شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش به سؤال از روحانی: خلاف قانون اساسی است

 

در حالی که طرح سؤال از حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، ازسوی هیأت‌رییسه مجلس اعلام وصول شده است، اعضای دولت و حامیان آن‌ها، این طرح را «سیاسی» می‌دانند و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌ جمهوری، آن را «خلاف اصول مسلم حقوقی و قانون اساسی» توصیف کرده است.

امیری با اشاره به این‌که طرح سؤال از روحانی، سال گذشته مطرح شد و نمایندگان او برای پاسخ به سؤال‌ها به کمیسیون مربوطه رفتند، اضافه کرد: «طرح سؤال‌های متعدد از رییس جمهوری جز هدف سیاسی چیز دیگری ندارد و به‌دنبال حل مشکلات مردم نیست.»

پیش از این محمود واعظی، رییس دفتر روحانی، این طرح را «دور باطل» دانسته و گفته بود که آن، «وقت دولت و مجلس را می‌گیرد». اعتراض اعضای دولت به آن است که برخی امضاکنندگان سؤال، پیش از این امضای خود را پس گرفته بودند، اما سپس مجدداً به جمع سؤال‌کنندگان پیوستند. معاون پارلمانی رییس‌ جمهوری در این زمینه گفت: «هر حقوقدان و هر حقوق‌خوانی در کشور می‌داند که انکار بعد از اقرار، مسموع نیست؛ کسی که از سؤال از رییس‌ جمهوری انصراف داد، مجدداً انصراف از انصراف دادنش در هیچ کجای قانون پیش‌بینی نشده است.»

طرح سؤال از رییس‌ جمهوری، روز چهارشنبه دهم مرداد، با امضای ۸۰ نماینده و در پنج محور «عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی» ازسوی هیأت‌رییسه مجلس اعلام وصول شد.

محمود صادقی، از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس، در صفحه توییتر خود نوشت که او این طرح را امضا نکرده، چرا که «به‌ وضوح معلوم است برای ضربه زدن به دولت طراحی شده».

 

 

او در توییتی دیگر، طراحان اصلی سؤال از رییس‌ جمهوری را همان کسانی دانست که «طی دو سال گذشته، مانع تصویب لوایح مبارزه با پول‌شویی و خروج ایران از لیست سیاه تحریم بانکی بوده‌اند».

 

 

روزنامه دولتی ایران هم این طرح را «نابه‌هنگام» توصیف کرد و نوشت از میان ۸۰ نماینده‌ای که این طرح را امضا کرده‌‌اند، «اکثريت قريب به‌اتفاق آن‌ها از فراکسيون ولايی، يعنی مجموعه سياسی مخالفان دولت در مجلس هستند».

غلام‌علی جعفرزاده، نماینده مجلس، هم در روزنامه دولت نوشت طرح سؤال از حسن روحانی و هم‌زمان با آن، استیضاح وزیر کار، «از چنان ابهامات شکلی و محتوايی رنج می‌برد که به‌نظر می‌رسد نه‌تنها به نفع فضای عمومی کشور نيست، بلکه حتی می‌تواند از يک‌سو زمينه تقابل در کشور را افزايش دهد و از سوی ديگر، موجبات کاهش اعتبار بيشتر وجوه نظارتی مجلس را سبب شود».

اگر روحانی برای پاسخ به سؤال نمایندگان در مجلس حاضر شود، این برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که رییس‌ جمهوری برای پاسخ به «سؤال» نمایندگان، به مجلس می‌آید. نخستین‌بار، این محمود احمدی‌نژاد بود که با چنین طرحی ازسوی نمایندگان روبه‌رو شد. او در سال پایانی دوران ریاست‌جمهوری خود هم با طرح مشابهی مواجه شد، اما آن زمان طرح سؤال از احمدی‌نژاد با حکم حکومتی آیت‌الله خامنه‌ای از دستور کار خارج شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More