی در ایران، به خبرگزاری ایسنا گفت: «کل موارد ثبت شده این بیماری از ابتدا تا کنون ۳۹هزار و ۵۴۹ نفر بوده‌اند که مرگ ۱۸هزار و ۱۱۹ نفر آنها ثبت شده است.»

کازرونی با اشاره به اینکه «۵۰ درصد کل موارد شناخته شده مبتلایان به ایدز در زمان تشخیص «در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند»، گفت: «علت ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۶۰.۸ درصد)، رابطه جنسی (۲۱.۶ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۶ درصد) بوده است.»

رئیس اداره پیشگیری از ایدز تاکید کرد که «در موارد جدید، ابتلا از طریق انتقال جنسی رو به افزایش بوده است.»

به گفته پروین افسر کازرونی «تخمین مبتلایان زنده در کشور حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا است و تا پایان سال ۹۷ از بین افراد مبتلا ۲۱ هزار و ۴۳۰ نفر مبتلای زنده ثبت شده است» اما  از این تعداد «۱۵ هزار و ۵۰ نفر تاکنون برای دریافت خدمات مراجعه کرده و تعداد ۱۳ هزار و ۴۷۷ تن نیز در حال حاضر تحت درمان قرار دارند.»

رئیس ادره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه «چالشی که اکنون ما با آن روبرو هستیم، تفاوت میان میزان تخمین ما از افراد مبتلا به ایدز و کسانی است که برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می‌کنند»، گفت که «تنها یک سوم مبتلایان طبق تخمین از وضعیت ابتلای خود آگاه شده‌اند و دو‌سوم دیگر از ابتلای خود آگاه نبوده و تحت مراقبت و درمان قرار ندارند.»

رییس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت، همچنین گفت که «۸۲ درصد مبتلایان ایدز را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند» و در کل کشور ۲۰۰ مرکز برای آموزش، پیشگیری، کنترل و درمان ایدز فعال است.

« کاهش موارد جدید ابتلا به ایدز» و «کاهش ۲۰ درصدی مرگ منتسب به این بیماری» دو هدف اصلی چهارمین برنامه استراتژیک ملی ایدز (۹۴ تا ۹۸) است که سال ۹۴ در شورایعالی سلامت به تصویب رسید.

از ابتدای دهه هشتاد خورشیدی، در ایران اقدامات موفقی برای کنترل همه گيری در مصرف کنندگان تزريقی مواد اعمال شد که به کاهش شيب رشد همه گيری در اين گروه جمعيتی منجر شد، با اين وجود هنوز عمده ترين عامل گسترش همه گيری در ايران مصرف تزريقی مواد است چرا که تزريق با وسايل مشترک به صفر نرسيده است.

از سوی ديگر «انتقال جنسی» اچ.آی.وی در ايران طی چند سال اخير در حال افزايش است به گونه‌ای در گزارش دبيرخانۀ کارگروه کشوری ايدز درباره «پیشرفت کنترل ایدز» تاکید شده که «سهم موارد شناسايی شده ابتلا از راه انتقال جنسی، به طور مداوم افزايش يافته و «شيوع اچ.آی.وی در زنان تن فروش نيز به ۵/۴ درصد رسيده است.»

در این گزارش به افزایش «تعداد زنان مبتلا به اچ.آی.وی در اثر انتقال جنسی: طی چند سال اخیر تاکید شده و آمده که «با افزايش تعداد مادران باردار مبتلا به اچ.آی.وی، بر تعداد کودکان مبتلا نيز در چند سال اخير افزوده شده است.»

در گزارش رسمی «پیشرفت کنترل ایدز» با اشاره به «تعدد روابط جنسی در مصرف کنندگان تزريقی»، تاکید شده بود که «روابط جنسی پر خطر در جوانان نادر نيست و ۵/۱۹ درصد از جوانان ۲۰ تا ۲۹ ساله رابطه خارج از ازدواج داشته اند»، ضمن اینکه «در چند سال اخير، مشاهده افزايش شيوع مصرف ترکيبات شبه آمفتامينی و افزايش رفتارهای جنسی پرخطر» بر ائر مصرف آن موجب نگرانی‌های بسيار شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More