شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
آمار سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی بهداشت

افزایش سه برابری ابتلا به سرخک در جهان نسبت به سال گذشته

برابر تازه‌ترین آمار سازمان جهانی بهداشت، دست‌کم ۱۱۲هزار نفر در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی به بیماری سرخک مبتلا شده‌اند.

این سه برابر (یا ۳۰۰درصد) بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی است.

در آفریقا، ابتلا به سرخک شاهد ۷ برابر (یا ۷۰۰ درصد) رشد بوده و در آمریکا (آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی) این ویروس ۶۰درصد بیشتر از گذشته دیده می‌شود.

این سازمان می‌گوید در واقعیت، تمامی موارد بیماری گزارش نمی‌شود و تخمین زده می‌شود که از هر ۱۰ مورد ابتلا به سرخک، یک مورد به این سازمان گزارش شده باشد.

برای سرخک، واکسن وجود دارد ولی در برخی از کشورها ( از آمریکا تا فرانسه و خاورمیانه)، همه والدین راضی نمی‌شوند تا بچه‌هایشان  به این ویروس واکسینه شوند.

در آمریکا، ابتلا به سرخک به بالاترین حد در ۲۵ سال اخیر رسیده و همچنین در برخی نقاط آمریکا از جمله شهر نیویورک، وضعیت اضطراری برای ابتلای کودکان به سرخک اعلام شده است.

سرخک از جمله بیماری‌هایی است که به طور گسترده منتقل می‌شود. از هر ۱۰ نفری که در معرض ویروس سرخک قرار بگیرند، ۹ نفر بیمار می‌شوند، مگر اینکه واکسن آن را زده باشند.

این بیماری بیشتر از همه باعث مرگ کودکان می‌شود. همچنین برخی افراد بر اثر این ویروس دچار معلولیت (ناتوانی در حرکت، نابینایی و آسیب‌های مغزی) می‌شوند.

در کنار آن، این واکسن در تمام نقاط زمین در دسترس نیست.

آمار سازمان بهداشت جهانی می‌گوید دوز نخست این واکسن در اختیار ۸۵ درصد مردم زمین قرار گرفته و دوز دوم، در اختیار ۶۷ درصد از آنها قرار گرفته است.

برای جلوگیری از ابتلای گسترده به این بیماری (اپیدمی یا گسترش درون قاره‌ای سرخک یا پندمیک، گسترش چند قاره‌ای این ویروس) بایستی دست‌کم ۹۵ درصد مردم حداقل دوز نخست این واکسن را دریافت کرده باشند.

برای همین در ۲۰۱۷ میلادی، نزدیک به ۱۱۰هزار نفر از بیماری سرخک مردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More