شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گفت‌وگوی اختصاصی ایران اینترنشنال با آلاله آژیر، از برندگان بورسیه تحصیلی رودز

از مشهد تا دانشگاه آکسفورد

 

آلاله آژیر، دانشجوی ایرانی-آمریکایی در رشته‌های مهندسی پزشکی، کامپیوتر و ریاضیات است، که اکنون آخرین سال تحصیلاتش را در دانشگاه جانز هاپکینز سپری می‌کند. چندی پیش، این دانشجوی ۲۱ ساله یکی از ۳۲ دانشجوی آمریکایی بود که موفق به کسب بورسیه تحصیلی رودز دانشگاه آکسفورد برای سال تحصیلی ۲۰۱۹ شد.

او متولد شهر مشهد است، شهری که در آن به دنیا آمد و دوران کودکی خود را گذراند. اما زمانی نه چندان دور، در چهارده سالگی سرنوشت و آینده او با مهاجرت به آمریکا تغییر کرد.

این دانشجوی موفق ایرانی در گفت‌و‌گو با ایران اینترنشنال مهاجرتش به آمریکا را روایت می‌کند:«۲۱ سال پیش در شهر مشهد به دنیا آمدم و در ۱۴ سالگی براساس تصمیم خانواده همراه آن‌ها به آمریکا مهاجرت کردم.»

آلاله آژیر در ادامه اضافه می‌کند: «دوران دبستان و راهنمایی را در ایران به پایان رساندم. مقطع راهنمایی را در مدرسه فرزانگان گذراندم. در دوران راهنمایی، آموزش‌های خوبی در درس‌های ریاضی و علوم داشتم و هدفم برای آینده ادامه تحصیلات و تحقیق در زمینه مهندسی پزشکی بود.»

او از روزهای نخست ورودش به آمریکا به‌عنوان یک ایرانی مهاجر می‌گوید: «خیلی برایم جالب بود که از سوی همکلاسی‌هایم با آغوش گرم پذیرفته شدم و از طریق زبان بین‌المللی و مشترک ریاضی توانستم خیلی زود دوست‌های خیلی خوبی پیدا کنم.»

می‌پرسم چه احساسی داری وقتی نامت را کنار افرادی مثل بیل کلینتون، یکی از برنده‌های سابق این بورسیه، می‌بینی؟ واکنش دوستانت، به‌خصوص دوستان آمریکاییت، در‌مورد موفقیتت چه بود؟

جواب می‌دهد: «دوستان نزدیک من در دانشگاه جانز هاپکینز نه فقط از آمریکا، بلکه از کشورهای مختلف هستند و همه‌شان از موفقیتم بسیار خوشحال شدند.»

آلاله آژیر ادامه می‌دهد: «من دوران دبیرستانم را در فلوریدا و نیویورک به پایان رساندم و بعد از گرفتن دیپلم در دانشگاه جانز هاپکینز پذیرفته شدم. در حال حاضر، دانشجوی سال آخر رشته‌های مهندسی پزشکی، کامپیوتر و ریاضیاتم.»

او از علایق و اهدافش برای آینده می‌گوید: «من علاقه‌مندم با استفاده از این بورسیه تحصیلی تحقیقاتم را در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها ادامه بدهم و در آینده از این تجربه در حرفه پزشکی بهره ببرم.»

این دانشجوی ایرانی‌تبار دانشگاه جانز هاپکینز اضافه می‌کند: «افرادی که من با آن‌ها به مرحله نهایی رسیدم همگی افراد فوق‌العاده موفقی در رشته‌های مختلف بودند و به همین دلیل اصلا پیش‌بینی نمی‌کردم که از بین آن‌ها من پذیرفته شوم. اما در مجموع، بسیار خوشحالم که طی این مدت، تلاش‌هایم به نتیجه رسید و به این موفقیتم افتخار می‌کنم. اما شاید همه یا بیشتر این احساس حس قدردانی باشد، قدردانی از همه دوستانم، خانواده‌ام و اساتید دلسوزی که این امکان را فراهم کردند در این موقعیت و شرایط قرار بگیرم.»

به‌گفته این برنده بورسیه رودز، این بورسیه تحصیلی یکی از قدیمی‌ترین، معروف‌ترین و رقابتی‌ترین بورسیه‌های بین‌المللی و معتبر دنیاست و از هر دانشگاه چهار نفر به‌عنوان نامزد معرفی می‌شوند. امسال، حدود ۸۸۰ نفر از سراسر دنیا برای این بورسیه رقابت کردند، که از بین آن‌ها ۳۲ نفر از آمریکا و در مجموع، ۱۰۰ نفر موفق به دریافت این جایزه معتبر شدند.

خانم آژیر در‌مورد فرایند درخواست بورسیه رودز می‌گوید: «درخواست پذیرش برای این بورسیه تحصیلی از طریق دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. از هر دانشگاه چهار نفر برای دریافت این بورسیه انتخاب می‌شوند. از مجموع ۸۸۰ نفر، حدود ۱۵۰ نفر از کشور آمریکا به مرحله فینال راه پیدا می‌کنند و پس از مصاحبه نهایی، طی دو روز نتایج اعلام می‌شوند.»

از این پژوهشگر ایرانی تاکنون مقالات بسیاری در رشته‌های مختلف پزشکی و در نشریه‌های علمی دانشگاه‌های هاروارد، ام.‌آی.‌‌تی و جانز هاپکینز منتشر شده است.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More