شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد به انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان

 

درآستانه برگزاری انتخابات هشتمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و در حالی که استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و مخالفان وی جدی‌ترین هجمه را برای برکناری‌اش آغاز کرده‌اند، ناگهان یک بمب خبری دیگر فضای اجتماعی وسیاسی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد:  

مدرک لیسانس عمران سیدمهدی هاشمی که ۳ سال رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و ۴ سال نماینده تهران و رئیس کمیسیون عمران در مجلس نهم بوده است ، از سوی دانشگاه امام حسین، جعلی اعلام شد.  

 

 

ماجرا از این قرار است که دانشگاه امام حسین در پاسخ به استعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ، اعلام کرده است که مدرک مهندسی سیدمهدی هاشمی جعلی است و او تنها یک مدرک کاردانی غیر‌مرتبط در رشته جغرافیا-سیاسی نظامی از این دانشگاه گرفته است. در پی این استعلام، آخوندی طی نامه‌ای به معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه ضمن ابراز تاسف فراوان از این اتفاق و یادآوری پیشینه دخالت دولت قبلی در این امر، خواستار افشای این مطلب برای جامعه مهندسی شده و در پایان دستور ابطال پروانه اشتغال به کار هاشمی را صادر کرده و اضافه کرده است که وی باید کلیه مبالغ و منافع مادی که از این راه کسب کرده است را بازگرداند.(حال بماند که جبران خسارات مادی و معنوی که از این رهگذربه جامعه وارد شده به عهده چه کسی است؟)

مهندسانی که درگیر و پیگیر انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند، به یاد دارند که در دوره پنجم و در زمان حاکمیت دولت محمود احمدی نژاد ، پس از پایان شمارش آرا و پس از آن که مشخص شد سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم و فرد مورد نظر دولت برای تصدی مسند ریاست نظام مهندسی کشور، آرای کافی برای عضویت در هیات مدیره نظام مهندسی تهران را ندارد، وزارت مسکن وقت با دستکاری در آیین‌نامه انتخابات و با ابلاغیه‌های غیرقانونی و خارج از عرف ، ترتیباتی را فراهم آورد که هاشمی نخست به عنوان عضو علی‌البدل و سپس با انصراف مشکوک یکی از اعضای اصلی، به عنوان عضو اصلی ، بتواند به هیات مدیره استان تهران راه یابد.

پس از آن هاشمی بلافاصله مدارج مورد نظر را طی کرده ، نخست به ریاست هیات مدیره تهران و سپس با حکم وزیرمسکن وقت به ریاست نظام مهندسی کشور وشورای مرکزی منصوب شد.

گفتنی است که مطابق معمول همیشه اینگونه تخلفات و اعمال نظرهای دولت در انتخابات نظام مهندسی مورد اعتراض افکار عمومی جامعه مهندسی قرار می‌گیرد ، این‌بار نیز فریاد اعتراض فعالان جامعه مهندسی به جایی نرسید و هاشمی توانست به مدت سه سال منویات دولت را در سازمان نظام مهندسی به پیش ببرد .

 

 

عباس آخوندی که از قضا در آن دوران عضو هیات مدیره نظام مهندسی تهران بود و به یاد نمی‌آوریم که اعتراضی جدی به این عمل دولت کرده باشد ، سرانجام با تصدی پست پیشین خود در وزارت راه وشهرسازی به صرافت اصلاح نظام مهندسی و آن چه ایشان انحراف نظام مهندسی از اهداف و آرمان‌های اولیه عنوان می‌کند، افتاد و در نخستین اقدام در هیات مدیره تمام دستاوردهای صنفی این چند ساله نظام مهندسی را زیر سوال برده و اقدام به برچیدن بساط ارجاع کار به مهندسان که منبع درآمد قابل توجهی برای سازمان داشت، کرد.

درپی این اقدام و مخالفت روسای نظام مهندسی تهران و شورای مرکزی، وزارت مسکن پروانه اشتغال به کار ایشان را باطل و دستور برکناری ایشان را صادر کرد . مقاومت جدی رئیس شورای مرکزی که از قضا عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است به این ماجرا ابعاد تازه ای بخشید و موضوع به درگیری جناح‌های سیاسی و مساله استیضاح آخوندی از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس گره خورد. در این شرایط افشاگری آخوندی علیه نماینده سابق اصولگرایان در مجلس و نزدیک به  دولت احمدی‌نژاد در نظام مهندسی، معانی تازه‌ای می‌یابد چندان که از سوی مخالفان وی به تلاش وزیر برای انحراف افکار عمومی از موضوع استیضاح تفسیر می‌شود .

گذشته از این که جعل مدرک تحصیلی عملی ناپسند است،( که البته نمونه‌های زیادی داشته و دارد)، اما تاکید آخوندی بر مداخله دولت در انتخابات دوره پنجم نظام مهندسی در شرایط امروز شوخی تلخی است که حتی خنده مهندسان را نیز در پی نخواهد داشت. چرا که همگان بخوبی می‌دانندکه بنیانگذار یا دست‌کم یکی از مهم‌ترین عناصر موثر در مداخله در امور نظام مهندسی و تصدی‌گری دولت بر امور مهندسان شخص عباس آخوندی است که از همان ابتدای تشکیل سازمان نظام مهندسی که در زمان وزارت ایشان بود،‌ همواره وبه همین شیوه‌ای که امروز تظاهر به مخالفت با آن می‌کند ، افراد مورد نظر خود و دولت را برکرسی مدیریت نظام مهندسی نشانده است. انتخاب همیشه مهندس غرضی به عنوان عضو هیات مدیره و ریاست نظام مهندسی در دوران وزارت عباس آخوندی همواره با تشکیک و اعتراض مهندسان روبرو بوده که هیچگاه نیز پاسخ و توضیح مناسبی دریافت نکرده‌اند . ضمن این که نشانه‌ها حاکی از آن است که در این دوره نیز چنین برنامه‌ای دارد .

 

روزنامه‌نگار و کارشناس ارشد معماری
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More