شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پرونده ثامن الحجج؛ نام‌های تازه در لیست متهمان فساد اقتصادی

 

کلاف سردرگم پرونده موسسه مالی ثامن‌الحجج هم‌چنان ادامه دارد. چند روز پس از اعلام افزایش وثیقه متهم ردیف اول پرونده از هزار میلیارد تومان به چهار هزار میلیارد تومان و بازداشت او، روزنامه شرق در گزارشی به برخی پرداخت‌های این موسسه پرداخته است.

گزارش روزنامه شرق با این‌که از افراد نامی نبرده یا به آن‌ها با اسامی اختصاری اشاره کرده، خبرساز شد. علاوه بر اشاره به دریافت پول از سوی دو مجری تلویزیون نام‌های دیگری نیز در گزارش این روزنامه مورد اشاره قرار گرفته است.

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه دولت اول محمود احمدی‌نژاد، از جمله افرادی بود که به گزارش شرق واکنش نشان داد. دفتر او در بیانیه‌ای دریافت وام چند میلیارد تومانی از این موسسه را تکذیب و اعلام کرد که «به منظور تنویر افکار عمومی تا حصول نتیجه نهایی و مجازات اتهام‌زنندگان و اشاعه‌دهندگان اکاذیب، تمام مراحل قانونی و قضایی را پیگیری خواهد کرد.»

روزنامه شرق نوشته بود فردی که سمت مشاور امور بین‌الملل موسسه ثامن‌الحجج را بر عهده داشته، «۱۲۴ میلیارد تومان» تسهیلات دریافت کرده است. دفتر متکی نوشته است که اگر قوه‌‌قضاییه یا نهادهای دولتی توانستند این مساله را ثابت کنند، می‌توانند آن را «مصادره» کنند.

سردار صدرالسادات، از فرماندهان سابق نیروی انتظامی، نیز در گفت‌وگو با شرق به تکذیب مواردی پرداخت که در گزارش این روزنامه به آن اشاره شده. او دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان در ازای «حقوق ۳۰ سال آینده فرزند» خود را تکذیب کرد و گفت همسر او وامی ۸۰ میلیون تومانی (با سود ۱۰۰ میلیون تومان) از این موسسه دریافت و در نهایت آن را تسویه کرد.

 

به گفته صدرالسادات او وام ۵۰ میلیارد تومانی برای خرید ملک در یزد نیز دریافت نکرده، بلکه در ازای دریافت ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات، زمینی که رقم کارشناسی آن ۵۰۰ میلیون تومان بوده را در گرو بانک گذاشته که در نهایت به دلیل عقب افتادن پرداخت وام، این زمین به نام موسسه ثامن‌الحجج شد.

موسسه ثامن‌الحجج کار خود را در سال ۸۰ و با سرمایه شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز کرد، اما سرمایه این موسسه در سال ۹۴ به ۱۲ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان رسیده بود. این موسسه در سال ۱۳۹۵ به دلیل «ناتوانی برای بازگرداندن سپرده‌های سرمایه‌گذاران» ورشکسته اعلام شد و به گفته مسئولان در آن «حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تخلف مالی» رخ داده است. پرونده ای که به گفته قوه قضائیه، حدود ۳۷۰ شاکی دارد.

بنابر اعلام قوه قضائیه این پرونده سه متهم دارد که یکی از آنها که قوه قضائیه او را آقای (م. ر.) معرفی کرده متواری است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه، گفته است: «از زمانی پرونده ثامن الحجج تشکیل شده، متهم ردیف سوم آن نبوده و هیچ وقت احضار نشده و کیفرخواستش هم غیابی است و الان هم معلوم نیست در داخل کشور هست یا خیر.»

برخی نمایندگان سابق و فعلی محلس از نفوذ این موسسه در برخی نهادهای مذهبی و سیاسی خبر داده بودند.  از جمله احمد توکلی گفته بود اکثر دریافت‌کنندگان وام از مؤسسه مالی ورشکست شده «ثامن الحجج» قاضی‌های باسابقه و فرزندان روحانیون شاخص و شخصیت‌های سیاسی هستند. محمدرضا تابش، نماینده مجلس دهم، هم خبر داده بود که موسسه های مالی در در برخی دستگاه‌ھا و نھادھا و «بیوت برخی علما» نفوذ کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More