شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زینب سکانوند قربانی خشونت خانگی شد

 

برادر زینب سکانوند،  صبح سه‌شنبه ۱۰ مهر در حالی حکم اعدام خواهرش را تایید کرد که یک روز قبل سازمان عفو بین‌الملل خواستار فوری لغو حکم اعدام او شده بود.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران،‌ او دیگر باردار نبود، بالای ۱۸ سال سن داشت و قانونی را که دور زده بودند تا او به ۲۴ سالگی برسد،‌ حکم اعدام را برای زینب تایید می‌کرد.

طبق کنوانسیون حقوق کودکان اعدام افراد زیر ۱۸ سال غیرقانونی است، این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران،‌ این قانون را دور می‌زند و متهمان را در زندان نگه می‌دارد تا به سن قانونی برسند و بعد از آن حکم اعدام را اجرا می‌کند.

زینب سکانوند،  درهنگام بازداشت، زیر سن بوده  و در نوجوانی به جرم ارتکاب قتل همسر خود بازداشت شده بود،‌ عفو بین الملل گفته بود، او در جریان بازجویی و محاکمه از دادرسی عادلانه‌ای برخوردار نبوده است.

سکانوند به همراه ۴ نفر  دیگر از زندانیان، روز دوشنبه ۹ مهرماه ۹۷ جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و مقامات زندان از خانواده سکانوند خواسته‌ بودند تا برای آخرین ملاقات به زندان مراجعه کنند.

 

 

 

اجرای حکم یک روز پس از درخواست عفو بین‌الملل برای لغو اعدام

فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل، روز گذشته، ضمن درخواست از مقامات جمهوری اسلامی ایران  برای توقف فوری اجرای حکم اعدام زینب سکانوند گفته بود، «او زمانیکه تنها ۱۷ سال سن داشت بازداشت و به اتهام قتل همسرش، که در سن ۱۵ سالگی با او ازدواج کرده بود، محكوم به اعدام شد. با توجه به زير ١٨ سال بودن زينب سكانوند در زمان وقوع جرم و همچنين روند به شدت ناعادلانه دادرسى، اجراى حكم اعدام وى باید فورا متوقف شود»

لوتر همچنین یادآور شد، « در دوران بازداشت، ماموران پلیس مرد او را ضرب و شتم وشکنجه كرده‌اند.»

عفو بین‌الملل همچنین خواستار« فراهم شدن زمينه اعاده دادرسى بدون توسل به مجازات اعدام‌ و‌ مطابق با اصول دادرسى عادلانه ناظر به اطفال و نوجوانان شده بود.»

بر اساس این گزارش، زينب سكانوند‌ تنها در آخرين جلسه محاکمه خود در سال ۲۰۱۴ به وکیل دسترسی پيدا كرد و در آن مقطع اعترافات قبلى خود را پس گرفت.

 

خشونت خانگی، انگیزه اصلی قتل 

زینب سکانوند لکران، یک تیرماه سال ۷۳ در یکی از روستاهای بخش شوط از توابع شهرستان ماکو به دنیا آمد. او  در سن ۱۵ سالگی در اسفندماه سال ۸۸ ازدواج کرده و بعد از دو سال از زندگی مشترک در سن ۱۷ سالگی در ۱۱ اسفندماه سال ۹۰ به اتهام قتل همسرش بازداشت شد.

به گفته نزدیکان زینب، او مورد ضرب و شتم همسر خود و خشونت خانگی قرار داشته است.

همزمان با بازداشت او،‌ بازپرس جنایی احتمال دست داشتن برادر همسر زینب سکانوند در قتل را بر اساس برخی شواهد مطرح می‌کند و بعد از تحقیقات پلیس، برادر مقتول نیز بازداشت شده اما بعد‌تر به دلیل نبود مدارک آزاد می‌شود.

 

از بازداشت تا اعدام

زینب که در دو سال اول محکومیت خود در زندان خوی نگهداری می‌شد،‌ پس از صدور حکم قصاص به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و در این زندان با موافقت مسئولان زندان،‌ ازدواج کرده و باردار شده بود و اجرای حکم اعدامش تا زمان بدنیا آوردن فرزندش به تعویق افتاده بود.

او که برای وضع حمل،‌ از بند زنان زندان مرکزی اورمیه به یکی از بیمارستان‌های ارومیه منتقل شده بود. پزشک‌های بخش زایمان اعلام کردند که« نوزاد چند روز پیش احتمالا در پی شوک روحی وارد شده در شکم مادرش مرده است.» و این زندانی، پس از ۲۴ ساعت مجددا به زندان بازگردانده شد.

پس از اینکه فرزند او مرده به دنیا آمد،‌ مسوولان درصدد اجرای حکم او برآمدند.

او همچنین دو روز پیش از انتقال به انفرادى به بهداری زندان فرستاده شده بود و تحت آزمایش بارداری قرار گرفته بود که نتیجه این آزمایش منفی بود. بر این اساس مقامات زندان ۹ مهر به خانواده او گفته بودند که برای آخرین ملاقات به زندان بروند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More