شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نمایندگان از توضیحات علوی در جلسه سؤال از وزیر اطلاعات قانع شدند

وزیر اطلاعات: رفتارهای اطلاعاتی خردمندانه و اخلاق‌مدارانه‌تر شود

 

محمود علوی، وزیر اطلاعات، در جلسه علنی مجلس حاضر شد تا پاسخ‌گوی سؤال نمایندگان مجلس باشد. هم‌زمان وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای پیرامون مسأله مدیران دوتابعیتی و حضور ۲۱۰ مدیر دوتابعیتی در دولت، اعلام کرد که نظر این وزارت‌خانه «به‌جای احساسات، بر پایه اطلاعات» است.

وزیر اطلاعات، روز یک‌شنبه ۳۱ تیرماه، برای پاسخ‌گویی به سؤال الیاس حضرتی و ۵۲ نماینده دیگر درباره «دلیل بازداشت تعداد زیادی از فعالان رسانه‌ای و مطبوعاتی و ادمین ۱۲ کانال تلگرامی» در اسفندماه سال ۹۵ و همچنین سؤال سه نماینده اصول‌گرای مجلس درباره «دلیل حمایت» او از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی که به گفته آن نمایندگان «در هتک حرمت حریم خانواده‌ها، فساد اخلاقی و اقدامات ضد امنیت ملی فعال بودند»، در صحن علنی مجلس حاضر شد.

علوی در این جلسه گفت که بازداشت ادمین‌‌های کانال‌های تلگرامی، ازسوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران رخ داده است. به گفته او، «اگر به مدیران کانال‌های تلگرامی قبل از دستگیری، تذکر و هشدار داده می‌شد و بعد توجهی نمی‌کردند و دستگیر می‌شدند، ضرری متوجه نظام نمی‌شد»، اما او اضافه کرد که وزارت اطلاعات «نمی‌تواند برای سایر دستگاه‌های اطلاعاتی تعیین تکلیف کند؛ آنان نیز حتماً دلایل کارشناسی خود را دارند و ما از آنان خواستیم تا نظرات کارشناسی‌شان را اعلام کردند و البته اختلاف‌نظر کارشناسی طبیعی است».

وزیر اطلاعات همچنین اضافه کرد که وزارت اطلاعات «بر اساس کارشناسی خود عمل می‌کند و مثلاً در موضوع فضای مجازی، ملاحظات غیرکارشناسی را دخالت نمی‌دهد». علوی گفت که وزارت اطلاعات در این مدت، «با هزار کانال و گروه تلگرامی که فعالیت ضد امنیتی و ضد انقلابی داشتند، برخورد کرده است»، ضمن آن‌که «ده‌ها هزار کانال با محتوای مستهجن، کودک‌آزاری و تروریستی را شناسایی کرده و با استفاده از همکاری مسؤولان دستگاه‌های مختلف و وزارت اطلاعات» آن‌ها را مسدود کرده است.

 

وزارت اطلاعات: منتقدان، دلایل و مستندات خود را منتشر کنند

هم‌زمان، درحالی‌که برخی مخافان دولت بر این عقیده‌اند که برخلاف نظر وزارت اطلاعات، تعداد زیادی مدیر دوتابعیتی در دولت وجود دارد، این وزارت‌خانه در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان مجلس در این زمینه، بیانیه‌ای منتشر کرد.

وزارت اطلاعات در بیانیه خود، از منتقدان خواسته است دلایل خود در این زمینه را که «مغایر گزارشات متقن وزیر اطلاعات در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس» است، منتشر کنند.

بیانیه وزارت اطلاعات همچنین به وضعیت اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران و بازداشتی‌های محیط زیستی هم می‌پردازد. وزارت اطلاعات پیش از این اعلام کرده بود که نه عبدالرسول دری اصفهانی (از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که به اتهام جاسوسی به زندان محکوم شده است) و نه فعالان محیط‌زیستی بازداشت شده، «جاسوس» نیستند؛ اما اعلام این موضوع، با واکنش منتقدان دولت مواجه شد. این وزارت‌‌خانه در بیانیه خود، از منتقدان خواسته است که «مستندات خود را مبنی‌بر ادعای اغماض وزارت اطلاعات نسبت‌به جاسوسی افراد دو تابعیتی در تیم دیپلماسی و محیط‌زیست نیز ارائه کند».

 

نزدیک‌شدن نظرات وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه

محمود علوی روز یک‌شنبه در مجلس خبر داد که مابین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، «در شورای‌عالی اطلاعات، نشست‌های مرتبی برگزار می‌کنیم. بنده با آقای طائب هر یک ماه تا یک ماه و نیم، جلسات مشترک برگزار می‌کنیم»؛ جلسه‌هایی که به گفته علوی «بسیار مفید» بوده و باعث شده «نظرات وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، نسبت‌به قبل، بسیار به یکدیگر نزدیک شده است».

وزیر اطلاعات ابراز امیدواری کرده است که «موارد مشابه دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی کاهش یابد و رفتارهای اطلاعاتی، خردمندانه و اخلاق‌مدارانه‌تر شود».

در پایان این جلسه، نمایندگان سؤال‌کننده، از توضیحات وزیر اطلاعات درباره دستگیری فعالان رسانه‌ای و ادمین‌های کانال‌های تلگرامی، قانع شدند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More