شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس روز:‌ میدان تایمز نیویورک پس از بارش برف (خبرگزاری رویترز)

ثبت بیش از ۶۰۰ مورد ابتلا به انواع تازه کشف‌شده ویروس کرونا در بریتانیا، آفریقا و برزیل در ایالات متحده

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا گفت که ایالات متحده تاکنون دست‌کم ۶۱۸ مورد ابتلا به انواع جهش‌یافته ویروس کرونا که در بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی کشف شدند، را در ۳۳ ایالت گزارش کرده است. در این میان، ۶۱۱ مورد از موارد به نوع مسری‌تر ویروس که در بریتانیا کشف شد مبتلا بودند.

سازمان ملل:‌ وضعیت تیگره در اتیوپی «بسیار خطرناک» است

سازمان ملل متحد در گزارشی جدید، با تاکید بر افزایش گرسنگی و تداوم درگیری میان نیروهای درگیری در منطهق تیگره اتیوپی، گفت که شرایط برای زندگی غیرنظامیان «بسیار خطرناک» شده است. درگیری چهار ماه اخیر در این کشور واقع در شاخ آفریقا، تاکنون هزاران کشته برجا گذاشته است.

کرملین: اظهارات بایدن درباره روسیه «خصمانه و غیرسازنده» است

کرملین اظهارات جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را «خصمانه و غیرسازنده» توصیف کرد و گفت هیچ‌گونه ضرب‌الاجل آمریکا را تحمل نمی‌کند. بایدن روز پنجشنبه در سخنانی دوران جدیدی از سیاست خارجی ایالات متحده را وعده داد و گفت به ولادیمیر پوتین گفته روزهای کوتاه آمدن آمریکا در مقابل «اقدامات تهاجمی روسیه» به پایان رسیده است.

فیسبوک، هزاران نفر از مردم میانمار را روانه توییتر کرد

به دنبال ممنوعیت موقت فیسبوک در میانمار توسط حاکمان نظامی جدید، آمار پیاده‌سازی اپلیکیشن توییتر نشان می‌دهد که مردم میانمار، به این شبکه اجتماعی رو کرد‌ه و از آن برای داغ کردن هشتگ‌هایی در انتقاد از اقدام ارتش در گرفتن قدرت، و همچنین فراخوان برگزاری تظاهرات برای احیای نتایج انتخابات ماه نوامبر استفاده می‌کنند.

صدها نفر در میانمار در اعتراض به کودتا به خیابان ریختند

صدها تن از دانشجویان و آموزگاران میانمار روز جمعه به خیابان‌ها ریختند و خواستار بازگشت قدرت از ارتش به سیاستمداران منتخب شدند. این بزرگترین تظاهرات پس از کودتای اخیر در میانمار است. شرکت‌کنندگان از جمله شعار «زنده باد مادر سو» سردادند که به آنگ سان سوچی، رهبر منتخب که در بازداشت است، اشاره داشت.

قتل مرد فلسطینی در یک شهرک یهودی‌نشین به ضرب گلوله نیروهای امنیتی اسرائیل

ارتش اسرائیل گفت که نیروهای امنیتی این کشور مرد فلسطینی غیرمسلحی را به ضرب گلوله کشتند که قصد داشت شبانه به خانه‌ای در یک شهرک کوچک یهودی‌نشین در کرانه غربی وارد شود. بیانیه ارتش اسرائیل می‌گوید که این واقعه مانند یک حمله تروریسیتی برخورد می‌شود. یک سخنگوی محمود عباس، رییس‌تشکیلات خودگردان فلسطینی قتل این مرد ۳۴ ساله را محکوم کرد.

سازمان ملل:‌ گارد ساحلی لیبی بیش از ۸۰۰ پناهجوی عازم اروپا را در دریای مدیترانه متوقف کرد ‌

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت که در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۸۰۰ مهاجر غیرقانونی که با قایق از سواحل لیبی عازم اروپا بودند، در دریای مدیترانه متوقف و به بازداشتگاه‌های لیبی فرستاده شدند. پس از سقوط حاکمیت معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور به یکی از کانون‌های مهاجران آفریقایی و خاورمیانه‌ای در راه اروپا تبدیل شده است.

رای‌گیری شرکت‌کنندگان در مذاکرات آینده لیبی برای انتخاب دولت انتقالی

۷۵ هیات شرکت‌کننده در مذاکرات آینده لیبی در ژنو، قرار است برای انتخاب شورای سه نفره ریاست جمهوری و نخست‌وزیر، رای‌گیری کنند. این جلسه بخشی از روند پیشنهادی سازمان ملل متحد با هدف ناآرامی‌ها و درگیری‌های لیبی در یک دهه گذشته است. نامزدهای نخست‌وزیری و شورای ریاست جمهوری طی هفته گذشته بررسی شدند.

۱۵ سال حبس برای آمریکایی مبلغ مذهبی در کنیا به دلیل جرائم جنسی علیه کودکان

یک مرد مبلغ مذهبی تبعه آمریکا به جرم سوءاستفاده از دختران در یک یتیم‌خانه کنیا به بیش از ۱۵ سال زندان محکوم شد. گرگوری داو و همسرش این یتیم‌خانه را با بودجه کمکی کلیساهای ایالت پنسیلوانیا، در سال ۲۰۰۸ تاسیس کردند. او سال گذشته در چهار فقره بدرفتاری جنسی با کودکان در یک کشور خارجی، مجرم شناخته شد. اداره تحقیقات مرکزی آمریکا می‌گوید، او مصداق گرگ در لباس میش بود.

دانمارک اولین جزیره انرژی جهان را در دریای شمال احداث می‌کند

دانمارک قرار است با احداث یک جزیره مصنوعی ‌انرژی کافی برای سه میلیون خانه در این کشور و کشورهای همسایه را فراهم کند. مساحت اولین جزیره انرژی جهان برابر با ۱۸ زمین فوتبال خواهد بود و قرار است میزبان ۲۰۰ توربين بادی باشد. هزینه احداث جزیره ۳۴ میلیارد دلار تخمین زده شده و قرار است در سال ۲۰۳۳ به بهره‌برداری برسد.

برزیل ۲۰ میلیون دوز واکسن مضاعف از چین می‌خرد

به گفته فرماندار سائوپائولو، برزیل در حال مذاکره برای خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن اضافی ساخت شرکت چینی «سینوواک بیوتک» است. پیشتر برزیل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن چینی موسوم به «کروناوک» را سفارش داده بود. برزیل در مراحل آزمایشی این واکسن شرکت کرده بود.

هشدار مشاوران کره جنوبی درباره واکسن آسترازنکار برای سالمندان

هیاتی از مشاوران کره جنوبی با اشاره به نبود داده‌های اطلاعاتی کافی درباره واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت آسترازنکا، در مورد استفاده از آن برای افراد بالای ۶۵ هشدار دادند. واکسن آسترازنکا، اولین واکسن مورد تایید کره جنوبی خواهد بود و تصمیم فوق ممکن است عملیات واکسیناسیون با اولویت سالمندان و کادر درمان را مختل کند.

تقاضای آسترازنکا برای دریافت مجوز ویژه واکسن کووید-۱۹ در ژاپن

شرکت داروسازی آسترازنکا گفت که برای دریافت تاییدیه مخصوص واکسن کووید-۱۹ در ژاپن تقاضا کرده است. پیشتر فایزر نیز  برای دریافت این مجوز تقاضا کرده بود. ژاپن در ماه دسامبر برای دریافت ۱۲۰ میلیون دوز واکسن با آسترازنکا قرارداد امضا کرد. این واکسن عمدتا در ژاپن تولید خواهد شد و به فریزرهای مخصوص نیازی ندارد.

مالزی و اندونزی به دنبال جلسه ویژه آسه‌آن برای بررسی کودتای میانمار

رهبران مالزی و اندونزی از قصد خود برای برقراری ملاقات ویژه اجلاس آسه‌آن، برای بحث درباره وضعیت میانمار خبر دادند که در هفته جاری صحنه کودتای ارتش و سقوط دولت منتخب بود. آنان گفتند که وزیران خارجه مالزی و اندونزی قرار است با مقام‌های برونئی، رییس فعلی انجمن ملل آسیای جنوب شرقی، برای برگزاری نشست مذاکره کنند.

با فروکش نگرانی از ویروس کرونا، نیوزیلند پذیرش پناهجو را از سرمی‌گیرد

نیوزیلند روز جمعه اعلام کرد که کار پذیرش پناهجویان را از ماه جاری دوباره ازسرمی‌گیرد. نیوزیلند از یک سال پیش مرزهایش را برای توقف انتشار ویروس کرونا بسته بود. مقام‌های مهاجرت نیوزیلند اعلام کردند که گروهی ۳۵ نفره از پناهجویان، در ماه فوریه وارد این کشور می‌شوند و قرار است ۲۱۰ نفر دیگر تا پایان ماه ژوئن به نیوزیلند برسند.

کاهش ۲۲ درصدی نرخ تولد در ایتالیا ۹ ماه پس از شروع قرنطینه

مرکز آمار ایتالیا اعلام کرد که مطالعه در ۱۵ شهر نشان می‌دهد که نرخ تولد در این کشور در ماه دسامبر ۲۰۲۰، دقیقا ۹ ماه پس از شروع قرنطینه ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، ۲۱/۶ درصد افت کرده است. کاهش ۵۰ درصدی ازدواج در ده ماهه نخست سال گذشته در ایتالیا، از جمله عوامل کاهش نرخ تولد به شمار می‌رود.

شورای امنیت از رهبران کودتا در میانمار خواست آنگ سان سوچی را آزاد کنند

شورای امنیت سازمان ملل خواستار آزادی آنگ سان سوچی و دیگر رهبران سیاسی شد که توسط ارتش این کشور بازداشت شده‌اند و در بیانیه‌ای خواستار پرهیز از خشونت و احترام به حقوق بشر شد. ارتش میانمار در هفته جاری با انجام کودتا قدرت را در دست گرفت. جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا گفت که این کشور تحریم‌هایی را علیه ژنرال‌های مسئول کودتا در نظر گرفته‌ است.

حمله متقابل چین به شبکه خبری بی‌بی‌سی بریتانیا

یک روز پس از آن که آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا، پروانه فعالیت تلویزیونی دولتی سی‌جی‌تی‌ان چین را باطل کرد، شبکه خبری بی‌بی‌سی از سوی مقام‌ها و فعالان رسانه‌های اجتماعی چین هدف حمله قرار گرفته است. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای شبکه خبری بی‌بی‌سی را به انتشار «اخبار جعلی»‌ درباره کووید-۱۹ متهم و سیاسی‌کردن موضوع متهم کرد. بی‌بی‌سی این اتهام را رد می‌کند.

مخالفت پکن با تصمیم بریتانیا در لغو مجوز تلویزیون دولتی چین

وزارت خارجه چین می‌گوید که این کشور با تصمیم بریتانیا در لغو مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی سی‌جی‌تی‌ان چین، «به شدت مخالف است» و حق اقدامات لازم را برای خود محفوظ می‌داند. سخنگوی وزارت خارجه چین، بریتانیا را به تصحیح فوری اشتباه خود ترغیب کرد. بریتانیا روز پنجشنبه پروانه فعالیت تلویزیون سی‌جی‌تی‌ان چین را باطل کرده بود.

وقوع انفجار گاز در جنوب آلمان

روزنامه آلمانی بیلد از انفجار گاز در ممینگن در جنوب این کشور خبر داد و نوشت که چندین نفر در این حادثه جراحت سطحی برداشته‌اند. این روزنامه همچنین گفت که احتمال وقوع انفجار بعدی نیز وجود دارد. رسانه‌های آلمانی می‌گویند که انفجار در دفاتر صلیب سرخ آلمان در بامداد جمعه رخ داد و پلیس محل را تخلیه کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More