شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون پارلمانی روحانی: تاریخی برای حضور رییس جمهوری در مجلس مشخص نشده است

 

حسین‌علی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهوری، عصر شنبه ۲۷ مردادماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، خبرهای منتشرشده به‌نقل از  اعضای هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی درمورد  زمان حضور حسن روحانی در مجلس را تکذیب و  اعلام کرد که تاکنون رییس جمهوری برای حضور در مجلس  و پاسخ‌گویی به سؤالات نمایندگان، تاریخی را مشخص نکرده  و هنوز دولت به‌طور رسمی تاریخ دقیقی درباره حضور او در مجلس، اعلام نکرده است.

پیش‌تر، اسدالله عباسی، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی، خبر داده بود که حسن روحانی روز سه‌شنبه ششم شهریورماه، برای پاسخ به سؤال‌های نمایندگان به مجلس خواهد رفت.

عباسی صبح روز شنبه ۲۷ مردادماه، به خبرگزاری خانه ملت گفت که مجلس با معاون پارلمانی رییس‌ جمهوری برای تاریخ ۶شهریور به توافق رسیده و «آقای رییس‌جمهور در صحبت‌هایی که با معاون پارلمانی داشته، پذیرفته تا در این تاریخ برای حضور در جلسه سؤال از رییس‌جمهور به بهارستان بیاید».

طرح سؤال از رییس‌ جمهوری، روز چهارشنبه دهم مرداد، با امضای ۸۰ نماینده و در پنج محور «عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی» ازسوی هیات‌‌رییسه مجلس اعلام وصول شد. براساس قانون، رییس‌ جمهوری موظف است حداکثر تا یک ماه پس از اعلام وصول سؤال، برای پاسخ‌گویی به مجلس بیاید.

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، از نمایندگان عضو فراکسیون ولایی در مجلس دهم، در جریان مناظره‌ای گفته است که «تا قبل از اعلام وصول سؤال از رییس‌جمهور، پنج نوبت سؤالاتی از رییس‌جمهور مطرح شد، اما هربار با کاهش امضاها، از نصاب لازم افتاد».

حسن روحانی پیش از این در نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس، نوشته بود که برای پاسخ به سؤال‌های نمایندگان، به مجلس خواهد آمد و اضافه کرده بود که این سؤال، فرصت خوبی است تا «برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم». او درضمن، متذکر شده بود که طرح سؤال نمایندگان از او، نه در چارچوب قانون اساسی است و نه در «زمان و شرایط مناسب کشور» انجام شده است.

روحانی گفت که دلیل حضور او در مجلس برای پاسخ به سؤال نمایندگان، «جلوگیری از هرنوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس» است و وعده داد که «در فرصت مقرر» به مجلس خواهد رفت.

پیش از این، اعضای دولت و حامیان آن‌ها، این طرح را «سیاسی» خوانده و حسین‌علی امیری، معاون پارلمانی رییس‌ جمهوری، آن را «خلاف اصول مسلم حقوقی و قانون اساسی» توصیف کرده و گفته بود: «طرح سؤال‌های متعدد از رییس‌جمهور جز هدف سیاسی چیز دیگری ندارد و به‌دنبال حل مشکلات مردم نیست.» محمود واعظی، رییس دفتر روحانی، هم این طرح را «دور باطل» دانسته و گفته بود که «وقت دولت و مجلس را می‌گیرد».

روزنامه دولتی ایران هم این طرح را «نابه‌هنگام» توصیف کرده و نوشته بود از میان ۸۰ نماینده‌ای که این طرح را امضا کرده‌‌اند، «اکثريت قريب به‌اتفاق آن‌ها از فراکسيون ولايی، يعنی مجموعه سياسی مخالفان دولت در مجلس هستند».

محمود صادقی، از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس، پس‌از اعلام وصول سؤال از روحانی، در صفحه توییتر خود نوشته بود که او این طرح را امضا نکرده، چرا که «به‌‌وضوح معلوم است برای ضربه‌زدن به دولت طراحی شده است».

 

 

او طراحان سؤال را کسانی معرفی کرده بود که «طی دو سال گذشته، مانع تصویب لوایح مبارزه با پول‌شویی و خروج ایران از لیست سیاه تحریم بانکی بوده‌اند».

 

 

در صورت حضور روحانی در مجلس، این برای دومین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که رییس‌ جمهوری برای پاسخ به سؤال‌های نمایندگان، به مجلس می‌رود. پیش از این، یک‌بار محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ به سؤال‌های نمایندگان به مجلس رفته بود. او در اواخر دوران ریاست‌جمهوری خود نیز با طرح سؤال‌های دیگری ازسوی نمایندگان مواجه شده بود، اما آن طرح، با نظر آیت‌الله خامنه‌ای از دستورکار مجلس خارج شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More