شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به موضع ترامپ در مورد مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران

 

چند ساعت پس از سخنان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که گفته بود حاضر است بدون پیش‌شرط با رهبران ایران گفت‌وگو کند، هنوز مسؤولان رده‌ اول ایران واکنشی به این مسأله نشان نداده‌اند. با این حال، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته است که ایران و آمریکا، «راهبردی برای مذاکره یا جنگ» ندارند.

فلاحت‌پیشه روز سه‌شنبه نهم مرداد ماه، به خبرگزاری خانه ملت گفت: «تا زمانی‌که آمریکایی‌ها از موضع زور موضوع مذاکره را مطرح می‌کنند، عملاً مذاکره‌ای شکل نمی‌گیرد و این به آن دلیل است که هیچ‌یک از دو طرف، راهبردی برای جنگ و مذاکره ندارند.»

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم اضافه کرد که دونالد ترامپ «بزرگ‌ترین ضربه را به دیپلماسی» زده است، چرا که «تابوی مذاکره میان آمریکا و ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای که در سطح وزرای خارجه بود، شکسته شده بود».

دونالد ترامپ، دوشنبه ۸ مردادماه، در جریان یک نشست خبری مشترک  با نخست‌وزیر ایتالیا درباره شرایطی که برای دیدار با مقام‌های ایرانی دارد، گفته بود: «هیچ شرطی وجود ندارد. اگر آن‌ها بخواهند ملاقات کنند، ما هم ملاقات می‌کنیم. این، هم برای کشور خوب است، هم برای آن‌ها، هم برای ما و هم برای جهان.»

هم‌زمان حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی حسن روحانی، در صفحه توییتر خود، از «احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها و بازگشت آمریکا به برجام» ب‌ عنوان مواردی نام برد که می‌تواند «هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی» باشد.

او نوشته است که گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما در سال ۹۲ «بر این باور استوار بود که می‌توان با التزام به ابزار گفت‌وگو در مسیر اعتمادسازی گام برداشت. برجام دستاورد التزام به گفت‌وگو است؛ بایدآن را پذیرفت».

 

 

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس نیز در واکنش به پیشنهاد ترامپ، نقض برجام را «بدتر از هر پیش‌‌شرطی» توصیف کرد.

 

 

چند ساعت پس از صحبت‌های ترامپ و اعلام آمادگی او برای دیدار بدون پیش‌شرط، مایک پمپئو، زیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت: «قبلاً همین را گفته بودیم. رییس‌ جمهوری (ترامپ) می‌خواهد با آن‌ها بنشیند و مشکلات را حل کند.» او افزود، این دیدار درصورتی رخ خواهد داد که ایران «تعهد خود برای تغییر بنیادی در نحوه رفتار با مردم آن کشور را نشان دهد، رفتار مخرب خود را کنار بگذارد و بپذیرد که ارزش دارد وارد یک توافق هسته‌ای شود که در عمل مانع از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای خواهد شد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More