شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در آستانه روز جهانی زن

سازمان ملل: از هر ۱۰ نفر در جهان، ۹ نفر در مورد زنان باورهای تبعیض‌آمیز دارند

پژوهش برنامه توسعه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر در جهان، ۹ نفر، فارغ از جنسیت، نسبت به زنان پیش‌داوری دارند. 

بر اساس این پژوهش، که پنجشنبه ۵ مارس (۱۵ اسفند‌ماه) منتشر شد، ۹۰ درصد از مردم جهان دیدگاه‌های پیش‌داورانه دارند، از جمله این‌که مردان سیاستمداران یا مدیران بهتری‌اند، تحصیلات دانشگاهی برایشان مهم‌تر است و در بازار رقابتی کار، اولویت استخدام باید با مردان باشد.

این پژوهش سازمان ملل متحد روی ۷۵ کشور جهان انجام شده است که در مجموع بیش از ۸۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد در پاکستان، ۹۹/۸۱ درصد مردم تعصب جنسیتی دارند و قطر و نیجریه با ۹۹/۷۳ درصد در جایگاه‌ بعدی ایستاده‌اند.

کشورهایی که باور مردم به پیش‌داوری‌های جنسیتی کمتر از سایر نقاط جهان است عبارت‌اند از آندورا با ۲۷/۰۱ درصد، سوئد با ۳۰/۰۱ و هلند با ۳۹/۷۵ درصد.

این در حالی است که در فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، با ارقامی نزدیک و مشابه، به‌ترتیب ۵۶ درصد، ۵۴/۶ درصد و ۵۷/۳۱ درصد مردم در مورد زنان باورهای جنسیتی و پیش‌داوری دارند.

در متن همراه این گزارش آمده است به‌رغم «دهه‌ها پیشرفت»، ارقام نشان‌دهنده «موانعی نامریی است که زنان در دستیابی به برابری همچنان با آن‌ها مواجه‌اند».

این بیانیه سوای نابرابری‌ها در بخش آموزش، بهداشت و اقتصاد، به یکی از تکان‌دهند‌ه‌ترین یافته‌هایی اشاره می‌کند که در گزارش آمده است: ۲۸ درصد مردم معتقدند اشکالی ندارد مردی زنش را کتک بزند.

این سازمان از دولت‌ها و نهادها خواسته است با آموزش مناسب، باورها و رفتارهای تبعیض‌آمیز را تغییر دهند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More