شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
جهان از ترکیه و عربستان‌سعودی خواست تا تحقیق‌هایی مستقل انجام دهند

زنده یا مرده جمال خاشقجی کجاست؟

 

فشارهای بین‌المللی بر دولت‌های ترکیه و عربستان‌سعودی، برای انجام تحقیق‌هایی رسمی و مستقل درمورد سرنوشت جمال خاشقجی بیشتر شده است.

براساس برخی گزارش‌ها، او در کنسولگری عربستان‌سعودی کشته شده است و بدنش را قطعه قطعه کرده‌ و به خارج از آن ساختمان برده‌اند.

این روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان‌سعودی برای تکمیل مدارک مرتبط با ازدواجش، روز دهم مهرماه وارد کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه شد و پس از آن، خبری از او در دست نیست.

 

در همین زمینه بخوانید: خاشقجی؛ خشونت علیه روزنامه‌نگاران تبعیدی

 

پس از آن، ابتدا مقامات کنسولگری گفتند که او از این ساختمان خارج شده است، ولی مقامات ترک می‌گویند دوربین‌های امنیتی خروج او را ثبت نکرده‌اند.

سازمان‌ ملل و اتحادیه اروپا از دولت‌های ترکیه و عربستان‌سعودی خواسته‌اند تا درمورد سرنوشت این روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست که از یک سال پیش، در آمریکا زندگی می‌کرد، تحقیق‌هایی رسمی انجام دهند.

مقامات کنسولگری عربستان‌سعودی ابتدا به گروه کوچکی از خبرنگارها اجازه ورود به ساختمان را دادند و حالا گفته‌اند مقامات دولت ترکیه هم می‌توانند برای جست‌وجوی خاشقجی، این محل را بگردد.

ترکیه می‌گوید دوربین‌های امنیتی، دوساعت پس از ورود خاشقجی، خروج چند ماشین، ازجمله یک ون را ثبت کرده‌اند. چند جعبه به این ون منتقل شده است و ترکیه می‌گوید افراد سوار بر آن، سوابق امنیتی دارند.

یک هفته پس از ناپدیدشدن خاشقجی، رجب‌طیب اردوغان، رییس‌ جمهوری ترکیه از ریاض خواست تا درباره وضعیت او توضیح بدهد.

اردوغان گفت: «اگر خاشقجی با پای خودش کنسولگری عربستان‌سعودی را ترک کرده است، مقام‌های کنسولگری باید بتوانند شواهد این امر را به ترکیه ارائه کنند».

دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا گفته که نگران وضعیت نامعلوم این روزنامه‌نگار است و مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا، از دولت عربستان خواست تا از تحقیق کامل درمورد سرنوشت خاشقجی پشتیبانی کند.

هم عربستان سعودی و هم ترکیه، تاریخچه‌ای تیره در برخورد با روزنامه‌نگاران منتقد دارند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More