شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه ایران: افغانستان مدارکی درباره حادثه غرق شدن مهاجران ارایه کرد

 

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، از ارایه مدارکی از سوی افغانستان درباره حادثه غرق شدن مهاجران افغان در مرز ایران خبر داد.

موسوی، روز دوشنبه ۱۲ خرداد، درباره سفر هیاتی با حضور محسن بهاروند، معاون حقوقی وزارت امور خارجه ایران به کابل، گفت: «این هیات به کابل رفت و با گروه‌های سیاسی و غیرسیاسی دیدار کرد، به توافقاتی هم دست یافتند.»

او با بیان این که «موضوع مرزی، بحث اصلی این سفر و گفت‌وگوها بود»، ادامه داد: «طرف افغانستانی اسنادی در مورد مسئله مرزی ارائه داد که گفته‌ایم آن را بررسی خواهیم کرد که نتیجه را هم به طرف افغانستانی و هم مردم دو کشور ارائه خواهیم داد.»

با این حال سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر با تکرار موضع این کشور درباره حادثه غرق شدن مهاجران افغان گفت: «این اتفاق در خاک ایران رخ نداده و نیروهای ایرانی هم در این زمینه دخالتی نداشتند.»

هفته پیش، هیاتی از ایران به ریاست محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به منظور بررسی غرق شدن مهاجران افغانستانی در رودخانه هریرود به کابل سفر کردند.

رسول موسوی از دستیاران محمدجواد ظریف و یک نماینده از مرزبانی نیروی انتظامی نیز در این هیات حضور داشتند.

بر اساس اظهارات شاهدان عینی، ۵۶ تن از شهروندان افغانستان که در ۱۳ اردیبهشت به صورت غیرقانونی از دهنه ذوالفقار وارد ایران شده بودند به دست نیروهای مرزی ایران بازداشت و سپس به رودخانه هریرود انداخته شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران: شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری، در زندان جان باخته است

 

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد.

برادر شاهین ناصری روز سه‌شنبه به این سازمان گفت دوستان این زندانی خبر کشته شدن او در سلول انفرادی را به خانواده‌اش دادند، ولی هنوز هیچ مسئولی با خانواده ناصری تماس نگرفته است.

بر اساس این گزارش، شاهین ناصری پس شهادت درباره شکنجه نوید افکاری کشتی‌گیر معترض که اعدام شد، به زندان تهران بزرگ تبعید شد و از مدتی پیش در سلول انفرادی به‌سر می‌برد.

همچنین یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت جسد شاهین ناصری را در بهداری زندان دیده است.

این منبع مطلع ادامه داد: «احتمال دارد سازمان زندان‌ها بخواهد مرگ او را خودکشی اعلام کند. ولی آقای ناصری نه فرد افسرده‌ای بود و نه فردی که مشکل روحی داشته باشد که بخواهد خودکشی کند. زن و بچه‌دار بود و به آینده‌اش امیدوار بود.»

او همچنین گفت که شاهین ناصری هیچ بیماری خاصی نداشت.

بر اساس یک فایل صوتی از صدای خود شاهین ناصری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، او پیشتر هشدار داده بود که از طرف بازپرس پرونده‌اش به دلیل شهادتش درباره شکنجه نوید افکاری تهدید شده بود.

به گفته شاهین ناصری در این فایل صوتی، بازپرس پرونده که از «دخالت» ناصری در «پرونده امنیتی» افکاری خشمگین بود، به او گفته بود: «بلایی سرت در می‌آورم که ذوب بشوی.»

دو فرمانده نظامی طالبان به معاونت وزارت دفاع و وزارت کشور منصوب شدند

طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد.

به گفته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ملا عبدالقیوم ذاکر معاون وزیر دفاع و صدر ابراهیم معاون وزیر کشور خواهند بود. پیش‌تر گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که هر دو نفر در دولت جدید، سمت‌های مهم خواهند داشت اما نام هیچ‌کدام در فهرست اصلی وزرا نیامده بود.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، این دو فرد از فرماندهان نظامی وفادار به ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان بودند که بر تشدید جنگ با دولت افغانستان تاکید داشت.

این دو نفر نیز به جمع وزرایی می‌پیوندند که چهره‌هایی مانند سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، را شامل می‌شود. شبکه حقانی به حملات علیه غیرنظامیان افغان متهم است.

بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن، ذاکر و صدر فرماندهی گروه فدا محاذ، از شاخه‌های گروه طالبان، را بر عهده داشتند.

ذاکر از افراد نزدیک به ملا عمر، بنیان‌گذار طالبان، بود و در سال ۲۰۰۱ در جریان حمله آمریکا به افغانستان دستگیر شد و تا سال ۲۰۰۷ در زندان گوانتانامو به سر می‌برد.

صدر که رییس سابق کمیسیون نظامی طالبان در ولایت هلمند است، معاون سراج‌الدین حقانی خواهد بود.

بازداشت شش متهم به ربایش و خرید و فروش کودک؛ متهم اصلی فراری است

حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است.

زرقانی روز سه‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که متهمان به ربودن ۲۵ نوزاد و سه کودک اعتراف کرده‌اند. 

ماجرای دستگیری یکی از متهمان پرونده به روز ششم شهریور بازمی‌گردد که یک زن تصمیم به ربودن دختربچه سه ساله‌ای از  حیاط خانه‌ در مشهد داشت ولی با صدای فریادهای مادر این کودک و اقدام همسایگان، کودک‌ربا بازداشت شد.

خبرگزاری ایرنا نوشته که پس از بازداشت اولین متهم، پنج متهم دیگر هم در عملیات پلیس بازداشت شده‌اند.

روزنامه خراسان پیشتر در مصاحبه با یکی از متهمان این پرونده به نقل از او نوشته بود که  به طور معمول هر کودک را بین ۸ تا ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌‌‌کردند.

 

پارلمان اروپا قطعنامه‌ای در محکومیت بی‌ثباتی لبنان از سوی حزب‌الله تصویب کرد

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را بی‌ثبات و انسجام مورد نیاز این دولت را تضعیف می‌کند.

در یکی از بندهای این قطعنامه که همزمان با ارسال سوخت از ایران برای حزب‌الله لبنان به تصویب رسیده، آمده است دولت تازه لبنان در حالی تشکیل شده که در برابر هرگونه دخالت خارجی کشورهای همسایه لبنان یا مناطق دورتر مقاومت کند.

این بیانیه اضافه می‌کند حزب‌الله که از سوی چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته، هنوز وزارتخانه‌های کلیدی در دولت لبنان را کنترل می‌کند.

پارلمان اروپا تاکید کرده «بی‌طرفی لبنان کلید ثبات آینده آن است» و «لبنان باثبات، کاملا مستقل،  متحد و دموکراتیک، باری ثبات، امنیت و توسعه مسالمت‌آمیز کل خاورمیانه از اهمیت بالایی برخوردار است.»

پارلمان اروپا که در قطعنامه خود، فهرستی از مشکلات لبنان را ارائه کرده، امیدوار است دولت جدید لبنان که با نخست وزیری نجیب میقاتی پس از بیش از یک سال بن‌بست سیاسی در لبنان تشکیل شد، بتواند به وعده‌های دموکراتیک خود عمل کند.

پارلمان اروپا پیشتر چارچوبی را برای تحریم هدفمند علیه اشخاص و نهادهای تضعیف‌کننده دموکراسی یا حاکمیت قانون در لبنان تعیین کرده که شامل ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌های آنان است.

پارلمان اروپا در قطعنامه خود از سرویس اقدام خارجی اروپا خواسته فهرستی از مراجع پاسخگو در لبنان را با همکاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا تهیه کند.

این پارلمان تهدید کرده که اگر اشخاص یا نهادهایی همچنان به تضعیف روند سیاسی دموکراتیک در لبنان ادامه دهند، اعمال تحریم‌های هدفمند همچنان یک گزینه است.

پارلمان اروپا از همه کشورهای عضو خود و همچنین شرکای آنها نظیر بریتانیا و سوئیس خواست به تحریم‌ها در این زمینه پایبند باشند.

به تازگی نجیب میقاتی، نخست وزیر جدید لبنان، درباره انتقال سوخت از ایران به این کشور که از سوی حزب‌الله سازماندهی می‌شود، گفت از اینکه حاکمیت لبنان نقض شده ناراحت است.

او با این حال اضافه کرد این اقدام بدون دخالت دولت لبنان انجام گرفته و نگران تحریم آمریکا نیست.

 

ارتش سودان: طرح کودتا را خنثی کردیم

ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است.

یک عضو شورای حکومتی سودان به رویترز گفت مقام‌های سودانی اقدام به کودتا را ناکام گذاشتند و قرار است بازجویی از مظنونان به‌زودی آغاز شود.

در پی  این کودتای نافرجام، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، با اشاره به دستگیری عواملی در داخل و خارج از ارتش که در طرح کودتا نقش داشتند، گفت پیش از این نیز اقدام‌های مشابهی برای ایجاد ناامنی به‌ویژه در شرق سودان صورت گرفته بود تا مانع گذار دموکراتیک کشور شوند.

یک منبع آگاه دولتی هم به‌شرط افشا نشدن هویتش گفت در جریان این کودتای نافرجام تلاش شده بود رادیوی دولتی در شهر ام‌ درمان را تصرف کنند.

به گفته یک شاهد عینی، ارتش در نخستین ساعات صبح سه‌شنبه پل میان خارطوم و ام درمان در آن‌ سوی رود نیل را با تانک بسته بود.

در پی سرنگونی دولت عمر البشیر، رییس‌جمهوری سابق، در آوریل ۲۰۱۹، حکومت سودان طی توافقی بین ارتش و غیرنظامیان تقسیم شده است.

مقام‌های دولت انتقالی گفته‌اند تلاش‌های پیشین برای کودتا نیز به گروه‌های وفادار به بشیر مرتبط بوده‌ است.

صدور گواهی تقلبی واکسن آسترازنکا با دو تا پنج میلیون تومان

روزنامه همشهری گزارش داد عده‌ای با دسترسی به سامانه‌های وزارت بهداشت و با گرفتن مبلغ بین ۲ تا ۵ میلیون تومان، گواهی جعلی واکسن آسترازنکا صادر می‌کنند. 

این اولین بار نیست که چنین تخلف‌هایی در سامانه واکسیناسیون کشور چه در مرحله ثبت‌نام، چه در مرحله تزریق واکسن و حالا در صدور کارت واکسن دیده می‌شوند.

پیشتر سازمان غذا و داروی ایران نسبت به وجود واکسن‌های تقلبی و سودجویی با پرکردن ویال‌های خالی هشدار داده بود و هم‌زمان گزارش‌هایی از توزیع و تزریق واکسن‌های چند میلیون تومانی در بازار آزاد منتشر شده بود.

یکی از کسانی که با پرداخت ۳میلیون تومان کارت واکسن سینوفارم خود را به آسترازنکا تغییر داده به همشهری گفته است: «برای سفر به یکی از کشورهای اروپایی باید کارت واکسن آسترازنکا می‌گرفتم اما با توجه به تزریق دو دوز سینوفارم دیگر امکان تزریق واکسن جدید برایم وجود نداشت. یکی از دوستانم شخصی را به من معرفی کرد که می‌توانست تغییراتی در اطلاعات ثبت شده من در تزریق واکسن انجام دهد. با تخفیف، کار من را با سه میلیون تومان انجام دادند و تمام اطلاعات تزریق واکسنم در سامانه حذف شد.» همشهری به نقل از یک شهروند دیگر نوشت که او با مبلغ یک میلیون تومان توانسته کارت جعلی واکسن تهیه کند.

این در حالی است که محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره درآمدزایی با تغییر اطلاعات واکسن به همشهری گفت: «چنین مواردی به شدت از سوی وزارت بهداشت و دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.»

از سوی دیگر علی شریفی‌زارچی، رییس مرکز آمار و فناوری وزارت بهداشت درباره امکان ایجاد تغییرات در کارت‌های واکسن هم به همشهری گفت:« ما درباره تزریق ۴۵ میلیون واکسن صحبت کنیم و ممکن است خطاهایی در ثبت واکسن‌های تزریق شده وجود داشته باشد.» 

 

قائم شهرداری تهران: مخازن زباله را قفل‌دار می‌کنیم تا زباله‌گردان نتوانند زباله بردارند

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت از تصمیم این سازمان برای عوض کردن مخازن زباله موجود در شهر تهران با مخازن قفل‌دار خبر داد تا «زباله‌گرد‌ها نتوانند از مخزن زباله‌برداری کنند.»  

علیپور روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایلنا درباره این مخازن جدید گفت: «کاوری دارند که مخزن داخل آن کاور می‌رود و قفل می‌شود و فقط توسط کلید و یا ابزاری که توسط کارگر و یا نیروی خدماتی شهرداری وجود دارد باز می‌شوند.»

او ادامه داد شهرداری تهران «سال گذشته نزدیک به دو هزار مخزن» زباله را در سطح شهر کاهش داده است.

با وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی مردم ایران، به تعداد کودکان کار و زباله‌گردان در شهرهای ایران از جمله تهران افزوده شده است.

سال گذشته، روزنامه همشهری در گزارشی نوشت تهران حدود چهار هزار و ۷۰۰ کودک زباله‌گرد دارد که از سوی پیمانکارانی در مناطق مختلف مدیریت می‌شوند.

در شهرهای کوچک ایران نیز بر تعداد زباله‌گردان افزوده شده است. به تازگی محمدمهدی خاکشور، معاون خدمات شهری شهردار بجنورد از وجود ۶۰۰ زباله‌گرد در این شهر ۲۱۰ هزار نفری خبر داد.

ایلنا نیز روز سه‌شنبه نوشت «زباله‌گردی در ماه‌های اخیر براساس مشاهدات میدانی جهش فوق‌العاده‌ای در محلات تهران داشته است.»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره این افزایش گفت: «گزارش‌هایی را داریم که افراد با ماشین‌های شخصی از مخازن برداشت می‌کنند که دلایل متعددی از جمله مسائل اقتصادی در آن دخیل هستند.»

 

نیروی انتظامی گیلان: طرح برخورد با گروهای گردشگری و ورزشی بدون مجوز آغاز شد

حسین حسن‌پور، جانشین فرمانده نیروی انتظامی گیلان، گفت که این نیرو با اجرای طرح امنیت اجتماعی و در جریان برخورد با گروهای گردشگری و ورزشی از تردد ده تور گردشگری مختلط جلوگیری کرده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گیلان از اجرای «طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و برخورد با گروهای گردشگری و ورزشی» در رشت و دیگر مناطق استان گیلان خبر داد و گفت که طی دو روز گذشته از تردد ۱۰ گروه گردشگری فاقد مجوز شامل سه دستگاه اتوبوس و هشت دستگاه مینی‌بوس شامل ۱۹۰ نفر در سطح گیلان جلوگیری شد.

حسن‌پور با بیان اینکه ۱۲ دستگاه خودرو نیز به اتهام «هنجارشکنی و اختلال در آرامش و آسایش مردم، در رشت توقیف و روانه پارکینگ شدند، افزود که ۲۰۱ دستگاه خودرو نیز جریمه شدند و برای مالکان ۴۶۱ دستگاه خودرو نیز «پیامک ارشادی» ارسال شد و ۹ نفر در این طرح دستگیر شدند.

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی گیلان گفت که این نیرو ضمن تامین امنیت گردشگران و مسافران باید از مبانی اعتقادی و فرهنگ غنی ایران اسلامی حراست کند و از این پس طرح برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و مخاطره‌آمیز، خودروهای هنجارشکن و تورهای گردشگری فاقد مجوز به صورت مستمر در دستور کارنیروی انتظامی گیلان قرار دارد.

آمریکا سقف سالیانه پذیرش پناهندگان را به ۱۲۵ هزار نفر افزایش داد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات‌متحده از سال مالی جدید، که از اول اکتبر، ۹ مهر، آغاز می‌شود، سقف پذیرش پناهندگان به ایالات متحده را به ۱۲۵ هزار نفر افزایش می‌دهد.

در سال مالی ۲۰۲۰ که در ۳۱ سپتامبر تمام می‌شود، سقف پذیرش پناهندگان در آمریکا ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر بود.

افزایش چشمگیر سقف پذیرش پناهندگان جزو وعده‌های انتخاباتی بایدن بود و این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که ده‌ها هزار شهروند افغان که در دو دهه اخیر با نهادهای آمریکایی کار کرده بودند، به ایالات متحده تقاضای پناهندگی داده‌اند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، سقف پذیرش سالیانه پناهندگان را در آمریکا به ۱۵ هزار نفر کاهش داده بود، که این میزان پایین‌ترین سطح پذیرش پناهنده در تاریخ معاصر آمریکا بود.

 

دو عضو ایرانی تبار حزب لیبرال کانادا در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شدند

مجید جوهری و علی احساسی، اعضای حزب حاکم لیبرال کانادا، در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شدند.

علی احساسی، نماینده ایرانی تبار منطقه ویلودیل تورنتو، با کسب ۵۰ درصد آرا دوباره به نمایندگی این منطقه انتخاب شد.

مجید جوهری، نماینده ایرانی تبار منطقه ریچموند هیل استان انتاریو، نیز با کسب ۴۸ درصد آرا دوباره به نمایندگی این منطقه انتخاب شد.

از سوی دیگر مریم منصف، نماینده افغان‌‌تبار پیتربورو‌ در پارلمان کانادا و وزیر زنان و برابری جنسیتی دولت ترودو، انتخابات را به میشل فرری، از حزب محافظه‌کار، باخت.

منصف در یک کنفرانس خبری هنگام صحبت درباره تخلیه فرودگاه کابل، از عنوان «برادر» برای طالبان استفاده کرده و مورد انتقاد قرار گرفته بود.

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی کانادا نشان می‌دهد حزب حاکم لیبرال از ۳۲ کرسی پارلمانی در چهار استان ۲۳ کرسی را در اختیار گرفته است. این در حالی است که حزب لیبرال در انتخابات گذشته از این ۳۲ کرسی برنده ۲۷ کرسی شده بود.

همزمان چندین رسانه این کشور پیش‌بینی کردند که حزب حاکم لیبرال به رهبری جاستین ترودو در انتخابات پیروز شده و دولت بعدی را تشکیل خواهد داد. درعین حال، تا پیش از پایان شمارش آرا مشخص نیست حزب لیبرال قادر به تشکیل دولت اکثریت خواهد بود یا نه.

این در حالی است که ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا، شکست در انتخابات پارلمان را پذیرفت. 

بانک مرکزی ایران:در مرداد ماه ۱۱ درصد چک‌ها به ارزش ۲۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برگشت خورد

بانک مرکزی ایران اعلام کرد که در مرداد ماه نزدیک به ۱۱ درصد چک‌های مبادله شده به ارزش ۲۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برگشت خورده است.

بنابر اعلام بانک مرکزی از مجموع شش میلیون و ۹۰۰ هزار فقره چک مبادله شده در مرداد ماه، ۱۰/۸ درصد چک‌ها شامل ۷۴۲ هزار فقره برگشت خورده است.

ارزش چک‌های مبادله شده در مرداد ماه نیز ۲۰۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و ارزش چک‌های برگشتی این ماه نیز ۲۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است که نشان می‌دهد چک‌های برگشتی به لحاظ ارزشی معادل ۱۴/۸ درصد ارزش چک‌های مبالده شده در مرداد ماه است.

بانک مرکزی ایران همچنین اعلام کرد در یک سال منتهی به مرداد ماه سالجاری نیز ۹۷ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۲ هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان مبادله‌­شده که از این میان، ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۲۸۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برگشت خورده است.

پارلمان لبنان به دولت نجیب میقاتی رای اعتماد داد

پارلمان لبنان روز دوشنبه به کابینه نجیب میقاتی رای اعتماد داد تا گامی برای گشایش در بن‌بست سیاسی این کشور پس از سیزده ماه برداشته شود.

از زمان وقوع انفجار شدید در بندر بیروت در تابستان سال گذشته و به دنبال آن اوج‌گیری تظاهرات در شهرهای بزرگ لبنان، حسان دیاب نخست وزیر وقت این کشور از سمت خود استعفا داد و پس از آن دو نخست وزیر مکلف نیز از تشکیل دولت انصراف دادند.

میشل عون، رییس جمهور لبنان اوایل مرداد ماه سال‌جاری نجیب میقاتی را مامور تشکیل دولت کرد و میقاتی نزدیک به ده روز قبل اسامی ۲۲ وزیر و عضو کابینه خود را اعلام کرد.

جلسه رای اعتماد به دولت  نجیب میقاتی، روز دوشنبه بیست و نهم شهریور ماه با یک ساعت تاخیر به دلیل قطع برق محل برگزاری جلسه پارلمان برگزار شد و دولت او با کسب رای ۸۵ نماینده، رای اعتماد پارلمان را کسب کرد.

پارلمان لبنان ۱۲۸ عضو دارد که در جلسه رای اعتماد نجیب میقاتی ۱۰۰ نماینده شرکت داشتند که از این تعداد ۸۵ نماینده به دولت او رای اعتماد داده و ۱۵ نماینده حاضر در این جلسه به این دولت رای ندادند.

وزیر دفاع بریتانیا: درباره افشای اطلاعات مترجمان افغان تحقیق شود

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، دستور داد از پرونده افشای اطلاعات ده‌ها مترجم افغان که برای نیروهای بریتانیایی کار می‌کردند تحقیق و تفحص شود.

در ایمیلی که وزارت دفاع بریتانیا به بیش از ۲۵۰ نفر که قصد پناهندگی به بریتانیا را داشتند ارسال شده، آدرس‌های ایمیل، اسامی و عکس‌های پروفایل همه آنها اشتباها در ادامه ایمیل کپی شده است.

وزارت دفاع در این ایمیل به مترجمان اطمینان داده بود برای انتقال آنها به بریتانیا همه تلاش خود را می‌کند و از آنها خواسته بود، اگر احساس می‌کنند که در شرایط کنونی برای جابه‌جا شدن امنیت ندارد، این کار را نکنند.

پس از آنکه یکی از مترجمان افغان متوجه این اشتباه شد، وزارت دفاع بریتانیا ۳۰ دقیقه بعد یک ایمیل دیگر به این افراد فرستاد و از آنها خواست که ایمیل قبلی را پاک کنند و با اشاره به اینکه ممکن است ایمیل‌های آنها مورد دسترسی قرار گرفته باشد از آنها خواست آدرس‌های ایمیل خود را عوض کنند.

فایزر از اثربخشی واکسن این شرکت در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله خبر داد

بنا بر اعلام فایزر، واکسن کووید‌ـ‌۱۹ این شرکت در کودکان گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال پاسخ ایمنی قوی ایجاد کرده است و فایزر در نظر دارد برای واکسیناسیون این گروه سنی درخواست مجوز کند، که قدمی مهم در آغاز واکسیناسیون کودکان و نوجوانان است.

فایزر اعلام کرد تاثیری که واکسن در مرحله دوم و سوم آزمایش‌های بالینی در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال ایجاد کرده مشابه پاسخ ایمنی است که پیش‌تر در گروه سنی ۱۶ تا ۲۵ سال مشاهده شده بود.

آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت فایزر، با تاکید بر نیاز به واکسیناسیون، گفت: «از ژوییه، موارد ابتلای کودکان به کووید‌ـ‌۱۹ در آمریکا حدود ۲۴۰ درصد افزایش یافته است. یافته‌های این کارآزمایی‌ها پایه‌ای محکم برای درخواست مجوز واکسن فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال است و در نظر داریم این درخواست را فوری و اضطراری به اداره غذا و دارو و سایر نهادهای ناظر ارائه دهیم.»

بنا بر اعلام نهادهای ناظر، هم واکسن فایزر و هم مدرنا با موارد نادری از بروز التهاب قلبی در نوجوانان، به‌خصوص مردان جوان، مرتبط بوده‌اند. اما فایزر در واکنش گفت در افراد شرکت‌کننده در آزمایش‌های بالینی هیچ موردی از التهاب قلبی مشاهده نشده بود.

واکسن فایزر در آزمایش‌های بالینی گروه سنی بزرگسال حدود ۹۵ درصد اثربخش بوده است اما چند ماه پس از تزریق نوبت دوم، از اثربخشی‌اش کاسته می‌شود. انتظار می‌رود نهادهای ناظر آمریکا در هفته جاری، مجوز تزریق نوبت سوم واکسن را برای سالمندان و گروه‌های پرخطر صادر کنند.

معاون رئیسی در امور زنان و خانواده: شرط سنی ملاک کودک‌همسری نیست

انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده، ضمن مخالفت در ابلاغ قانون در «خیلی از مسایل» مربوط به زنان، درباره کودک‌همسری گفت: «شرط سنی ملاک کودک‌همسری نیست و باید مسائلی مانند بلوغ فکری و اجتماعی را هم در نظر بگیریم.»

خزعلی روز دوشنبه در اولین نشست خبری خود در سمت جدیدش، خواستار در نظر گرفتن «ارزش‌ها» در زندگی شد و گفت خودش در ۱۶ سالگی ازدواج کرده است.

در سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی درباره افزایش پدیده کودک‌همسری به دلیل گسترش فقر در سراسر ایران منتشر شده است.

او درباره برابری زنان و مردان نیز گفت: «تساوی می‌تواند ضربه‌زننده به زنان باشد، هر کسی باید در جای خودش قرار بگیرد» و زنان باید «با توجه به جنسیت خود» در جامعه حضور داشته باشند.

معاون رئیسی در امور زنان خواستار تقویت پارک‌های مخصوص زنان شد و بر ترغیب زنان به دورکاری تاکید کرد، زیرا به گفته او، «از نظر معنوی و تربیت فرزندان به صرفه است».

خزعلی همچنین خواستار افزایش جمعیت به عنوان «استراتژی دوراندیشانه» شد و اضافه کرد: «در صددیم موافقت بیمارستان‌های خاصی را بگیریم که ویژه زایمان باشند.»

او که پیشتر ریاست دانشگاه الزهرا را برعهده داشت، نقش خود در پرونده‌سازی علیه آتنا فرقدانی را رد کرد و گفت این دانشجو که به دلیل کشیدن طرحی از نمایندگان مجلس از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد منع و مدتی زندانی شد، «درگیر فرقه‌های فرعی شده بود».

دانشگاه تهران در نامه‌ای به قوه قضاییه خواستار آزادی کسری نوری، درویش زندانی، شد

محمود نیلی، رییس دانشگاه تهران، از ارسال نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، برای آزادی کسری نوری دانشجوی زندانی این دانشگاه خبر داد.

نیلی روز دوشنبه به ایسنا گفت دانشگاه تهران خواسته خانواده کسری نوری، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق بشر این دانشگاه، مبنی بر آزادی او را در این نامه منعکس کرده و منتظر پاسخ این قوه است.

او ادامه داد: «با توجه به اینکه کسری نوری نیمی از دوره حبس خود را گذرانده، ظاهرا قانون این اجازه را داده که آزاد شود.»

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی، ابراز امیدواری کرد با این درخواست موافقت شود.

کسری نوری، دانشجوی ورودی ۹۶ دانشگاه تهران و درویش زندانی، در اول اسفند همان سال در محله گلستان هفتم تهران بازداشت و سپس به ۱۲ سال زندان (۷/۵ سال قابل اجرا) محکوم شد.

بر اساس آیین‌نامه جدید انضباطی مصوب سال ۹۸ وزارت علوم، دوران بازداشت و زندان جزو سنوات دانشجو زندانی محسوب نمی‌شود، اما دانشگاه تهران در ۲۴ آبان ۹۹ اولین بار حکم اخراج نوری را به دلیل عدم مراجعه او به دانشگاه صادر کرد.

با اعتراض خانواده‌ این دانشجوی زندانی، موضوع به کمیسیون موارد خاص رفت اما این کمیسیون دو بار، در آذر و دی ۹۹، حکم اخراج از دانشگاه را تایید کرد. در تیرماه خانواده نوری از اخراج این دانشجوی زندانی از دانشگاه خبر دادند.

این حکم موجب اعتراض‌ گسترده‌ دانشجویان و کاربران در رسانه‌های اجتماعی و در نهایت لغو شد.

دست‌کم هشت نفر در یک تیراندازی در دانشگاه دولتی پرم روسیه کشته شدند

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد یک دانشجو دست‌کم هشت نفر را در یک تیراندازی در دانشگاه دولتی پرم در شرق روسیه کشته و چندین نفر دیگر را زخمی کرده است.

این کمیته که مسئول تحقیقات درباره مهم‌ترین حوادث روسیه است، با انتشار بیانیه‌ای نوشت روز دوشنبه یک دانشجو در یکی از ساختمان‌های دانشگاه به روی افراد اطراف خودش آتش گشود.

این بیانیه اضافه می‌کند که آمار دقیق تلفات ناشی از این تیراندازی همچنان در حال بررسی است.

کمیته تحقیقات کشور ادامه داد که عامل این تیراندازی که هنگام بازداشت مقاومت می‌کرد، زخمی شد.

هنوز اطلاعاتی درباره انگیزه این فرد از تیراندازی منتشر نشده است.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، دانشجویان برای فرار از این تیراندازی خود را از پنجره‌های طبقه اول یک ساختمان دانشگاه به بیرون پرتاب می‌کردند.

در یکی از این ویدیوها که از یک پنجره فیلمبرداری شده، یک فرد کاملا سیاه‌پوش دیده می‌شود که با گشودن آتش به سمت ورودی ساختمان در حال حرکت است.

به گفته مقام‌های دانشگاه، مهاجم که هویتش مشخص شده اما فاش نشده است، ساعت یازده صبح به وقت محلی وارد دانشگاه شده بود.

چند ماه پیش، یک جوان نوزده ساله در یک مدرسه قدیمی در جمهوری تاتارستان روسیه در یک تیراندازی ۹ نفر را کشت.

 

روزنامه شرق: ایرانیان مقیم گرجستان امکان بازگشت به این کشور را ندارند

روزنامه شرق از ممکن نبودن بازگشت ایرانیان مقیم گرجستان به این کشور خبر داد و نوشت حتی ایرانیانی که پاسپورت و کارت اقامت گرجستان را دارند، پشت مرزها مانده‌اند.

این روزنامه روز دوشنبه در این زمینه اعلام کرد از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۰، سه روز پیش از آنکه اولین مورد ابتلا به کرونا در گرجستان تایید شد، مرزهای این کشور با ایران بسته شد و این محدودیت همچنان باقی است.

به گزارش شرق، دولت گرجستان «در یک تصمیم‌ ناگهانی»، مرزهایش را به روی خودروهای ترانزیتی ایرانی هم بسته است، در ‌حالی ‌که کامیون‌های ترانزیتی کشورهای دیگر می‌توانند به‌راحتی وارد گرجستان شوند.

شرق نوشت: «عجیب‌تر اینکه ایرانیانی که با زدن دو دوز واکسن و اقامت دائم گرجستان خاک این کشور را به مقصد کشور دیگری ترک کرده‌اند و اصلا به ایران باز‌نگشته‌اند هم اجازه ورودشان به خاک گرجستان داده نشده و آنها را از فرودگاه برگردانده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، بعضی از این افراد به‌ طور کامل از ایران مهاجرت کرده‌‌اند و تمام سرمایه و زندگی‌شان را به گرجستان منتقل کرده‌اند و «امروز این سرمایه‌ها در خطر است».

شرق نوشت با وجود تضمین ابراهیم رئیسی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در داخل کشور، این ایرانیان حاضر به بازگرداندن سرمایه‌شان به ایران نیستند و «سیلی از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم گرجستان به سمت ترکیه سرازیر شده‌اند».

قایق حامل هروئین با هفت سرنشین ایرانی، در گجرات هند توقیف شد

رسانه‌های هند از توقیف یک قایق ایرانی حامل هروئین خبر دادند.

رسانه‌های هند گزارش دادند که نیروی مرزبانی و پلیس ضدتروریسم این کشور در عملیاتی مشترک، یک قایق ایرانی با هفت سرنشین و  حامل ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم هروئین به‌ارزش ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار روپیه را توقیف کرده‌اند.

این قایق ماهیگیری با هفت سرنشین ایرانی، وارد آب‌های سرزمینی هند شده بود. تمامی این افراد بازداشت و برای بازجویی به بندر گجرات منتقل شدند.

به گفته رسانه های هند طی سال‌های گذشته، بندر گجرات به گذرگاه قاچاق موادمخدر از پاکستان به ایران تبدیل شده است.

شهردار طالبان در کابل، کارکنان زن شهرداری را خانه‌نشین کرد

حمدالله نعمانی، شهردار طالبان در کابل، از کارکنان زن شهرداری خواست سر کار برنگردند، مگر اینکه شغلشان را هیچ مردی نتواند انجام دهد.

نعمانی افزود که طالبان لازم دیده‌است زنان برای مدتی در خانه بمانند و کار نکنند.

این در حالی است که یک‌سوم کارکنان شهرداری کابل، حدود سه هزار نفر،  را زنان تشکیل می‌دهند.

زنان افغانستان پیشتر و در دهه نود میلادی که قدرت در دست طالبان بود نیز از حق تحصیل و کار محروم شده بودند.

دولت طالبان این بار پس از به دست گرفتن دوباره قدرت در افغانستان وعده داد که به حقوق زنان «در چارچوب قوانین اسلامی» احترام بگذارد.

به‌گفته دولت طالبان زنان باید تا بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان، در خانه بمانند اما اقدامات آنان از چیز دیگر حکایت می‌کند.

کابینه دولت جدید این کشور کاملا متشکل از مردان است. طالبان در اقدامی دیگر، چند روز پیش وزارت امور زنان را نیز تعطیل و آن را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تبدیل کردند.

مدارس در افغانستان این هفته بازگشایی شده‌اند اما دانش‌آموزان دختر از تحصیل در مقطعی بالاتر از کلاس ششم، منع شده‌اند.

تجمعات اعتراضی زنان افغان برای تاکید بر حفظ حقوق و دستاوردهای بیست‌ساله‌شان، تاکنون تنها با سرکوب طالبان مواجه شده است.