شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چوب مجلس، پیاز افکار عمومی

 

در روزی که روحانی تلاش کرد با تکیه بر اهمیت همسویی نهادهای حکومتی، از پرسش و مؤاخذه مجلس بگریزد، اکثریت نمایندگان به چهار پاسخ او «نه» گفتند.

روحانی سخنان خود را با ارجاع دادن به «توصیه‌های رهبری» آغاز کرد؛ کوششی بی‌حاصل برای هزینه‌کردن از اعتبار شخص اول نظام در مجلس، و مهارکردن منتقدان.

اکثریت منتقد و مخالف مجلس اما با رأی خود در پایان جلسه، نشان دادند که برای ابراز صریح مخالفت خود با دولت، تعارف ندارند.

همچنان‌که پیش‌بینی می‌شد، روحانی نه از مردم به‌خاطر برخی تصمیم‌ها و برنامه‌های اشتباه دولت و ناکارآمدی‌اش عذر خواست، و نه به افشاگری علیه دیگر باندهای قدرت و مزاحمان دولتش پرداخت.

تیر خلاص به سخنان روحانی در مجلس را خود او شلیک کرد. «بومرنگ»ی که او در تبیین اعتراض‌های دی‌ماه گذشته به‌سمت اقتدارگرایان و مخالفان دولت پرتاب کرد، اما به خود وی بازگشت.

روحانی نقطه‌‍‌عطف مشکلات اقتصادی فزاینده در ماه‌های اخیر را پنجم دی‌ماه سال پیش معرفی کرد. او مدعی شد که این حادثه (اعتراض‌های دی۱۳۹۶) «ترامپ را به طمع انداخت تا اعلام کند من در برجام نمی‌مانم».

رییس جمهوری با تبیینی غریب از اقدام کاخ سفید و با تفسیری دور از واقع از ریشه‌های اجتماعی و اقتصادی اعتراض‌های زمستان گذشته و نیز با متکی‌کردن اعتراض‌ها به پروژه تندروهای مخالف دولت، نشان داد که تمایلی به همدلی با جنبش‌های اجتماعی ندارد.

روحانی حتی سرکوب اعتراض‌ها را این‌گونه تفسیر کرد: «مردم آمدند و پاسخ قاطع را در راهپیمایی‌ها دادند.»

رییس جمهوری پرسش‌های مهمی را در مجلس مطرح کرد: «چرا امید مردم تغییر کرده است؟ چرا نسبت‌به آینده ایران دچار تردید شده‌اند؟ چرا عده‌ای نسبت‌به عظمت نظام و قدرت نظام و رشد وتوسعه آینده دچار شک شده‌اند؟»

او اما پاسخ‌های واقع‌بینانه و موجه و مستدلی به این پرسش‌ها نداد. همچنان‌که به ریشه بحران اقتصادی، یعنی مشکلات سیاسی، هیچ اشاره‌ای نکرد. او از وجود دموکراسی در جمهوری اسلامی سخن گفت، اما حتی اعتراض‌های دی‌ماه را نیز بد و تحریف‌شده، تحلیل کرد.

روحانی کوشید در جایگاه سخنگوی حاکمیت سیاسی ـ و نه فقط رییس قوه مجریه ـ از لزوم و اهمیت وحدت نهادهای حکومتی و نیز پیوند آن‌ها با مردم بگوید؛ اما تلاش او نافرجام ماند. از یک‌سو، اکثریت نمایندگان مجلس (مخالفان و منتقدان دولت اعتدال‌گرا) چهار بار به او «نه» گفتند؛ از سوی دیگر، صحبت‌های او نه‌تنها منجربه جلب رضایت و افزایش اعتماد مردم ـ و حتی حامیان اوـ  نخواهد شد، بلکه به احتمال بسیار، به رنجش و نارضایتی بیشتر شهروندان دامن خواهد زد.

اشتباه در اشتباه؛ امروز روحانی هم چوب مجلس (اکثریت مخالفان) را خورد، و هم پیاز نارضایتی و رنجش افکار عمومی را.

 

 

 

مرتضی کاظمیان
ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More