شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استفاده از قارچ جادویی در دِنور آمریکا دیگر مجازات قانونی نخواهد داشت

بر اساس نتیجه یک رای‌گیری در انتخابات محلی شهر دِنور، استفاده، نگهداری یا مصرف شخصی قارچ جادویی یا توهم‌زا، معروف به مجیک ماشروم (Magic Mushroom)، دیگر مجازات قانونی نخواهد داشت.

این رای‌گیری در روز سه‌شنبه ۷ ماه مه (۱۷ اردیبهشت) انجام شد و نتایج اولیه، از تصویب این موضوع با اختلاف کمتر از ۲۰۰۰ رای حکایت دارد.

بنابر اعلام برگزارکنندگان رای‌گیری، بیش از ۵۰/۵ درصد رای‌دهندگان از این قانون حمایت کرده‌اند و حدود ۴۹/۴ درصد با آن مخالف بوده‌اند.

نتیجه قطعی این همه‌پرسی تا روز ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) به‌صورت رسمی اعلام نمی‌شود.

بعضی گونه‌های قارچ به‌طور طبیعی حاوی ترکیب سایلوسایبین (Psilocybin) است، که از جمله تاثیرهایش توهم‌زایی است.

وزارت دادگستری آمریکا سایلوسایبین را در فهرست شماره ۱ داروها و مخدرهای مشمول نظارت دولتی دسته‌بندی می‌کند؛ یعنی این قارچ‌ها، طبق قانون فدرال، خواص دارویی ندارند.

هرچند این رای‌گیری قارچ‌های یاد‌شده را قانونی نمی‌کند، از صدور قرار مجرمیت برای دارندگان آن ممانعت می‌کند.

مدت‌ها می‌شود که مصرف تفریحی مخدرها متداول بوده است. اما پژوهش‌های پزشکی نشان می‌دهند سایلوسایبین می‌تواند، در مواردی که داروهای موجود در بازار موثر نباشند، در درمان اختلال‌هایی نظیر اضطراب و افسردگی اثرگذار باشد.

طبق نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ در نشریه نیچر (Nature) منتشر شد، حدود ۴۷ درصد بیمارانی که افسردگی مقاوم به درمان داشته‌اند، پنج هفته‌ پس از دریافت دوزهایی از سایلوسایبین زیرنظر پزشک، به درمان واکنش مثبت نشان داده‌اند.

به هر ترتیب، با اتکا به نتایج اولیه رای‌گیری، دنور اولین شهر آمریکاست که حمل و استعمال «قارچ جادویی» در آن مجازات قانونی در پی نخواهد داشت.

این رای‌گیری در راستای تلاش‌های پیشین برای تصویب قوانین مرتبط با مواد مخدر است. در سال ۲۰۰۵ نیز دنور اولین شهر بزرگ در ایالات متحده آمریکا بود که همراه داشتن مقادیر اندک ماریجوانا را قانونی اعلام کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More