شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جمعی به عنوان «خانواده‌های شهدا» اسم خیابان شجریان را به فخری‌زاده تغییر دادند

چند روز بعد از آنکه بنا بر مصوبه شورای شهر تهران، اسم «محمدرضا شجریان» بر تابلوی یک خیابان در منطقه دو نصب شد، جمعی به عنوان «خانواده شهدا» عصر سه‌شنبه تابلوی خیابان شجریان، اسطوره آواز ایران، را به اسم «محسن فخری‌زاده»، عضو ارشد و کشته شده سپاه پاسداران، تغییر دادند.

هم‌زمان برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران این اقدام را «اعتراض خانواده‌‎های شهدا» عنوان کرده و پدر مصطفی احمدی‌روشن، معاون بازرگانی کشته شده سایت هسته‌ای نطنز را به عنوان عامل اصلی این اقدام معرفی کردند. 

به نوشته این رسانه‌ها، افرادی که اقدام به تغییر نام خیابان شجریان به فخری‌زاده کردند، دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «شجریان یا شهیدان، کدام مهم‌ترند» و «پول بیت‌المال صرف حمایت از حامیان بهائیت شده است، قوه قضاییه چرا برخورد نمی‌کند».

پیش از این شورای شهر تهران در فروردین سال ۹۸ مصوبه‌ای را به تصویب رساند که مربوط به نام‌گذاری چند خیابان در تهران به اسم شخصیت‌های فرهنگی و هنری از جمله «محمدرضا شجریان» بود؛ اما این مصوبه با اعتراض‌هایی مواجه شد و روزنامه کیهان، نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، به مصوبه نام‌گذاری خیابانی به نام شجریان اعتراض کرد.

 روزنامه کیهان نوشته بود چه معنی دارد در جمهوری اسلامی خیابانی به نام آوازه‌خوانی ثبت شود که به صراحت خواسته تا تصنیفش را همراه با عکس آیت‌الله خمینی در تلویزیون پخش نکنند.

همچنین تصویری از نامه محرمانه محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران به پیروز حناچی، شهردار در رسانه‌‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌ها منتشر شد که در آن خواسته شده بود بخش مربوط به نام‌گذاری خیابان شجریان تا اطلاع ثانوی به اجرا گذاشته نشود.

این در حالی است که در فروردین سال ۹۸ مصوبه‌ای در شورای شهر تهران به تصویب رسید که ردیف دوم آن، مربوط به نام‌گذاری خیابانی در تهران به اسم «محمدرضا شجریان»، استاد آواز ایران، بود که تا همین اواخر این تغییر نام به اجرا گذاشته نشد تا این‌که در نهایت در اواخر آذرماه نام بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه دو به «محمدرضا شجریان» تغییر پیدا کرد.

شجریان در دوران اعتراضات سال ۸۸ در کنار مردم ایستاد و به دلیل سرکوب  معترضان از سوی حکومت، علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی موضع‌گیری کرد و در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد گفت که او صدای «خس و خاشاک» است.

او حدود ۱۱ سال با محدودیت‌هایی از جمله ممنوعیت برگزاری کنسرت و پخش تصاویرش از صداوسیما روبه‌رو بود و پس از یک دوره بیماری، هفدهم مهرماه سال ۹۹ در هشتاد سالگی، درگذشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More