شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر دفاع: از یک «هواپیمای جنگنده» ایرانی رونمایی می‌کنیم

 

امیر حاتمی، وزیر دفاع دولت حسن روحانی، اولویت آن وزارت‌خانه را «توان موشکی» کشور دانست و خبر داد که روز ۳۱ مردادماه (روز صنعت دفاعی) از یک «هواپیمای جنگنده» ساخت ایران رونمایی خواهد شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که شنبه شب، ۲۸ مردادماه، در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» حاضر شده بود، گفت که «اولویت ما در وزارت دفاع قدرت موشکی و سپس قدرت پدافندی» است و اضافه کرد که درباره موشک‌های «بالستیک، کروز و زمینی» فعالیت‌های «خوبی» انجام شده و «به‌لحاظ تنوع شرایط خوبی داشتیم و با توجه به تلاش دشمنان در حوزه ضدموشکی، کیفیت را ارتقا دادیم».

نیروهای نظامی ایران، کمتر از یک هفته پیش، از موشک کوتاه‌برد بالستیک «فاتح مبین» رونمایی کردند.

حاتمی در  این برنامه تلویزیونی همچنین گفت که وزارت دفاع، «سامانه پدافند موشکی باور ۳۷» را «تا پایان سال» به نیروهای مسلح تحویل خواهد داد. پیش از این برخی مقام‌های نظامی گفته بودند که این سامانه قرار است جایگزین سامانه روسی اس۳۰۰ باشد.

برنامه موشکی ایران، از جمله موارد مورد مناقشه میان ایران و غرب، به‌خصوص آمریکاست. دولت آمریکا ساخت و آزمایش‌ موشک در ایران را مغایر قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌داند و خواستار توقف آن است، اما ایران برنامه موشکی را بخشی از ساختار دفاعی خود می‌داند.

براساس  قطعنامه ۲۲۳۱، ایران مکلف است تا هشت‌سال پس از اولین روز اجرای برجام، «از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند، ازجمله پرتاب موشک‌هایی که با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک ساخته شده‌اند» خودداری کند. (بند ۳ ضمیمه ۲ قطعنامه ۲۲۳۱)

پیش از این، آزمایش‌های موشکی ایران چندین‌بار خبرساز شده بود. ازجمله پرتاب موشک‌هایی که به عبری روی آن‌ها نوشته شده بود: «اسراییل باید نابود شود». حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، این کار را تلاشی برای شکست برجام خوانده بود.

کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا، خواستار مذاکره ایران درباره برنامه موشکی شده‌اند؛ اما این مساله از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی رد شده است. حاتمی در این‌باره گفت: «اینها همان‌هایی هستند که با لیبی مذاکره کردند و لیبی همه چیزش را داد، الان چه وضعیتی دارد؟»

وزیر دفاع جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به مساله بودجه و هزینه‌های دفاعی گفت که ایران «وارد بازی موازنه» نمی‌شود، اما «پولمان را جایی هزینه می‌کنیم که بالاترین اثر را داشته باشد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More