شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
آلبوم عکس از جزیره لسبوس یونان

اردوگاه افسردگی و خودکشی کودکان پناهجو

 

پزشکان بدون مرز در ماه سپتامبر امسال در بیانیه‌ای مطبوعاتی، به اردوگاه‌هایی مثل اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان اشاره کرده و از خودکشی و خودزنی کودکان و نوجوانان پناهجو در این جزیره خبر داد، «تیم‌های پزشکی ما که با پناهجویان در جزایر یونان کار می‌کنند، هر هفته شاهد چندین کودک و نوجوانی هستند که اقدام به خودکشی و خودزنی می‌کنند.»

این سازمان برای سومین سال پیاپی خواستار این شد تا کودکان و دیگر افراد آسیب‌پذیر پناهجو به داخل یونان راه پیدا کنند یا این‌که اجازه ورود آنان به اتحادیه اروپا داده شود.

در جزیره لسبوس، دست‌کم ۹هزار نفر در اردوگاه پناهجویان زندگی می‌کنند و حداقل یک‌سوم آنان کودک هستند.

این‌ در حالیست که این اردوگاه برای گنجایش حداکثر سه هزار و صد نفر آماده شده است.

دکتر دیکلان بری، از پزشکان بدون مرز گفت: «این کودکان از کشورهای جنگ‌زده آمده‌اند، در آنجا آن‌ها خشونتی حداکثری را تجربه کرده‌ و دچار  اختلالات روانی شده‌اند. در اینجا به‌جای اینکه مراقبت و پذیرایی اروپا را شاهد باشند، آنها پس زده شده‌ و در معرض هراس و استرسی ممتد قرار دارند و دوباره در معرض انواع خشونت، از جمله سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند.»

پزشکان بدون مرز می‌گوید، تنها در دو هفته نخست ماه سپتامبر امسال، ۱۵۰۰ نفر دیگر وارد اردوگاه لسبوس شده‌اند. این اردوگاه از کمبود امکانات رنج می‌برد و تازه‌واردان چادر و پناهگاهی ندارند.

دولت یونان گفته است آمادگی جابجایی دو هزار نفر از این اردوگاه را دارد، ولی زمانی برای این جابجایی مشخص نکرده است.

در ماه سپتامبر، دولت ترکیه ثبت‌نام پناهجویان را از دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در شهر آنکارا تحویل گرفت و مدیریت امور پناهندگان را  به طور کامل در اختیار خود گرفت.

پناهجویانی که وارد یونان می‌شوند، ابتدا به ترکیه می‌رسند.

در ۲۰۱۶ میلادی، ترکیه با اتحادیه اروپا قرار گذاشت تا مانع از موج فزاینده ورود مهاجران به این کشور شود. بر پایه این قرار، پناهجویانی که ابتدا وارد ترکیه و سپس به یونان وارد شوند، در کمپ‌های اجباری در جزایر یونان پناه داده می‌شوند تا پرونده پناهجویی آنان بررسی شود. در صورت عدم قبولی پرونده، آن‌ها به ترکیه اخراج می‌شوند.

طبق قوانین اتحادیه اروپا، پناهجویان در کشوری که اول به آن وارد شده‌اند، بایستی درخواست پناهندگی بدهند.

اتحادیه اروپا مقرراتی تازه برای پناهجویان را بررسی می‌کند و یکی از گزینه‌ها، پناه دادن تازه‌واردان در کمپ‌هایی خارج از این اتحادیه است تا پرونده‌های آن‌ها بررسی شود.

تازه‌ترین آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید دست‌کم ۶۸/۵ میلیون نفر در دنیا مجبور به مهاجرت شده‌اند. از این تعداد، ۴۰ میلیون نفر در داخل کشورهایشان جابه‌جا شده‌اند و ۲۵/۴ میلیون نفر پناهجو هستند.

۵۷ درصد این پناهجویان از سه کشور سودان جنوبی، افغانستان و سوریه می‌آیند. هر سه کشور دست به گریبان تداوم خشونت و یا جنگ‌های داخلی هستند. ۸۵ درصد پناهجویان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و در میان کشورهای جهان، ترکیه، اوگاندا، پاکستان، لبنان و ایران بیشترین تعداد پناهجو را در خود جایی داده‌اند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More