شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ایران به سخنان پمپئو: آمریکا دچار درماندگی بی‌حد و حصر است

 

بهرام قاسمی، سخن‌گوی وزارت امورخارجه ایران، دوشنبه اول مرداد، در واکنش به سخنرانی مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، گفت «حرف‌های پمپئو بیش از همیشه نشانگر درماندگی بی‌حد و حصر دولت آمریکا در شرایط پس از خروج غیرقانونی این کشور از برجام و عدم دستیابی به اهداف خود از این اقدام یک‌سویه و نابخردانه و انزوای جهانی ناشی از آن است».

به گزارش ایرنا، قاسمی سخنان وزیر امورخارجه آمریکا را «مزورانه و سخیف» توصیف کرد که «صرفا یک اقدام ابزاری و تبلیغاتی» بود و نشان‌دهنده «دخالت آمریکا در کشورهای منطقه».

وزیر امورخارجه آمریکا بامداد امروز (به وقت تهران)، در جمع ایرانی-آمریکایی‌های لس‌آنجلس در یک سخنرانی با عنوان «حمایت از صدای ایرانیان» به انتقاد از حکومت ایران پرداخت، به ثروت برخی مقام‌ها و نهادهای حکومتی و برخی نزدیکان آن‌ها اشاره کرد و گفت حکومت ایران «کابوسی برای همه ایرانیان» بوده و اضافه کرد: «آرزوی دولت ترامپ همان آرزویی است که شما برای مردم ایران دارید». به گفته پمپئو: «ایالات متحده صدای شما را می‌شنود. ایالات متحده از شما حمایت می کند. ایالات متحده با شماست».

سخن‌گوی وزارت امورخارجه ایران اما دولت آمریکا را به «تزویر، فریبکاری و تناقض‌های بی‌شمار» متهم کرد و گفت سخنان پمپئو نشان داد که او «کماکان از دارا بودن آگاهی لازم و درک صحیح و عمیق از گذشته و حال ایرانیان همچنان محروم است».

هم‌زمان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در توییتی به سخنان حسن روحانی واکنش نشان داد. رییس‌جمهوری ایران هفته گذشته تهدید کرده بود در صورت عدم صادرات نفت از سوی ایران، تنگه هرمز بسته می‌شود و هفته جاری هم از آمریکا خواسته بود «با دم شیر بازی نکند»، چرا که به گفته او جنگ احتمالی با ایران «مادر جنگ‌ها خواهد بود».

رییس‌جمهوری آمریکا در توییتر خود خطاب به حسن روحانی نوشت: «هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده‌است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ‌ را تحمل کنیم. حواست را جمع کن».

وزیر امورخارجه آمریکا نیز در سخن‌رانی خود از کشورهایی که «از رفتار ویران‌گر جمهوری اسلامی خسته و بیزار هستند»، خواست که «به کارزار فشار ما علیه ایران بپیوندند».

سخنان ترامپ و پمپئو با استقبال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل مواجه شده است. نتانیاهو امروز در نشست کابینه اسراییل به تمجید از «موضع سخت» ترامپ و پمپئو در قبال ایران پرداخت.

از سوی دیگر حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفته است سخنان پمپئو درباره به صفر رسیدن فروش نفت ایران امکان‌‌پذیر نیست، چرا که به گفته او «استراتژی کشورمان مبتنی بر این است که فروش نفت یا باید برای همه باشد یا برای هیچ کشوری امکان پذیر نباشد». نقوی حسینی اضافه کرده است: «صرفا تنگه هرمز نیست که ایران می‌تواند آن را مسدود کند تا به آمریکا نشان دهد که سیاست‌های ظالمانه به نتیجه نخواهد رسید، بلکه گلوگاه‌های بسیار دیگری وجود دارد که اگر ایران آن را فشار دهد حتما برای ایالات متحده و همپیمانانش هزینه دربر خواهد داشت».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More