شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تصویب مجازات ۲۰ سال حبس برای ناقص‌سازی جنسی زنان مصری

پارلمان مصر طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن کسانی که اقدام به ناقص‌سازی جنسی زنان کنند، بسته به میزان آسیب، با حکم حبس بین ۵ تا ۲۰ سال مواجه خواهند شد.

این دومین بار است که پارلمان مصر برای برخورد با ناقص‌سازی جنسی زنان وارد عمل می‌شود، اما فعالان حقوق زنان همچنان تردید دارند این قانون در کشوری که سنت ختنه زنان ریشه‌دار و رایج است اجرایی شود.

به گفته برندن واین، بنیان‌گذار بنیاد فایو فاندیشن که برای حذف ناقص‌سازی جنسی زنان فعالیت می‌کند، در مراکز درمانی مصر هنوز ختنه زنان انجام می‌شود و این مساله علنی و آشکار است.

رهبران جهان متعهد شده‌اند ناقص‌سازی جنسی زنان تا سال ۲۰۳۰ منسوخ شود اما هنوز در سومالی، مالی، گامبیا، گینه بیسائو، چاد و سنگال به همان میزان فراگیر و رایج است که ۳۰ سال پیش بود.

در مصر، دولت و جامعه مدنی سعی کرده‌اند با کارزارهای آگاه‌سازی و برخورد قانونی سختگیرانه‌تر، با آن مقابله کنند. بر اساس قانون اصلاحی جدید، افرادی که اقدام به ناقص‌سازی جنسی زنان کنند، بسته به این‌که باعث آسیب دائمی یا مرگ شده باشد، با حکم حبس بین ۵ تا ۲۰ سال مواجه خواهند شد. پزشکانی که در این اقدام دخیل باشند تا ۵ سال از طبابت محروم می‌شوند.

در بیانیه دولت آمده است درخواست ناقص‌سازی جنسی هم که معمولا از جانب افراد نزدیک خانواده مطرح می‌شود مجازات زندان در پی خواهد داشت.

بنا بر آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۶، حدود ۹۰ درصد زنان و دختران ۱۵ تا ۴۹ ساله مصری ختنه شده‌اند، سنتی که بین مسلمانان و مسیحیان رایج است و قدمت آن به قرن پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More