شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
کارزار جهانی برای آگاهی‌رسانی، پیشگیری و مبارزه با سرطان پستان

اکتبر چگونه صورتی شد؟

ماه اکتبر به نام اکتبر صورتی در جهان مشهور شده است، فرصتی مناسب برای آگاهی‌رسانی، تشخیص و پیشگیری از سرطان پستان. بیش از ۲۵ سال است که در کشورهای مختلف این ماه (از نهم مهرماه تا نهم آبان‌ماه) به‌عنوان ماه  مبارزه و آگاهی‌رسانی درباره‌ سرطان پستان شناخته شده است. در این ماه، موسسه‌های مردم‌نهاد، سازمان‌های غیرانتفاعی و ارگان‌های دولتی برای تشویق زنان به کنترل و پیشگیری از سرطان پستان بسیج می‌شوند.

بر اساس آمار، سالانه بیش از ۱۰ هزار زن در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌شوند که این تعداد با شیبی ۶ درصدی رو به افزایش است. همچنین در ایران، سالانه حدود ۲۵۰ مرد به این بیماری مبتلا می‌شوند. ۷۰ درصد سرطان‌های پستان در مراحل اولیه با مراجعه به پزشک قابل تشخیص و حتی بدون نیاز به شیمی‌درمانی درمان‌پذیرند. عوامل گوناگونی مانند تغذیه نامناسب، بی‌تحرکی، سیگار، الکل و عوامل ارثی در بروز این بیماری موثرند، به همین دلیل باید پیشگیری و معاینه‌ مرتب را جدی گرفت.

موسسه‌های مردم‌نهاد در تلاش‌اند زنان را نسبت به این بیماری آگاه کنند و از آن‌ها می‌خواهند به‌صورت مرتب برای معاینه به پزشک متخصص مراجعه کنند، همچنین با توصیه به نبستن سینه‌بند در تمام شبانه‌روز، معاینه‌ شخصی پستان‌ها برای یافتن توده‌ها و نشانه‌هایی از سرطان مانند پرتقالی شدن پوست سینه، اطلاع‌رسانی می‌کنند.

 

وقتی اکتبر صورتی شد

«اکتبر صورتی» کارزاری بین‌المللی است که بسیاری از کشورها در آن مشارکت می‌کنند. بسیاری از بناهای تاریخی در این ماه با رنگ صورتی تزیین می‌شوند، مثل چراغ‌های چشمک‌زن برج ایفل که در این ماه به رنگ صورتی در می‌آید، کلیسای بزرگ سن‌مینیاتو در فلورانس، ساختمان مرکز ورزش‌های آبی پکن در چین، مقر ریاست‌جمهوری آرژانتین، برج توکیو در ژاپن، کلیسای جامع برازیلیا در برزیل، فرودگاه جان اف. کندی نیویورک آمریکا و حتی برج میلاد تهران صورتی‌‌ می‌شوند.

کارزار تشخیص و پیشگیری سرطان پستان در سال ۱۹۸۵ در آمریکا راه‌ افتاد. انجمن سرطان آمریکا و صنایع شیمیایی امپریال کمپینی برای آگاهی‌بخشی سرطان پستان و ترویج غربال‌گری و ماموگرافی به راه انداخت و در سال‌های بعد، کشورهای دیگر به این کمپین پیوستند.

اِوِلین لودر (Evelyn Lauder)، از بنیان‌گذاران شرکت چند‌ملیتی بهداشتی آرایشی استی‌ لودر (Estée Lauder)، موسسه‌ تحقیقات سرطان پستان را در سال ۱۹۹۳ در آمریکا افتتاح کرد. در سال ۱۹۹۴، شعبه‌ استی لودر در فرانسه با همکاری مجله مری‌کِلر (Marie-Claire) موسسه‌ «سرطان سینه؛ درباره آن حرف بزنیم» را بنیان نهاد. این موسسه از پیشگامان آگاهی‌رسانی درباره‌ سرطان پستان شد و هر سال در ماه اکتبر، با روش‌های خلاقانه اطلاع‌رسانی می‌کند و زنان را به غربال‌گری تشویق می‌کند.

از دیگر مشخصه‌های این ماه، استفاده از روبان صورتی‌رنگ است. استفاده از روبان در کارزارهای مدنی به سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد. در آن سال، پنی لینگن (Penne Laingen)، زنی آمریکایی که همسرش در جریان حمله به سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ به گروگان گرفته شده بود، برای اعتراض به این گروگان‌گیریِ ۴۴۴ روزه، به درخت‌ها روبان زرد‌رنگ می‌بست. پس از آن، در اوایل دهه ۱۹۹۰، روبان قرمز شد نماد مبارزه با ایدز. در سال ۱۹۹۲، شرکت استی لودر، که در اطلاع‌رسانی و مبارزه با سرطان پستان پیش‌قدم شده بود، رنگ صورتی را برای کار‌زارش انتخاب کرد چون پرفروش‌ترین رنگ سال در شرکت افری (Offray)، بزرگ‌ترین کارخانه‌ روبان‌سازی جهان، بود. صورتی همچنین نمادی است از زنانگی، لطافت، شادی و دعوت به سلامتی.

امروزه، روبان صورتی‌رنگ نماد مبارزه با سرطان سینه در جهان است. در این ماه، شرکت‌های بسیاری محصولاتی به رنگ صورتی عرضه می‌کنند، از شرکت‌های لوازم آرایشی‌‌ـ‌بهداشتی مثل کلینیک گرفته تا برندهای تولید پوشاک مانند گپ و رالف لورن و حتی شرکت تولید چای کوسمی تی. معمولا بخشی از درآمد حاصل از فروش این محصولات به پیشگیری و درمان سرطان پستان در جهان اختصاص داده می‌شود.

پیشگامان مبارزه با سرطان پستان در جهان امیدوارند با آگاهی‌رسانی درباره‌ این بیماری، تا حد ممکن از میزان مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری بکاهند و جامعه را با روش‌های پیشگیری آشنا کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More