شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گفتگو با دو شهروند در خرمشهر و آبادان؛ مشکل آب پا برجاست

 

یک شهروند خرمشهری در گفتگو با ایران اینترنشنال از پابرجا بودن مشکلات آب در خرمشهر و آبادان خبر داد.

به گفته او «اینکه می‌گویند سپاه مشکل آب را برطرف کرده صرفا برای به رخ کشیدن قدرت این نهاد است  و معنای دیگری ندارد.»

بحران آب از ابتدای ماه جاری (تیر) در شهرهای خرمشهر و آبادان به حدی جدی شد که شمار زیادی از مردم خرمشهر و آبادان در اعتراض به وضعیت آب شرب، روز جمعه ۸ تیرماه، در برابر مسجد جامع و فرمانداری دو شهر خرمشهر و آبادان  تجمع کردند و علیه مسؤولان شعار دادند.

گروهی از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز با هشتگ آبادان و خرمشهر آب ندارند در فضای مجازی به حمایت از این اعتراض‌ها پرداختند.

مسوولان وعده دادند که ظرف مدت دو هفته مشکلات آب این دو شهر را برطرف کنند. فرماندار آبادان اعلام کرده که آب این شهرستان به مدت دو ماه رایگان خواهد بود.

پس از گذشت یک هفته از اعتراض‌های خیابانی در آبادان و خرمشهر و آرام شدن نسبی فضای این دو شهر، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان روز یکشنبه ۱۷ تیر ماه با حمایت از نیروی سپاه انقلاب اسلامی گفت که «آدم‌های منفعت طلب کار نکردند، سپاهی‌ها و بسیجی‌ها و انقلابیون کار کردند. مشکل آب خرمشهر را دیدیم ، سپاهی‌ها به میدان آمدند و مشکل را حل کردند، کارها زیاد شده است و به دست این نیروها پاسخ می‌گیریم».

او مردم را به صبر دعوت کرد و گفت که باید از کسانی که بیت المال در دست آنان است بخواهیم که حساب پس بدهند.

 

مردم هنوز آب خریداری می کنند

اگر چه آیت الله جنتی اعلام کرد که مشکل آب خرمشهر برطرف شده اما برخی از ساکنان این شهر  به ایران اینترنشنال گفتند که همچنان برای مصرف آب آشامیدنی با مشکل روبرو هستند. «مهرناز» یک شهروند خرمشهری هجدهم تیر در گفت و گویی کوتاه به ایران اینترنشنال گفت: «وضعیت آب به سکوت و اعتراض آدم ها ارتباط دارد. اگر مردم سکوت کنند آب قطع می‌شود یا اینکه با کیفیت پایین در لوله‌ها جاری می‌شود و به محض این که مردم معترض می‌شوند بلافاصله شدت آب به نسبت خوب می‌شود.  ما همچنان آب را از بیرون خریداری می‌کنیم چون آبی که در لوله ها‌موجود است بعضی روزها بسیار نامطلوب و غیرقابل آشامیدن است.»

 

ایران در دست سپاه است

احسان یک شهروند آبادانی که به واسطه شغل خود در دو شهر آبادان و خرمشهر تردد دارد درباره رفع مشکلات آب توسط سپاه پاسداران به ایران اینترنشنال گفت: «این که یک مقام مسئوول می‌گوید سپاه مشکل آب را حل کرده چیز عجیبی نیست. سپاه همه جا نفوذ دارد و طبیعی است وقتی که با موج اعتراض‌های مردم روبرو می شوند سپاه را وارد جریان می کنند  و وقتی فروکش می کند از این ارگان تشکر می‌کنند.»

او درباره شرایط آب در این دو شهر گفت: « محل کار من خرمشهر است و محل زندگی‌ام آبادان. کیفیت و فشار آب متفاوت است. روزهایی بسیار پایین، بد بو و بی‌کیفیت و بعضی روزها به نسبت خوب است اما مطلوب نیست.»

 

دلیل اصلی شوری آب آبادان و خرمشهر

علیرضا خلیلی‌نیا، مدیرعامل شرکت آب ‌و‌فاضلاب آبادان دلیل اصلی شوری آب آبادان و خرمشهر را شوری آب (EC) رودخانه بهمن شیر اعلام کرد. او روز شنبه ۱۶ تیر در یک نشست خبری اعلام کرد که از اواخر سال گذشته شوری‌آب رودخانه بهمن شیر افزایش یافت و در یک ماه گذشته به اوج خود رسید به طوری که میانگین سالانه EC بهمن‌شیر در سال‌های گذشته تنها در همین امسال رخ داد.

به گفته خلیلی‌نیا، شوری آب در سال‌های گذشته حداکثر سه‌هزار تا چهار‌هزار بود اما امسال مردم خرمشهر و آبادان  شوری ۱۵ هزار را هم تجربه کردند .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آبادان گفت که با وجود خشکسالی بی‌سابقه در پنجاه سال گذشته، برداشت‌های بالادستی از رودخانه کارون مثل طرح نیشکر و مزارع پرورش ماهی و کشاورزی باعث شد که ورودی بهمن‌شیر به لوله‌های شهری به  صفر برسد .

 

اجرای طرح غدیر راهی  برای بهبود آب خرمشهر و آبادان

فرامند هاشمی‌زاده، معاون امور عمرانی استاندار خوزستان شانزدهم تیرماه با اعلام این مطلب که کیفیت آب در آبادان و خرمشهر رو بهبودی است گفت که قرار است تمامی  آب مورد نیاز شهرهای آبادان و خرمشهر از طریق «خط یک و دو طرح غدیر »تامین شود در نتیجه نیازی به برداشت آب از رودخانه بهمن شیر و کارون نیست.

او به شهروندان خوزستانی وعده داد که با راه اندازی طرح غدیر،  EC ( شوری آب)در شهرهای آبادان و خرمشهر کمتر از ۲۵۰۰ میکروموس بر سانتیمتر شده و به تدریج نیز این عدد کاهش و کیفیت آب در این دو شهر بهبود پیدا می‌کند.

 

خسارت ۷۰ درصدی به کشاورزی خوزستان

شوری آب در استان خوزستان به ویژه دو شهر آبادان و خرمشهر باعث شد که  محصولات کشاورزی خرمشهر و آبادان امسال خسارت هفتاد درصدی را تجربه کنند. محمد مطرودی، مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر گفته اگر روند شوری ادامه پیدا کند تمامی محصولات خرمای خرمشهر از بین خواهد رفت.

مطرودی از  سازمان آب و برق، امور آب و سایر متولیان آب خواسته که تمامی تدابیر لازم شده را بکار گیرند تا  «آب‌شیرین هرچه سریعتر به نخیلات خرمشهر برسد»، در غیر اینصورت شاهد خسارت‌های جدی به نخیلات و محصول خرمای آنها خواهیم بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More