شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه محکومیت بین‌المللی اعدام روح‌الله زم

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به اعدام روح‌الله زم، وزارت خارجه کشورهای کانادا، آمریکا، آلمان، فرانسه و کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، اقدام جمهوری اسلامی در اعدام این روزنامه‌نگار معترض ایرانی، را محکوم کردند.

در جدید‌ترین واکنش‌های بین‌المللی نیز، وزارت خارجه کانادا با انتشار متنی در حساب توییتری خود «اعدام روح‌الله زم روزنامه‌نگار ایرانی را به شدت محکوم کرد» و تاکید کرد: «ما همیشه در برابر کسانی که به دنبال تضعیف شغل و امنیت روزنامه‌نگاران هستند خواهیم ایستاد. ما همچنان متعهد به دفاع از آزادی رسانه‌ها هستیم و ایران را مسئول نقض حقوق بشر می‌دانیم.»

توییتر فارسی وزارت خارجه آمریکا هم نوشت: «جهان، امروز صبح با خبر هولناک اعدام روح‌‌الله‌ زم فعال و روزنامه‌نگار از خواب بیدار شد. اعدام غیرعادلانه او دلخراش است و ما با خانواده و عزیزان او همدردی می‌کنیم. روح‌الله واقعی که برای همیشه در خاطرات ایرانیان خواهد درخشید، ‌روحت شاد زم.»

از سوی دیگر، وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای با ابراز تاسف از اعدام روح‌الله زم اعلام کرد که از این اقدام و به ویژه ربوده شدن او مبهوت است. این بیانیه تاکید می‌کند که از نظر آلمان «اعدام یک مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی است و تحت هر شرایطی آنرا رد می‌کند.» در بیانیه وزارت خارجه آلمان به خانواده و دوستان روح‌الله زم تسلیت گفته شده آمده است: «از ایران می‌خواهیم که به حق آزادی بیان شهروندان خود احترام بگذارد، همه زندانیان سیاسی را آزاد کند و دیگر احکام اعدام را صادر و اجرا نکند.»

وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای، اعدام روح‌الله زم را به شدت محکوم کرد و آن را «حمله‌ای جدی علیه آزادی بیان و آزادی مطبوعات» و همچنین «اقدامی وحشیانه و غیرقابل قبول و مغایر با تعهدات بین المللی حکومت ایران» خواند.

 شریف منصور، عضو «کمیته حفاظت از روزنامه نگاران» که مقر آن در نیویورک است نیز با اشاره به اعدام روح‌الله زم به آسوشیتد پرس گفت: «این اقدامی هیولاوار و شرم‌آور است و جامعه بین‌المللی نباید اجازه دهد که نادیده گرفته شود.» منصور اضافه کرد: «مقامات ایرانی با اعدام روح‌الله زم به جمع باندهای جنایتکار و افراط گرایان خشنی پیوستند که روزنامه‌نگاران را با به قتل رساندن ساکت می‌کنند.»

غیر از این پایگاه خبری پولیتیکو نیز خبر داد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار بود روز دوشنبه سخنران «اصلی» همایش تجارت اروپا و ایران باشد و به همراه محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و چندین سفیر از کشورهای اروپایی در آن شرکت کند، پیامی ضبط شده به این مراسم ارسال خواهد کرد.

بر اساس این گزارش یک مقام اروپایی با اشاره به این مساله گفت از آنجا که بورل «یک پیام از پیش ضبط شده برای این همایش ارسال کرده، بنابراین فرصتی برای تعامل با شرکت‌کنندگان نخواهد داشت.» او در عین حال تاکید کرد که «اتحادیه اروپا همواره به طور سیستماتیک مسائل حقوق بشر را مطرح می‌کند.»

پیش از این اتحادیه اروپا نیز اعدام روح‌الله زم را به شدید‌ترین لحن محکوم کرده و تاکید داشت که با به کارگیری مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.

مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم نیز  با انتشار تصویری از محل دفن او در صفحه اینستاگرامش نوشت: «روح الله زم در عراق بازداشت نشد، ربوده شد. روح الله زم، اعدام نشد، با طناب دار ترور شد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More