شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مولوی عبدالحمید برای حل مشکلات سنی‌های ایران از آیت‌الله سیستانی کمک خواست

 

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان و معروف به مولوی عبدالحمید، با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق، از او خواست که از نفوذ و جایگاهش، برای «تشکیل دولت فراگیر در عراق» و «حل مشکلات و دغدغه‌های اهل‌سنت ایران» استفاده کند.

مولوی عبدالحمید در این نامه که روز ۳۰ تیرماه در پایگاه اطلاع‌رسانی دفترش منتشر شده است، به تحولات بعد از انتخابات پارلمانی عراق اشاره کرده و از آیت‌الله سیستانی خواسته است که از نفوذ و جایگاه خود، برای ایجاد یک حکومت فراگیر متشکل از تمام اقوام و پیروان مذاهب و ادیان مختلف در این کشور، استفاده کند.

او در ادامه، از اوضاع جامعه اهل‌سنت ایران بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ انتقاد کرده و «تبعیض شدید»، «کمبود آزادی‌های مذهبی»، «عدم به‌کارگیری شایستگان اهل‌سنت در مدیریت‌های کلان» و «عدم تعادل نسبی بین شیعه و سنی در مناطق سنی‌نشین» را از جمله مشکلات مهم اهل‌سنت در ایران برشمرده است.

این روحانی اهل سنت، از آیت‌الله سیستانی خواسته است که به‌عنوان یکی از مراجع تأثیرگذار در جهان اسلام، «نفوذ» خود را برای رفع دغدغه‌های جامعه اهل‌سنت ایران به‌کار گیرد تا این «معضل چهل‌ساله» حل‌ شود.

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه مسجد مکی و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان است و شخصیت بانفوذی میان اهل سنت محسوب می‌شود.

 

مولوی عبدالحمید: نگذاشتند به قطر سفر کنم

همزمان با انتشار این نامه، مولوی عبدالحمید در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد که روز شنبه ۳۰ تیرماه به چاپ رسیده، گفته است که از سفر او به قطر برای ملاقات با اقوامش جلوگیری شده و افزوده است: «فكر نمی‌كردم كه از سفر من جلوگیری می‌كنند. ویزا و بلیت هم گرفتیم. به تهران كه آمدم، فهمیدم كه راضی نیستند. جاهای دیگر هم همین‌طور است.»

او پیش از این، بارها درمورد محدودیت‌هایی که ازسوی مقامات ایران درمورد رفتن به سفرهای داخلی و خارجی‌ بر او اعمال شده، صحبت کرده است.

این روحانی اهل سنت در ادامه مصاحبه گفته است: «جایی در غرب سیستان و هم‌جوار كرمان هست كه همه آن‌ها بلوچ هستند. آنها اصرار كردند بیایید به این‌جا. من به استاندار خبر دادم. اول گفتند بروید، بعد گفتند استان كرمان مخالفت كرده‌اند. جلسه شورای تأمین گفته بود نیایند. واقعا چرا؟ مگر من آنجا بروم چه می‌گویم كه با رفتن من مخالفت می‌كنند. آنجا به نماز تأكید می‌کنم و به تقوا. به وحدت، به برادری. حرفی را كه در سیستان نمی‌زنم، در آن جا كه نمی‌گویم.»

او در اظهاراتش به ممنوع‌الخروجی خود در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد هم اشاره کرده و گفته است که پس از آن، نامه‌ای در این زمینه به  آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران فرستاده و نوشته است:‌ «داخل هم مشكل داریم، بیرون هم مشكل داریم. كاش یک‌جا مشكل داشته باشیم. اینها را نوشتم كه من می‌خواهم به حج بروم، گذرنامه مرا ممنوع‌الخروج زدند. بعد از چند روز از وزارت اطلاعات زنگ زدند كه شما نامه‌ای به رهبری نوشته‌اید؟ گفتم بلی. گفتند مقام معظم رهبری دستور فرمودند تا گذرنامه شما را بیاوریم تحویل بدهیم.»

مسلمانان اهل سنت ایران برای تأسیس مساجد و نمازخانه‌ها و برگزاری نمازهای جمعه و اعیاد اهل‌سنت در تهران و برخی دیگر از ‌شهرهای بزرگ ایران، با محدودیت‌های بسیاری مواجه‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More