شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خبرهای تایید نشده از بیماری رهبر کره شمالی؛ افزایش گمانه‌زنی‌‌ درباره جانشینان کیم جونگ اون

با گسترش خبرهای تایید نشده در مورد بیماری جدی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین احتمالی او نیز بالا گرفته است. برخی تحلیلگران مسائل کره شمالی معتقدند در صورتی که کیم از راس قدرت کنار برود، احتمالا یک گروه از صاحب‌منصبان به رهبری خواهر او  برای دوره‌ای موقت کشور را رهبری خواهند کرد.   

بعد از غیبت بحث برانگیز رهبر کره شمالی در مراسمی سالیانه  و برخی گزارش‌ها از انجام عمل جراحی قلب رهبر کره شمالی، گمانه زنی ها برای وخیم بودن حال وی شدت گرفت. اگرچه درستی این خبرها هیچ‌وقت تایید نشد، اما همین مساله باعث شده بحث جانشینی داغ شود و اطرافیان کیم مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

بنابر گزارش‌ها، در حالی‌که خبر تایید نشده بیماری رهبر کره شمالی ادامه دارد، روز پنج‌شنبه هیاتی بلندپایه از چین که در آن پزشکان نیز حضور دارند به کره شمالی سفر کردند تا در مورد کیم جونگ اون مشاوره‌هایی ارائه کنند.

از سوی دیگر  بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که توسط کارگروه نظارت بر کره شمالی در واشنگتن بررسی شده، قطاری که احتمالا متعلق به رهبر کره شمالی است در روزهای دوم و چهارم اردیبهشت به منطقه تفریحی ونسان رفته است. ایستگاهی که  خانواده رهبر کره شمالی به طور اختصاصی از آن استفاده می‌کنند.

با گسترش گمانه زنی‌ها در خصوص وضعیت سلامت رهبر کره شمالی، بحث جانشینی او نیز بیشتر قوت گرفته است. به گزارش رویترز، سه فرزند کیم که می‌توانند در آینده جانشین او بشوند هم اکنون خردسال هستند و بزرگ‌ترن آنها ۱۰ ساله است. در نتیجه درصورت نبودن کیم در معادله، لازم است به مدت چند سال خلاء قدرت توسط اطرافیان او پر شود.

از زمان پایه‌گذاری کره شمالی در سال ۱۹۴۸ که خاندان کیم در آن قدرت را در دست گرفتند، هر سه تغییر رهبری با چشم‌انداز خلاء قدرت در این خاندان همراه بوده است.

طبق گزارش رویترز، تاکنون هر سه رهبر کره شمالی را با سیاست مشت آهنین اداره کرده‌اند، اما در زمان حاکمیت کیم جونگ اون زرادخانه تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک کره شمالی به شدت گسترش پیدا کرده و این نگرانی را به وجود آورده که چه کسی قرار است این سلاح‌ها را کنترل کند.

این گزارش می گوید در دوسال گذشته، نزدیک‌ترین کسی که از اطرافیان کیم جونگ اون حضور چشمگیرتری داشت، خواهر کوچک‌ترش کیم یو جونگ است. او که گفته می شود ۳۱ سال دارد به صورت رسمی نایب رییس کمیته مرکزی حزب کارگر حاکم است اما در اصل به عنوان رییس ستاد برادرش فعالیت می‌کند.

بر اساس این گزارش، کیم یو جونگ که در حال بالا رفتن از نردبان ترقی در ساختار قدرت کره شمالی است، کنترلی قوی بر حزب کارگر دارد و در حال جاانداختن خود به عنوان هسته مرکزی قدرت در یک تیم رهبری است.

ناظران معتقدند در حال حاضر کیم یو جونگ با کنترلی که بر سازمان امنیت عمومی، قوه قضاییه و بخش‌های دیگر قدرت دارد به عنوان قدرتمندترین چهره جایگزین شناخته می‌شود.  

این گزارش به سه نفر دیگر از مقامات بلندپابه حزب حاکم اشاره کرده و می‌گوید این احتمال وجود دارد که در صورت ایجاد خلاء قدرت این مقامات بلندپایه در کمیته‌ای به ریاست کیم یو جونگ اداره کره شمالی را به مدت چند سال به دست بگیرند تا زمینه برای روی کار آمدن یکی از فرزندان رهبر کنونی فراهم شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More