شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حال وهوای ایرانی‌ها در نوروز، روز جهانی شادی

سال ۲۰۱۸ با تمام مسائل و مشکلاتش برای ایرانی‌ها به پایان رسید و نوروز فرصتی است تا دست‌کم برای چند روزی مردم شادی کنند و جشن بگیرند.

سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۲، با تصویب قطعنامه‌ای ۲۰ مارس، آخرین روز زمستان و شروع فصل بهار را به عنوان «روز جهانی شادی» اعلام کرد.

بر همین اساس، سازمان ملل هر ساله گزارشی مفصل در خصوص شادی در جهان تهیه و منتشر می‌کند. در این گزارش معیارهای چندگانه‌ اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و حقوق بشری مورد توجه قرار گرفته است.

میزان درآمد سالانه و رشد اقتصادی، فساد مالی و اقتصادی در سطح کلان، امید به زندگی و سطح دسترسی به خدمات درمانی و پزشکی، آزادی‌بیان و عقیده و حق انتخاب، حمایت اجتماعی، دسترسی به امکانات تفریحی و فرهنگی، کمک به افراد دیگر و فعالیت داوطلبانه از جمله شاخص‌هایی است که گزارش سازمان ملل در تعریف و سنجش شادی به آنها نظر دارد.

در گزارش سال ۲۰۱۹ سازمان ملل در خصوص وضعیت شادی، ایران در میان ۱۵۶ کشور رتبه ۱۱۷ را به دست آورده است. رتبه ایران نسبت به سال قبل ۱۱ پله بدتر شده است.

تجربیات تلخ ایرانی‌ها در سال گذشته حال و هوای نورزو امسال را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

 در روزهای پایانی سال ۹۷، مردم در شرایطی به استقبال نوروز می‌روند که سفره‌ها و جیب‌هایشان خالی‌تر از همیشه است.

 با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نابسامانی اقتصادی، تورم افسارگسیخته خواب آرام را از مردم گرفت. قیمت‌ها چند برابر شد بدون آنکه تغییری در درآمدها و دستمزدها اتفاق بیفتد. به این ترتیب این وضعیت بخش بزرگی از مردم یعنی کارگران، کشاورزان، معلمان، پرستاران و در یک کلام بیشتر حقوق‌بگیران را به زیر خط فقر راند. زمزمه‌های  بازگشت کوپن و کالابرگ‌ها به صدا درآمد. گوشت برای روزهایی کمیاب شد و برخی با صف بستن برای تهیه آن یاد دوران جنگ افتادند.

با تمام این‌ها، مردم ایران این روزها سعی می‌کنند با هرآنچه در بساط دارند و به هر نحوی که برایشان ممکن است ساعات و روزهایی را شاد باشند و خوش بگذرانند. با بجا آوردن مراسم و آیین‌های باستانی از تلخی سالی که گذشت کم کنند. آنها که امکانی دارند به سفر می‌روند، به اقوام، دوستان و آشنایان سر می‌زنند. امسال در دید و بازدیدهای نوروزی بسیاری ممکن است جای آجیل و پسته خالی باشد اما جای مهر و محبت خالی نیست.

نوروز برای مردم ایران حامل امیدی است به آینده؛ به بهاری که از پس زمستان سرد می‌رسد تا با رویشی دوباره سبزی و طراوت را به طبعیت بازگرداند.

مردم ایران هم امیدوارند با فرا رسیدن بهار، سالی بهتر آغاز شود. سالی که در آن علاوه بر بهبود اوضاع اقتصادی، گشایشی هم در حوزه سیاسی و فرهنگ صورت گیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More