شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دختر لاله شهراوش از حاکم دبی خواست مادرش آزاد شود

دختر یک زن انگلیسی ایرانی‌تبار، که در فیسبوک همسر شوهر سابقش را «اسب» خطاب کرده بود و در دبی به حبس محکوم شده است، خواستار آزادی مادرش شد.  

لاله شهراوش ۵۵ ساله به‌قصد حضور در مراسم تشییع همسر سابقش در تاریخ ۱۰ مارس به دبی سفر کرده بود که در فرودگاه این شهر بازداشت شد.

حالا تنها دخترش، پاریس، در نامه‌ای به حاکم دبی گفته است که از آخرین ملاقات او با مادرش بیش از سه هفته می‌گذرد.

پاریس که ۱۴ سال دارد در نامه‌اش نوشته است: «با احترام درخواست می‌کنم: لطفا، لطفا گذرنامه مادرم را به او پس بدهید و بگذارید برگردد خانه.»

وزارت امور خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای، اعلام کرد برای آزادی شهراوش تماس‌هایی را با مقام‌های اماراتی آغاز کرده است.

همسر سابق لاله شهراوش، پِدرو، پرتغالی بود و زندگی مشترکشان ۱۸ سال دوام داشت.

پدرو در شعبه بانک بریتانیایی HSBC در دبی مشغول به کار بود. در سال ۲۰۱۶، او و لاله ۸ ماه در دبی کنار هم بودند و سپس، لاله نزد دخترشان در لندن بازگشت.

لاله در همان سال، ابلاغیه طلاق دریافت کرد و بعد از طریق فیسبوک متوجه شد که پدرو قصد تجدید فراش دارد. پدرو در سن ۵۱ سالگی در اثر حمله قلبی درگذشت.   

لاله به زبان فارسی در فیسبوک نوشت: «خاک بر سر بی‌شعورت، لعنت به تو، منو ول کردی برای این اسب.»

او همچنین در کامنتی زیر پست اصلی نوشت: «با یک اسب عروسی کردی، احمق.»

طبق قوانین جرایم رایانه‌ای امارات، اظهارات افترا‌آمیز در رسانه‌های اجتماعی مستوجب حبس یا جریمه است.

لاله شهراوش هرچند این پست فیسبوکی را در لندن نوشته بود، به علت بازداشت در دبی، ممکن است به دو سال حبس و پرداخت ۵۰ هزار پوند جریمه نقدی محکوم شود.

همسر جدید پدرو، که ساکن دبی است، پست فیسبوکی را به مقام‌های قضایی در دبی گزارش داده بود.

پاریس در نامه‌اش به شیخ محمد بن رشید المکتوم، حاکم دبی، گفت پلیس سر مادرش که گریه می‌کرد فریاد کشید و او را به‌زور وادار کرد سندی را امضا کند که از محتوایش خبر نداشت.

او در ادامه نوشته است: «نمی‌توانم بگویم چقدر ترسیده بودم. یک هفته بیشتر نبود که پدرم را از دست داده بودم و حالا می‌بایست نگران مادرم هم باشم.»

پاریس همچنین از ناراحتی معده‌اش گفته و این‌که در شرایط فعلی دردش تشدید شده است.

او نوشته است: «در ۲۳ روز گذشته، مادرم را ندیده‌ام و هر روز که می‌گذرد، از بازگشتش ناامیدتر می‌شوم.»

رادا استرلینگ، مدیر اجرایی گروهی موسوم به «بازداشت در دبی»، گفت شاکی در فیسبوک نوشته است به احترام پاریس، قصد دارد شکایتش را پس بگیرد.

استرلینگ گفت لاله شهراوش با قید وثیقه آزاد است، اما گذرنامه‌اش توقیف شده است و در هتل به سر می‌برد.

وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت دیپلمات‌هایش در این زمینه تجربه دارند و به موضوع متیو هج اشاره کرد که به اتهام جاسوسی برای بریتانیا به حبس ابد در دبی محکوم شده بود، اما پس از فشارهای دیپلماتیک به مقام‌های امارات عفو شد.

لاله شهراورش روز پنجشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، مجددا در دادگاه حاضر می‌شود. اما می‌گوید از ترس خواب و خوراک ندارد و دخترش هر شب با گریه می‌خوابد.

او به نامناسب بودن پست فیسبوکی‌اش اذعان کرده و واکنشش به ازدواج مجدد همسر سابقش را «بد» توصیف کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More