شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آب آلوده، بیش از صد نفر را در مهاباد مسموم کرد

 

ماجرای «آب آلوده» در مناطق مختلف ایران و مسمومیت‌‌ها و مشکلاتی که برای مردم به وجود می‌آورد، هم‌چنان ادامه دارد. در آخرین نمونه‌ها از این دست، بیش از ۱۰۰ نفر در مهاباد به دلیل مسمومیت ناشی از آب آلوده به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

وب‌سایت محلی هاژه به نقل از خشایار صنعتی، معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری مهاباد، نوشت که بیش از ۱۰۰ نفر در روستای دریاس مهاباد به دلیل «مسمومیت ناشی از مصرف آب آلوده» روانه بیمارستان شده‌‌اند. او اضافه کرده است که با وجود بررسی‌ها هنوز «دلایل آلوده بودن آب روستا» مشخص نیست.  

هاژه به نقل از کمال نالوسی، رییس اداره آبفای روستایی شهرستان مهاباد، نیز نوشت که هنوز دلیل این آلودگی مشخص نیست، اما «آب این روستا از ۲ دهنه چشمه و یک حلقه چاه تامین می شود و در کلرسنجی‌های صورت گرفته روزهای گذشته هیچ‌گونه مشکلی در آب شرب دیده نشده است».

هم‌زمان یک عضو شورای شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان، گفت تنها ۲۰درصد از مردم شهر چابهار به «آب شرب» دسترسی دارند.

عزیز سارانی به ایلنا گفت مردم این منطقه «به دلیل خشکسالی ۲۰ سال است» با این مشکل دست به گریبان هستند. به گفته او «آب این منطقه بوی تعفن می‌دهد» و به همین دلیل برای تصفیه آن از مواد شیمایی استفاده می‌شود که «برای سلامت مردم کم ضرر ندارد».

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد که خشکسالی در منطقه، قطع شدن آب رود هیرمند و خشک شدن چاه‌های آب از دلایل مشکلات مردم در این منطقه است.

این نخستین بار نیست که مسمومیت‌های ناشی از مصرف آب آلوده شهری یا کمبود آب شرب سالم، گریبان مردم را می‌گیرد. تابستان سال جاری عکس و فیلم‌هایی از مردم مناطق مختلف استان خوزستان منتشر شد که نشان می‌داد آن‌ها امکان استفاده از آب لوله‌کشی را ندارند.

در بهار و تابستان سال جاری ۱۰۰ نفر در یکی از روستاهای نوشهر، ۳۵۰  نفر در شهرستان رامهرمز، ۱۵ نفر در هویزه، ۱۳ نفر در باقرشهر و ۵۰۰ نفر در کلاردشت به دلیل مسمومیت‌های ناشی از مصرف آب آلوده در بیمارستان بستری شدند.

در برخی شهرهای خوزستان مانند آبادان و خرمشهر، شوری و گل‌آلود بودن آب در ۱۰ سال اخیر بارها اعتراض ساکنان این دو شهر را به دنبال داشته است. تابستان امسال در شهر آبادان، آب سالم از طریق سهمیه‌بندی به مردم ارائه شده بود.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، امسال را «سخت‌ترین سال از نظر تامین آب در کشور طی نیم قرن اخیر» دانسته و هشدار داده بود که امسال ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۵ میلیون نفر در «وضعیت تنش آبی» قرار دارند.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More