شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نمایندگان مجلس وزیر اقتصاد را برکنار کردند

 

مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد دولت روحانی، با رأیاکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از سمت خود برکنار شد. کرباسیان از  مجموع ۲۶۰ رأی، ۱۳۷ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و دو رأی ممتنع کسب کرد و به این ترتیب، از ادامه تصدی بر وزرات اقتصاد ایران بازماند. 

 مخالفان کرباسیان عمدتا بر کوچک‌شدن سفره‌های مردم و بالا رفتن قیمت‌ها طی یک‌سال گذشته تاکید داشتند، درحالی‌که موافقان می‌گویند همه مسئولیت وضعیت اقتصادی کشور را نباید متوجه وزیر اقتصاد کرد. 

هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک و از  موافقان استیضاح وزیر اقتصاد، خطاب بهکرباسیان پرسید: «درست است که رئیس‌جمهور  مسئول همه این مشکلات کشور است، اما وزیری که از گمرکات گرفته تا بیمه  و مناطق آزاد را در اختیار مدیریت دارد، از او نپرسیم، از که بپرسیم؟»او همچنین کرباسیان را به اعطای رانت متهم کرد و گفت: «جوانان این کشور بیکار و بدبخت و افسرده هستند. جناب آقای  ایکس درخواست یک خودروی سانتافه از شما می‌کند و شما همان روز، خودروی ۳۰۰میلیونی را ۱۰۰میلیون به او تخفیف دادید.»

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و از دیگر موافقان استیضاح وزیر اقتصاد نیز به کاهش ارزش پول ملی طی یک‌سال گذشته اشاره کرد و گفت:« قیمت سکه از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، به بالای ۴ میلیون رسیده است.» و «سفره‌های مردم از کوچک‌شدن به نامرئی‌شدن رسیده است. شما مردم فقیر را فقیرتر کردید.»

سید هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس هم با انتقاد از وزیر اقتصاد، گفت:«لباس اقتصاد به تن کرباسیان نمی‌آید و  این وزارت‌خانه توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را ندارد.»

درعین‌حال، ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌‌آباد در مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری فارس گفت که هر سه فراکسیون مجلس (امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی) با استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی مخالف‌اند.

به گفته او،  نظر فراکسیون‌های مجلس بر این است که آقای کرباسیان در شرایط فعلی و با توجه به اینکه تنها یک‌سال است در جایگاه وزیر اقتصاد مشغول به کار شده، نمی‌تواند در بحث بازار ارز و طلا نقشی داشته باشد و این مسائل و این نوسانات، براثر عملکرد بانک مرکزی و شخص آقای رئیس‌جمهور، باعنوان رییس شورای عالی پول و اعتبار است.

نماینده مردم نجف‌‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: «نظر فراکسیون‌های مجلس بیشتر بر ماندن وزیر اقتصاد و ابقای وی است و معتقد هستند که رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشد چرا که رئیس‌جمهور رئیس‌ شورای عالی پول و اعتبار است و بانک مرکزی نیز زیر نظر وزارت اقتصاد نیست ؛ بلکه زیر نظر شورای عالی پول و اعتبار عمل می‌کند.»

مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد، بعد از قرار گرفتن پشت تریبون مجلس، به دفاع از عملکرد یک‌ساله خود پرداخت و با بیان اینکه از سفره‌های مردم خبر دارد، گفت: «مشکلات اقتصادی به عمر یک قرن را نمی‌توانم در یک سال حل کنم.»

او گفت که می‌پذیرد از  ابتدای بهار، اقتصاد ایران تحت تاثیر اثرات روانی تحریم، دچار نوسان شده،  اما «این به‌معنی آن نیست که اقتصاد کلا ناکارآمد شده است».

کرباسیان همچنین ریشه تلاطم موجود در اقتصاد ایران را  «نه صرفا مربوط به ساختار اقتصادی داخل کشور، بلکه متاثر از بدعهدی قدرت‌های جهانی» دانست. 

او در دفاع از عملکرد وزارت اقتصاد، به بیان برخی آمارها پرداخت و گفت:«رتبه ایران در شاخص رقابت‌پذیری جهانی، براساس آخرین گزارش، نسبتبه سال قبل، ۷ رتبه صعود داشته است.» به گفته او، «بر اساس آخرین آمار تا اول شهریور سال جاری، صادرات غیرنفتی کشور نسبت‌به مدت مشابه، ۱۵درصد رشد داشته و در همین مدت، واردات ۷ درصد کاهش داشته است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More