شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ میلادی:

رشد ۲۶۰ درصدی مرگ بر اثر بیش‌مصرفی(اُوِردوز) مواد مخدر در زنان آمریکا

 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دولت فدرال آمریکا (سی‌دی‌سی) می‌گوید مرگ بر اثر بیش‌مصرفی (اوردوز) مواد مخدر در زنان گروه سنی ۳۰ تا ۶۴ سال و بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ میلادی ۲۶۰٪ رشد داشته و تعداد این‌گونه مرگ‌ها، بیش از ۳ و نیم برابر شده است است.

در سال ۱۹۹۹ میلادی، در این گروه سنی زنان از هر ۱۰۰ هزار نفر ۶/۷ نفر بر اثر بیش‌مصرفی مواد مخدر درگذشته بود. به‌عبارتی، در کل این سال ۴۳۱۴ نفر بدین‌ شکل جانشان را از دست داده بودند. در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۸۱۱۰ نفر یا ۲۴/۳ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر بر اثر بیش‌مصرفی مردند.

در سال ۲۰۱۷، در آمریکا دست‌کم ۷۰ هزار نفر قربانی بیش‌مصرفی مواد مخدر، به‌خصوص فنتانیل، شدند و برای دومین مرتبه در سه سال اخیر، امید به زندگی آمریکایی‌ها کاهش یافت.

آمار سی‌دی‌سی خبر می‌دهد که علاوه بر فنتانیل، بیش‌مصرفی داروهای ضدافسردگی، کوکایین، مخدرهای تجویزی پزشک مثل آکسی‌کانتین، مخدرهای تفریحی و آرام‌بخش‌هایی مثل زاناکس و والیوم، همگی در این گروه سنی زنان رشد داشته‌اند و منجر به مرگ‌‌و‌میر بیشتر شده‌اند.

علاوه بر این، گزارش سی‌دی‌سی سراغ سایر گروه‌های سنی زنان آمریکایی می‌رود و می‌گوید بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ مرگ بر اثر بیش‌مصرفی مخدر میان زنان ۳۵ تا ۳۹ و همچنین زنان ۴۵ تا ۴۹ ساله ۲۰۰٪، میان زنان ۳۰ تا ۳۴ و زنان ۵۰ تا ۵۴ ساله ۳۵۰٪ و میان زنان ۵۵ تا ۶۴ ساله ۵۰۰٪ افزایش داشته است.

بااین‌حال، مواد‌مخدر اعتیاد‌آور در مقایسه با گذشته مرگ‌‌و‌میرهای بسیار بیشتری به‌همراه داشته‌اند. سی‌دی‌سی مثال می‌زند که در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۱۹۹۹، آمار تلفات مخدرهایی نظیر فنتانیل ۱۶۴۳٪، هرویین ۹۱۵٪ و بنزودیازپین ۸۳۰٪ رشد داشته است.

در کل، این دسته از مواد مخدر ۴۹۲٪ بیشتر جان آدمی را گرفته‌اند.

طبق گزارش پیشین سی‌دی‌سی، از سال ۲۰۱۶، فنتانیل هم در زنان و هم در مردان بیش از سایر مخدرها باعث مرگ شده است.

فنتانیل، که یک داروی آرام‌بخش قوی است، پیش‌تر در اتاق‌های عمل جراحی یا برای تسکین درد سرطان‌های پیشرفته تجویز می‌شد. در چند سال اخیر، قاچاقچی‌های مخدر فنتانیل را با مخدرهای دیگر مثل هرویین یا کوکایین ترکیب می‌کنند، چون فنتانیل یکصد برابر قوی‌تر از هرویین است و قیمت تولید این مخدرها را کمتر و کیفیت تاثیرگذاری‌شان را بیشتر می‌کند.

ولی فنتانیل می‌تواند به‌راحتی جان آدمی را بگیرد؛ به‌عنوان مثال، فردی که ناراحتی قلبی داشته باشد ممکن است فقط با بوییدن فنتانیل دچار حمله قلبی شود.

بدین‌شکل در سال‌های اخیر در آمریکای شمالی، فنتانیل بیشتر در طبقه متوسط و بیشتر در خانه‌ها و در مهمانی‌ها آدم می‌کشد، برخلاف هرویین، که در دهه ۱۹۹۰ بیشتر از میان معتادهای بی‌خانمان قربانی می‌گرفت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More