شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش محدودیت‌ها:از توقیف قایق بادی و قطار گردشگری تا «رصد عروسی‌»

افزایش محدودیت‌های اجتماعی در چند روز گذشته خبرساز شده است. مقام‌های قضائی با همراهی یا سکوت مقام‌های دولتی اقداماتی چون «توقیف قطار گردشگری» و «توقیف قایق‌های بادی» تا توقیف  فیلم، لغو کنسرت و حتی «رصد اطلاعاتی عروسی ها» را در استان‌های مختلف ایران به اجرا در آورده اند.

در مازندران، حسین عالمی دادستان ساری از توقیف یک قطار حامل «تور گردشگری مختلط» خبر داد و گفت: «دادستان سوادکوه‌شمالی قطاری را که حامل تور مختلط بود را توقیف کرده است.»

اشاره دادستان ساری به توقیف قطار گردشگری مازندران است که از هفته دوم ماه رمضان به مدت یک ماه توقیف شده بود.

دادستان ساری طی سخنانی در جمع اعضای « شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی مازندران» گفت که بعد از انتشار عکس‌های قایق سواری بدون حجاب در سدلفور «۱۳ قایق بادی توقیف شدند و دادستان لفور جلوی بسیاری از تور‌هایی را گرفت که موارد ابتذال داشتند و اجازه نداد به لفور بیایند و دادستان سوادکوه‌شمالی قطاری را که حامل تور مختلط بود توقیف کرد.»

عاملی که دادستان استان مازندران است، همچنین گفت که از این پس «هر جا مشاهده شود که تور‌های گردشگری اقدامات خلاف قانون انجام می‌دهند، با آن‌ها برخورد می‌کنیم و برای نمونه تور گردشگری شادزین پلمب شد.»

دادستان ساری ضمن اشاره به برخورد با آنچه «ابتذال فرهنگی و رواج ولنگاری در برخی تورهای‌گردشگری» خواند، گفت: «اداره ارشاد هم در حال حاضر به عامل ولنگاری و توسعه فرهنگ بی‌غیرتی تبدیل شده است.»

عاملی در جمع اعضای بسیج گفت که «در سواحل دریا، سد لفور، جنگل‌های آمل و کوه‌های قائمشهر» با موارد مختلفی از «ابتذال» برخورد شده است.

همزمان در قزوین دو مقام ارشد این استان عصر سه شنبه در جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر خواهان «رصد عروسی ها» به بهانه مبارزه با موادر مخدر شدند.

عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین روز سه شنبه گفت که از این پس « در مجالس عروسی که از مواد مخدر و مشروبات استفاده می شود، صاحب خانه مورد پیگیرد از سوی دستگاه قضا قرار می گیرد.»

نورالله قدرتی، رئیس دادگستری قزوین، نیز همزمان خواهان «رصد مجالس عروسی» شد و گفت: «در مجالس عروسی باید رصد و کنترل استعمال مواد مخدر با جدیت دنبال شود.در قریب به اتفاق این مجالس مواد مخدر و مشروبات الکی در یک اتاق مجزا مصرف می شود.»

قدرتی خواهان کنترل اطلاعاتی و برخورد قضائی با عروسی‌ها به منظور «مباره با موادمخدر» شد و گفت:«سال گذشته در استان قزوین ده‌ها هزار مجلس عروسی برگزار شد که اگر در هر کدام از این میهمانی‌ها مقدار کمی مواد مخدر استعمال شود به حجم بزرگی خواهیم رسید و لازم است که با اقدامات اطلاعاتی و رویکرد تحقیقی، تعقیبات قضایی را دنبال کنیم.

همزمان روز سه شنبه دادستان مرکز استان کرمان از توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم» خبر داد و گفت: به لحاظ تبعات اجتماعی دستور توقیف اکران فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» در سراسر سینماهای استان کرمان صادر شد.

دادخدا سالاری دلیل توقیف این فیلم گفت: «پس از رصد فضای با توجه به واکنش‌های اجتماعی در بین استان کرمان در خصوص بازیگری از بازیگران این فیلم که در نقش فروشنده موادمخدر با لهجه مردم استان کرمان ایفای نقش کرده و موجب اعتراضات شدید مردمی» شد و به همین دلیل «دستور توقیف اکران این فیلم در سطح استان کرمان به اقدامات پیشگیرانه صادر شد.»

در بجنورد شامگاه دوشنبه ۲۷ خرداد، مسلم محمدیاران دادستان بجنورد از برگزاری شب دوم «کنسرت موسیقی پاپ به خوانندگی فرزاد فرخ» جلوگیری کرد و این کنسرت را که تمام مجموزهای لازم را داشت لغو کرد.دلیل لغو این کنسرت از سوی دادستانی و نیروی انتظامی بجنورد «برخی ناهنجاری‌ها و عدم رعایت شئون اسلامی توسط افراد حاضر در شب نخست کنسرت» عنوان شد.

دادستانی بجنورد اعلام کرد که «بیش از ۷۰ درصد از بلیت‌های این کنسرت در خارج از استان خراسان شمالی فروخته شده و هنجارشکنی، عدم رعایت قوانین برگزاری و تخطی از ساعت اتمام کنسرت» سبب لغو این کنسرت شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More