شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیروهای ایرانی ۸۵ کیلومتر از مرز با اسرائیل عقب‌نشینی کردند

 

الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در امور سوریه، روز چهارشنبه یکم اوت خبر داد که نیروهای ایرانی ۸۵ کیلومتر از مواضع سابق خود در جنوب سوریه عقب‌نشینی کردند.

خبرگزاری تاس به نقل از فرستاده ویژه پوتین نوشته است:«ایرانی‌ها عقب‌نشینی کردند و تشکیلات شیعه دیگر آنجا نیستند.»

لاورنتیف گفت: «احتمالا نظامیانی ایرانی به عنوان مستشار در میان ارتش سوریه که هنوز در نزدیکی مرزهای اسرائیل هستند، حضور دارند.»

او در این زمینه افزود: «اما هیچ یگان نظامی یا سلاح سنگین که تهدیدکننده اسرائیل باشد، در مساحتی به طول ۸۵ کیلومتر وجود ندارد.»

از سوی دیگر، وب‌سایت فلسطینی (عرب‌۴۸) نوشته است که در نشست‌ اخیر پوتین و بنیامین نتانیاهو دو رهبر روسیه و اسرائیل توافق کردند که ایران از مواضع خود در جنوب سوریه در نزدیکی بلندی‌های جولات تحت اشغال اسرائیل عقب‌نشینی کند.

عقب‌نشینی ایران در جنوب سوریه در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل هنوز بر موضع خود در خروج کامل نیروهای ایرانی از سوریه، تاکید می‌کند. در مقابل روسیه می‌گوید که این مسئله تنها در دست دمشق و تهران است.

حضور نیروهای ایرانی در سوریه، همزمان با شورش‌های مردمی سوریه علیه بشار اسد در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. مقامات ایران نخست اعلام کرده بودند که تنها حضور مستشاری در سوریه دارند اما بعدها به دلیل افزایش شمار کشته‌ها خود، حضور نیروهای نظامی ایرانی در سوریه را علنی کردند.

ایران این نیروها و شبه‌نظامیان وابسته به خود در سوریه را «مدافعان حرم» می‌خواند. این نیروهای چندین بار از سوی جنگنده‌های اسرائیل، مورد حمله قرار گرفتند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More