شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترکیه بین دوراهی اف-۳۵ آمریکا و اس-۴۰۰ روسیه

دولت آمریکا تا روز نهم مرداد ماه به ترکیه فرصت داده تا برنامه خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسیه را لغو یا در غیر این صورت از آموزش خلبانان این کشور برای راهبری جنگنده‌های اف-۳۵ خودداری خواهد کرد.

الن لرد، معادن وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه ۱۷ خرداد  در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد در صورت خودداری نکردن ترکیه از خرید سامانه‌های روس، توافق‌نامه‌های فرعی منعقد شده با کارخانجات این کشور برای تولید جنگنده رادارگریز اف-۳۵ملغا می‌شود. این کارخانجات ۹۳۷ قطعه اف-۳۵ را می‌سازند.  

لرد توضیح داد ضرب‌الاجل فوق پس از آن داده شد که ترکیه افرادی را برای یادگیری نحوه کار با سامانه اس-۴۰۰ به روسیه اعزام کرد.

سه‌شنبه گذشته، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد کشورش «مصمم» به اجرایی کردن توافق خرید اس-۴۰۰ با روسیه است.

لرد گفت: «ترکیه هنوز فرصت تغییر مسیر دارد.»

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند از ترکیه انتظار داشتند به جای خرید اس-۴۰۰، سامانه پدافندی موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را خریداری کند.

ترکیه بنا دارد ۱۰۰ فروند اف-۳۵ ساخت آمریکا خریداری کرده و سرمایه‌گذاری کلانی در تولید جنگنده کند.

اردوغان همچنین گفت به به مقام‌های آمریکایی اعلام کرده است در صورت مساعد بودن شرایط فروش سامانه پاتریوت کشورش مایل به خرید خواهد بود.

همچنین پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، از ارسال نامه‌ای به خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، درباره «شرایط رقابتی»  فروش سامانه پاتریوت خبر داد.

جنگنده‌های اف-۳۵ متناسب با سامانه‌های نظامی ناتو از جمله سامانه‌های پدافند موشکی طراحی شده‌اند. تصمیم ترکیه به خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه، دولت آمریکا را از این بابت دچار نگرانی کرده که ممکن است روسیه از طریق ترکیه به‌عنوان عضو ناتو، اس-۴۰۰ را علیه ناتو تنظیم کند.

آمریکا در ماه ژوئن سال گذشته میلادی چهار جنگنده اف-۳۵ را به ترکیه تحویل داد اما به‌ جهت آموزش خلبانان این هواپیماها همچنان از آمریکا خارج نشده‌اند.

جنگنده اف-۳۵ که ساخت آن در سال‌های ۱۹۹۰ آغاز شد پرهزینه‌ترین برنامه تولید ادوات نظامی در تاریخ آمریکاست. به گفته وزارت دفاع آمریکا، برنامه تولید اف-۳۵ با هدف ساخت ۲۵۰۰ فروند جنگنده در دهه‌های آینده هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار در بر خواهد داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More