شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: در حمله سپاه پاسداران به پایگاه‌‌های آمریکا در عراق هیچ آمریکایی یا عراقی کشته نشد

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، گفت که حمله موشکی سپاه پاسداران علیه یک پایگاه آمریکا در عراق، هیچ تلفات جانی نداشت و ضمن استقبال از آنچه «عقب‌نشینی» ایران خواند، از اعمال تحریم‌های بیشتری علیه تهران خبر داد.

ترامپ، روز چهارشنبه ۱۸ دی، سخنرانی خود در کاخ سفید درباره این حمله را با این جمله آغاز کرد: «تا وقتی من رییس جمهور آمریکا باشم ایران هرگز اجازه نخواهد داشت سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران به پایگاه هوایی عین الاسد، محل استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در غرب عراق،‌ حمله موشکی کرد. ایران این حمله را در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله آمریکا در عراق انجام داد.

اما ترامپ در این باره گفت: «به‌خاطر اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام دادیم، هیچ آمریکایی در حمله دیشب جان خود را از دست نداد و تنها خسارات مختصری وارد شد. به نظر می‌رسد ایران دارد پای پس می‌کشد.»

رییس جمهوری آمریکا با این حال ادامه داد: «ایران یک حکومت حامی تروریسم در جهان بوده و ما هرگز اجازه این را نخواهیم داد. هفته گذشته، به دستور من بزرگترین و برترین تروریست جهان قاسم سلیمانی را از بین بردند. او نیروهای تروریستی از جمله حزب الله را آموزش می‌داد و اخیرا حملاتی به نیروهای آمریکایی انجام داده بود که چندین آمریکایی زخمی و یک نفر کشته شدند. دست سلیمانی به خون آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها آغشته بود و او باید مدت‌‌‌ها پیش از بین می‌رفت.»

ترامپ همچنین خبر داد که «بلافاصله تحریم‌‌‌‌های بیشتری علیه ایران در نظر گرفته خواهد شد.»

او گفت: «روزی که برجام امضا شد فریاد مرگ بر آمریکا می‌دانند و پول به دست آمده از این توافق را هزینه کارهای تروریستی در یمن،‌ عراق و لبنان کردند و هزینه این موشک‌ها که به ما پرتاب شد از سوی دولت قبلی آمریکا تامین شد.»

رییس جمهوری آمریکا ادامه داد: «ایران از جاه طلبی هسته‌ای دست بکشد. زمان آن رسیده که بریتانیا آلمان،‌ فرانسه و چین این واقعیت را درک کنند و از توافق برجام بیرون روند و کار کنیم تا به توافقی برسیم که ایران شکوفا بشود و پیشرفت کند، ایران می‌تواند کشور بزرگتری شود.»

او تاکید کرد که «کارزار وحشی‌گری ایران دیگر تحمل نمی‌شود و از ناتو می‌خواهم بیش از پیش در روند خاورمیانه درگیر شود.»

ترامپ همچنین با بیان این که «اقتصاد آمریکا تحت رهبری من از هر زمان دیگری قوی‌تر است»، گفت: «ارتش آمریکا تحت دولت من بازسازی کامل شده و نیروهای مسلح آمریکا از هر زمان دیگر قدرتمندتر است و موشک‌های ما قوی و سنگین هستند. ما نمی‌خواهیم از آنها استفاده کنیم.»

ترامپ به کشته شدن رهبر داعش از سوی آمریکا اشاره و اضافه کرد: «البغدادی یک هیولا بود و سعی می‌کرد خلافت داعش رو بازسازی کند اما نتوانست. داعش یک دشمن طبیعی ایران است و از بین رفتن آن برای ایران خوب است و ما باید در این موضوع و اولویت مشترک دیگر کار کنیم.»

رییس جمهور آمریکا در پایان گفت: «آمریکا آماده است تا صلح را در آغوش بگیرد.»

در پی حمله بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران به پایگاه آمریکا در عراق، مایک پمپئو وزیر خارجه و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا برای بررسی شرایط به کاخ سفید رفتند و رییس جمهوری آمریکا، در نخستین واکنش خود، در توییتر نوشت: «همه چیز خوب است، موشک‌هایی از ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک‌شد. ارزیابی خسارات و تلفات در حال انجام است. تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته است.»

در حالی که کشورهای اروپایی، اقلیم کردستان عراق، ترکیه و چین ضمن ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ در خاورمیانه خواستار خویشتنداری ایران و آمریکا شده‌اند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد که این حملات سپاه پاسداران «انتقام» نبوده و «کفایت نمی‌کند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More