شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امیرسالار داوودی: دلیل اصلی محکومیتم دفاع رایگان از مخالفان حکومت است



امیرسالار داوودی، وکیل و فعال حقوق بشر که حکم ۳۰ سال زندان او به تازگی تایید شده، در نوشته‌ای که در اختیار ایران اینترنشنال قرار گرفته نوشت دلیل اصلی محکومیتش فعالیت‌های حقوق بشری و وکالت رایگان مخالفان حکومت بوده است.

داوودی در این نوشته، به تناقضات پرونده‌اش اشاره کرد و گفت در روند محاکمه با «فریب» به دادگاه برده شده بود.

این وکیل دلیل اصلی محکومیتش را «دوازده سال دفاع علی‌الدوام و رایگان از مخالفان سیاسی و  عقیدتی» حکومت ایران و همچنین «عضویت موثر در کمیسیون حقوق بشر» و «فعالیت‌های گسترده حقوق بشری» دانست.

او در قسمتی از یادداشتش اشاره کرده: «قاضلی صلواتی بسیار کینه داشت. او از من و بسیاری وکلای حقوق بشری که سال‌ها رایگان از مخالفین نظام دفاع کرده بودند،‌ کینه داشت.»

داوودی در پایان یادداشتش نوشت: «هر چند که به قول معروف ما را به خیر تو (جمهوری اسلامی) امید نیست،‌ لیکن به خاطر حقوق مردم،‌ لاجرم از ایستادن و تا آخر مبارزه کردن هستم.»

پیشتر امیر رئیسیان، وکیل مدافع داوودی،‌ در توییترش نوشت شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران حکم صادرشده ۳۰ سال حبس برای داوودی را تایید کرده است. شعبه ۴۱ دیوان حکم قبلی را نقض و دستور رسیدگی هم‌عرض داده بود.

این فعال حقوق بشر در خردادماه سال ۹۸ با رای دادگاه بدوی به ۳۰ سال حبس تعزیری و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد.

داوودی خردادماه امسال با ارائه وثیقه دو میلیارد تومانی از زندان رجایی‌شهر کرج موقتا آزاد شد.

رییس شورای تامین دام: مردم مصرف گوشت گوسفندی را حذف کرده‌اند

 منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی اگر بخواهند گوشت بخرند گوشت گوساله خریداری می‌کنند.»

پوریان روز سه‌شنبه به ایلنا گفت: «بیشتر جمعیت دامی کشور گوسفند است» و «جمعیت سه فصل تولید، یعنی زمستان ۱۳۹۹ و همچنین بهار و تابستان امسال، روی دست دامدار مانده است.»

او ادامه داد: «در چنین شرایطی دامدار به حراج دام‌‌های خود مجبور می‌شود و همه گله خود را برای کشتار می‌برد تا بتواند هزینه‌ای را که صرف این گله‌ها کرده‌، بپردازد.»

رییس شورای تامین دام کشور هزینه‌های بالای تولید و نگهداری، گران بودن نهاده و نبود بازار مناسب را از مهم‌ترین عوامل ورشکستگی دامداران اعلام کردند و گفت خشک‌سالی و کم‌آبی موجب شده دام عشایر «ضعیف و لاغر» شوند.

او با تاکید بر «بی‌رمق و بی‌کشش» بودن بازار داخلی ادامه داد: «باید برای مقدار دامی که روی دست دامدار است، بازر ایجاد شود» و «صادرات تنها راه کمک به خروج دامداران از این بحران است.»

در ماه‌ها و سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از کاهش مصرف گوشت و پروتئین حیوانی در ایران به دلیل افزایش قیمت آنها منتشر شده است.

ایلنا روز دوشنبه به نقل از سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران نوشت قیمت گوشت گوسفندی با ۱۷ تا ۳۵ درصد افزایش در هر کیلوگرم بین ۲۲ تا ۳۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین قیمت گوشت گوساله ۳۳ تا ۳۷ درصد افزایش یافته و در هر کیلوگرم بین ۳۷ تا ۵۶ هزار تومان بیش از پارسال فروخته می‌شود.

 

اختصاصی: وزارت بهداشت به مراکز واکسیناسیون درباره تبعات حقوقی تزریق اشتباه هشدار داد

هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته  نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی مطمئن شوند وگرنه تبعات حقوقی هر گونه تزریق اشتباه متوجه تزریق کنندگان خواهد بود.

در این آیین نامه‌ بهداشتی که به دست ایران اینترنشنال رسیده و ۱۵ بند دارد تاکید شده  ویال‌های واکسن سینوفارم و برکت در سبدهای مجزا قرار داده شود و واکسن کودکان و بزرگسالان از هم جدا شود.

همچنین از خانه‌های بهداشت و مراکز واکسیناسیون خواسته شده تا ویال های خالی شده  با حضور بازرسان از بین برده شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:  اصرار آژانس بر نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده را هرگز نمی‌پذیریم

محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده را در راستای «عملیات علیه ایران» می‌داند و هرگز آن را نمی‌پذیرد.

اسلامی روز سه‌شنبه ششم مهرماه در بدو ورود به مسکو، آژانس را متهم کرد که «تحت فشار» آمریکا و اسرائیل «برخورد سیاسی را جایگزین همکاری فنی کرده است.»

او موضع‌گیری اخیر آمریکا درباره جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج را نیز «مردود و بی‌اعتبار» خواند و گفت: «واشینگتن در جایگاهی نیست که در زمینه نحوه همکاری ایران و آژانس اظهارنظر کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز یک‌شنبه خود، چهارم مهر ماه، اعلام کرد که ایران در تصمیمی مغایر با مفاد توافق اخیر با آژانس، اجازه دسترسی و تعویض کارت حافظه به مجتمع تسا، تاسیسات تولید سانتریفیوژ در کرج، را به بازرسان نداده است.

در واکنش به این اعلام آژانس، آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از چنین ممانعتی، خواستار دسترسی فوری بازرسان به این مجتمع شدند. سه کشور اروپایی امضاکننده برجام نیز در بیانیه جداگانه‌ای این اقدام ایران را محکوم کردند.

محمد اسلامی در سفر دو روزه خود به روسیه قرار است با الکسی لیخاچوف، مدیرعامل سازمان دولتی انرژی اتمی روسیه و برخی مقامات عالی‌رتبه سیاسی این کشور گفت‌وگو کند.

نرخ رشد حاشیه‌نشینی در تهران به سالانه ۸ درصد افزایش یافته است

 

مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای پیرامونی استان تهران نرخ افزایش جمعیت به رقم ۸ درصد در سال رسیده که رقم بالایی است.»

شفیعی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با وبسایت خبری برنا گفت: «طبق آخرین بررسی‌ها جمعیت استان تهران حدود ۱۴ میلیون نفر است و سالی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت استان از طریق مهاجرت افزوده می‌شود.»

او با اشاره به این که نرخ زاد و ولد در استان تهران پایین است، اضافه کرد عمده این افزایش جمعیت از طریق مهاجرت و در شهرهای پیرامون تهران روی می‌دهد، زیرا هزینه‌های زندگی در خود شهر تهران بالاست.

این مقام دولتی از «مهاجرت زیاد» به شهرهایی مثل قرچک و شهریار خبر داد و تاکید کرد افزایش جمعیت در این شهرها دولت را در تامین زیرساخت‌های لازم، از جمله تامین آب شرب دچار مشکل می‌کند.

او همچنین درباره وضعیت ناگوار آموزشی و بهداشتی در شهرهای استان تهران گفت وضعیت کلاس‌های درسی استان تهران از متوسط کشوری بدتر است و این استان بیشتر از کلاس‌های درسی، دانش‌آموز دارد. همچنین سرانه‌های خانه‌های بهداشت به ازای جمعیت ساکن در استان و نیز ضریب استفاده از تخت‌ها، کمتر از سایر استان‌هاست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران که زیر نظر سازمان برنامه و بودجه کشور فعالیت می‌کند، گفت حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار که سال ۹۹ برای محرومیت‌زدایی در استان تهران ابلاغ شده بود، پرداخت نشد.

 

نظرسنجی ایسپا:  بیش از ۱۳ درصد از ایرانی‌های بزرگسال تمایلی به تزریق واکسن کرونا ندارند

بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند».

ایسپا که زیر نظر جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کند روز سه‌شنبه ششم مهرر اعلام کرد که بر اساس این نظرسنجی، عدم تمایل به تزریق واکسن کرونا در میان گروه‌های مختلف شهروندان، متفاوت است.

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد به طور کلی تعداد مردانی که مایل به تزریق واکسن کرونا نیستند چند درصد بیشتر از زنان است؛ به طوری که  ۱۷/۲ درصد مردان و ۱۱/۳ درصد زنان گفته‌اند تمایلی به واکسن زدن ندارند.

همچنین عدم تمایل به تزریق واکسن کرونا در گروه سنی زیر ۵۰ سال ده درصد، که رقم قالب توجهی است، بیشتر از گروه سنی بالای ۵۰ سال است.

۱۷/۸ درصد از مجردها نیز گفته‌اند مایل به زدن واکسن کرونا نیستند که نسبت به متأهل‌ها (۱۳/۴ درصد) رقم بالاتری است.

همچنین عدم تمایل به دریافت واکسن در میان افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی ۱۵/۷ درصد و در بین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی ۱۱/۳ درصد است.

اما از نظر محل زندگی، تقریبا عدم تمایل به دریافت واکسن کرونا در مناطق مختلف یکسان است؛ به طوری که در بین افرادی که ساکن مراکز استان‌ها هستند ۱۴/۷ درصد، شهرهای کوچکتر ۱۵.۱ درصد و روستاها ۱۲/۳ درصد است.

این نظرسنجی که در بازه ۲۱ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ و در سراسر ایران انجام شده، نشان می‌دهد به طور کلی مردان، مجردها، جوان‌ترها و افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی نگاه منفی‌تری نسبت به واکسن کرونا دارند.