شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش تهران به اظهارات خالد بن‌سلمان درباره ایران

روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای، اظهارات شاهزاده خالد بن‌سلمان سفیر عربستان سعودی در آمریکا درباره ایران را «مضحک» خوانده است.

بن‌سلمان، چند روز پیش، مقاله‌ای درباره ایران به زبان انگلیسی نوشته و روزنامه شرق الاوسط ترجمه شده آن را به دو زبان عربی و فارسی برگردانده است.  

سفیر سعودی در آمریکا، در مقاله‌اش گفته که ریاض از رویکرد جدید دونالد ترامپ درباره ایران حمایت می‌کند.

او تأکید کرده که باید به «سیاست‌های دلجویی با ایران پایان داد» و خواستار رویارویی با تهران شده است.

او در این زمینه جنگ جهانی دوم را مثال زده و گفته است: «سیاست دلجویی نتوانست جلوی توسعه‌گری نازی‌های آلمان را بگیرد و از وقوع پرهزینه‌ترین و پرتلفات‌ترین جنگ تاریخ جهان خودداری کند ….حالا و با شکست رویکرد دلجویی از ایران، رویدادهای آن دوره و مقابله با آلمان نازی دوباره به ذهن خطور می کند.»

سفیر عربستان سعودی در آمریکا درباره «دلجویی» با ایران توافق هسته‌ای را مثال زده و گفته است «برجام بخشی از خط مشی دلجویی بود که در صورت عدم لغو آن عواقب فاجعه باری برای منطقه در پی دارد. حکومت ایران بعد از امضای توافق هسته‌ای به افزایش حمایت مالی و نظامی حکومت بشار اسد پرداخت و نه جامعه جهانی جلودارش بود و نه اقدامات تنبیهی برای جنایت‌های حکومت ایران در سوریه در نظر گرفته شد».

او همچنین حمایت‌های تهران از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه پرداخته و نوشته است، «حکومت ایران از طریق گروه تروریستی حزب‌الله و شبه نظامیان حوثی به توسعه‌گری پرداخته است... حکومت ایران از طریق این گروه ها به ارعاب پادشاهی عربستان سعودی روی آورده و موشک‌های بالستیک ایران به سمت این کشور شلیک می‌شوند... بیش از ۱۶۰ موشک ایرانی تا کنون به خاک سعودی اصابت کرده و این شرایط دیگر قابل تحمل نیست.»

او مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمد جواد ظریف و حسن روحانی را به «ریاکاری متهم کرده و گفته است «بنده از زبان یک مقام پیشین دولت آمریکا شنیدم که می‌گفت جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درگوشی به کسانی که ملاقات می‌کرده، گفته است، رهبر از واقعیت فاصله دارد و اینکه آمریکا باید از ایران حمایت کرده تا جناح میانه‌رو بعد از درگذشت رهبر به قدرت برسد. ادعاهای ظریف واقعی نبوده بلکه بخشی از استراتژی فریبکاری است که در راستای آرام کردن غرب و به تاخیر انداختن رویارویی با حکومت و خصومت ورزی‌هایش در نظر گرفته شد تا شاید نفوذ به اصطلاح اصلاح طلبان تقویت شود.»

روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران اما به این بخش از اظهارات بن‌سلمان واکنش نشان داده در بیانیه خود گفته است:« صرفا باید متذکر شد که تلاش مذبوحانه برای ایجاد شک و شکاف و تداوم فضا سازی‌های روانی کانون‌های ضد ایرانی برای اخلال در انسجام داخلی و اتحاد دولت، ملت و مسئولان کشور موضوعی نیست که آنها و سفیر تازه کار و جویای نام سعودی بتوانند روی آن حساب کنند؛ ملت ایران سرمایه‌های بزرگ و مسئولان متعهد، خدوم و میهن دوست خود را بخوبی می شناسند و هرگز به این گونه اتهامات و دروغ سازی‌های جاهلانه و ناشیانه و روش‌های کهنه و رنگ باخته که توسط اتاق‌های بی‌فکر  آنان طراحی و توسط رسانه‌های ضد‌ایرانی بازنشر می شود، وقعی نمی گذارند».

سفیر عربستان سعودی در مقاله خود افزوده است، «تهدید آفرین بودن ایران در شرایط کنونی ریشه در حاکمیت دارد. در قانون اساسی ایران بر گسترش و صدور انقلاب در جهان با عنوان جهاد تاکید شده است. ایدئولوژی حکومت ایران بر اساس اصل ولایت فقیه پایه ریزی شده است. نظام سیاسی باید زیر نظر ولی فقیه قرار بگیرد و پیروان او فارغ از تابعیت یا کشوری که در آن اقامت دارد یا نوع حکومت کشورشان با توجه به اصل ولایت فقیه باید تابع ولی فقیه باشند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More