شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وعده نصب نمایشگر پارازیت در شهرهای بزرگ

 

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنج‌شنبه هفته گذشته در شیراز خبر داد که در شهرها «وضعیت فرکانسی» پارازیت‌ها «به صورت زنده در سطح این شهرها نشان داده می شود تا شهروندان از آن آگاه شوند».

آذری جهرمی در مصاحبه با روزنامه اعتماد هم گفت: «مجوزی تحت عنوان ارسال پارازیت وجود ندارد» و وزارت ارتباطات نیز «هيچ مجوزی به هيچ سازمانی در رابطه با اين مساله نداده است».

مساله ارسال پارازیت در ایران سال‌هاست که وجود دارد. این پارازیت‌ها از دهه هشتاد و با فراگیری ماهواره بیشتر شد و برخی شبکه‌های خبری یا مخالف حکومت ایران با ارسال پارازیت مواجه شدند. مساله‌ای که امکان دسترسی باکیفیت به محتوای آن‌ها در ایران را دشوار می‌کرد.

وزیر ارتباطات همچنین خبر داد که از ماه گذشته «۱۸ سایت برای اندازه گیری امواج رادیویی شهر شیراز نصب شده است»، مساله‌ای که به گفته او نشان می‌دهد «حدود این تشعشع ها در مرکز استان فارس از استاندارد گرمایی بالاتر نیست و در حد عادی و طبیعی است.»

دی ماه سال ۹۵ جمعی از مردم شیراز در اعتراض به «انتشار پارازیت در فضای این شهر» مقابل استانداری فارس تجمع کرده و خواستار پاسخ‌گویی مسئولان شده بودند. آن زمان استاندار فارس خبر داده بود که کمیته‌ای برای بررسی علمی و تخصصی موضوع تشکیل شده است.

به شکل رسمی مشخص نیست چه نهادی اقدام به ارسال پارازیت در ایران می‌کند، اما همواره بحث‌هایی درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامتی انسان‌ها مطرح شده است. مساله‌ای که اکنون مورد اشاره وزیر ارتباطات هم قرار گرفته: «من از جهت حق الناسی كه در رابطه با سلامت مردم بر گردن ما است اين موضوع را مطرح كردم نه از منظر سياسی… در رابطه با سلامت مردم با كسی تعارف نداريم و توجه نمی‌كنيم كه چه كسی می‌خواهد عكس‌العمل نشان دهد. البته چون بحث سلامت مردم در ميان است، دستگاه‌ها كمال همكاری را خواهند داشت».

بهار سال ۹۶ رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات وزارت بهداشت، گفت: «پارازیت‌ها علاوه بر آسیب‌های جدی به سلامت افراد می‌توانند حتی منجر به تولد نوزادان ناقص و حتی سقط جنین شوند». معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفته بود که برای انجام تحقیقات موثر نیاز است «بخش هایی که پارازیت تولید می کنند با ما همکاری داشته باشند»، و اضافه کرده بود که «وزارت بهداشت مضر بودن این امواج را اعلام کرده و خواهان قطع آن شده است. همچنین کمیته ای در سطح ملی برای توقف این امواج از سوی این وزارتخانه راه اندازی شده است».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More