شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

مردی پس از اهدای نوبل ادبیات به لوییز گلیک، گل به در منزل این شاعر آمریکایی می‌برد؛ کمبریج، ماساچوست (عکس از رویترز). 

کیم ‌جونگ اون به‌خاطر مشکلات اقتصادی از مردم عذرخواهی کرد

 

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در مراسم هفتاد‌و‌پنجمین سالگرد تشکیل حزب کارگر، از مردم عذرخواهی کرد که نتوانسته است وضعیت زندگی‌شان را بهبود بخشد. در جریان این ٰمراسم رژه که در اقدامی بی‌سابقه، پیش از صبح شنبه برگزار شد، کره شمالی برای اولین بار در دو سال گذشته، موشک‌های بالستیک دوربردش را به نمایش گذاشت. 

 

وزیر خارجه آذربایجان: آتش‌بس ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ موقت است

 

جیحون بایرامف، وزیر خارجه آذربایجان، روز شنبه گفت آتش‌بس با ارمنستان فقط تا مدتی که صلیب سرخ بتواند ترتیب تبادل کشته‌های دو طرف را بدهد ادامه خواهد داشت. او در ادامه افزود موقعیت فعلی این منطقه به‌نفع آذربایجان نیست و این کشور امیدوار است کنترل نواحی بیشتری را در اختیار بگیرد. آذربایجان و ارمنستان یکدیگر به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند و مشخص نیست آتش‌بس با میانجی‌گری روسیه عملی خواهد بود یا خیر.

 

نیروهای امنیتی رییس‌جمهوری سابق قرقیزستان را بازداشت کردند

 

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، نیروهای امنیتی قرقیزستان روز شنبه الماس‌بیک آتامبایف، رییس‌جمهوری سابق این کشور، را بازداشت کردند. حامیان آتامبایف در میانه ناآرامی‌های سه‌شنبه گذشته در اعتراض به نتایج انتخابات که به سرنگونی دولت منجر شد، او را از زندان آزاد کردند. رییس‌جمهوری سابق قرقیزستان به جرم فساد و سوءاستفاده از قدرت در زندان به سر می‌برد.

 

درخواست گروه‌های تجاری ترکیه برای رفع مشکلات تجاری با عربستان سعودی

 

با تشدید مشکلات شرکت‌های ترکیه‌ای برای تعامل تجاری با عربستان سعودی، گروه‌های تجاری ترکیه روز شنبه از این کشور عربی خواستند برای بهبود روابط تجاری و رفع مشکل، اقدامی صورت دهد. برخی تجار سعودی و ترکیه‌ای بر این باورند که عربستان سعودی واردات از ترکیه را غیررسمی تحریم کرده است. عربستان سعودی و ترکیه در چند سال گذشته به‌دلیل سیاست خارجی و تفاوت رویکردشان در مورد گروه‌های سیاسی اسلام‌گرا، با یکدیگر اختلاف داشته‌اند اما قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، به تنش‌ها میان دو کشور دامن زد.

 

آتش‌بس ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ آغاز‌نشده نقض شد

 

آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند. بر اساس این توافق آتش‌بس، که با میانجی‌گری مسکو، صورت گرفت، دو طرف قرار بود درگیری را متوقف و اسرا و کشته‌ها را مبادله کنند. اما به فاصله چند دقیقه پس از نیم‌روز، که زمان آغاز آتش‌بس بود، وزیر دفاع ارمنستان و مقام‌های ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ آذری‌ها را به حمله مجدد متهم کردند. آذربایجان نیز اعلام کرد منطقه‌ای در آذربایجان هدف قرار گرفته است.

 

مالزی ۶۰ تبعه چینی را به جرم ورود غیرقانونی بازداشت کرد

 

مقام‌های دریایی مالزی روز شنبه اعلام کردند ۶۰ تبعه چینی و شش کشتی ماهیگیری چینی را که وارد آب‌های این کشور شده بودند بازداشت کرده است. مالزی ۸۹ مورد ورود غیرقانونی کشتی‌های پلیس دریایی و نیروی دریایی چین به آب‌های این کشور را در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ گزارش کرده است. در ماه‌های اخیر، تنش‌ها در این منطقه، به‌دلیل ادعای مالکیت چین بر منابع بخش وسیعی از دریای جنوب چین، رو به افزایش بوده است.

 

برخورد پلیس با معترضان روسی

 

پلیس روسیه روز شنبه با توسل به زور و خشونت، معترضان را که در تظاهراتی ضددولتی در خاباروفسک تجمع کرده بودند متفرق و ۲۵ نفر را بازداشت کرد. به گفته مقام‌های محلی، معترضان قصد داشتند در میدان مرکزی شهر چادر بزنند. تظاهرات هفتگی علیه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در سه ماه گذشته در خاباروفسک ادامه داشته است. اعتراض‌ها در ۹ ژوییه، پس از دستگیری سرگئی فورگال، فرماندار این منطقه، آغاز شد. فورگال اتهام‌ قتل را رد می‌کند و می‌گوید پشت آن انگیزه‌های سیاسی وجود دارد.

 

نیروهای ائتلاف دو پهپاد حوثی‌ها را سرنگون کردند

 

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، گروه ائتلاف به رهبری این کشور روز شنبه دو پهپاد حامل مواد منفجره را که حوثی‌های یمن به سمت عربستان سعودی فرستاده بودند رهگیری و ساقط کرده است. هنوز حوثی‌ها در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند. یمن از سال ۲۰۱۴ که حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران، صنعا و سپس مناطق شمالی این کشور را تصرف کردند، درگیر جنگ بوده است. 

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا به مرز ۳۷ میلیون نفر رسید

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۳۶/۹ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، یک میلیون و ۶۸ هزار و ۵۲۲ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. از زمان گزارش اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۱۸۸ کشور و منطقه جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

تشکیل دولت جدید در قرقیزستان در میانه ناآرامی‌ها

 

پارلمان قرقیزستان قرار بود روز شنبه جلسه‌ای برگزار کند و احتمالا به دولتی جدید رای بدهد تا مساله خلا قدرت در این کشور به پایان برسد. در پی انتخابات هفته گذشته، این کشور درگیر ناآرامی‌ بوده است و معترضان به نتیجه انتخابات ساختمان‌های دولتی را به تصرف درآوردند. از زمان آغاز اعتراض‌ها در دوشنبه هفته گذشته تاکنون، یک نفر کشته و بیش از ۱۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

 

حکم مرگ در انتظار متجاوزان بنگلادشی

 

پس از حمله‌ها و تجاوزهای اخیر در بنگلادش، صدها نفر روز شنبه به خیابان‌های بنگلادش آمدند و خواستار اجرای عدالت و مجازات متجاوزان شدند. اعتراض‌های هفته اخیر دولت این کشور را واداشت گزینه مجازات مرگ برای متجاوزان را به بحث بگذارد و قرار است طرح پیشنهادی روز دوشنبه برای اصلاحات فوری به کابینه ارائه شود. 

 

آتش‌بس در ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ از ظهر شنبه

 

آذربایجان و ارمنستان قرار است شنبه، پس از توافقی که در مسکو میان دو کشور صورت گرفت، درگیری‌ها را متوقف و زندانی‌ها و اجساد را مبادله کنند. هنوز مشخص نیست آتش‌بس، که از میانه روز به وقت محلی برقرار می‌شود، تا چه مدت ادامه خواهد داشت و بنا بر گزارش‌ها، صبح شنبه نیز درگیری میان دو طرف ادامه داشته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More