شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکز پژوهش‌های مجلس: تحصیلکرده‌های جوان از طراحان اصلی حرکت‌‌های ضدحجاب هستند

 

 

دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی افراد تحصیلکرده جوان ساکن شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها را جزء« طراحان اصلی، کنشگران و بازیگران اصلی حرکت‌‌های ضدحجاب» خوانده و عنوان شده است که « این گروه از افراد جامعه دارای ویژگی‌هایی هستند که اتخاذ یک سیاست بسیار هوشمندانه، منعطف و سیال را ضروری می‌‌سازد».

به گزارش خبرگزاری مجلس (خانه ملت)، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، ششم مرداد ماه در گزارشی با عنوان «عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاست‌های حجاب و راهکارهای پیش‌رو» به بررسی دو پارامتر«نگرش مردم نسبت به موضوع حجاب» و «رفتار پوششی» پرداخته و «وضعیت نگرش جامعه به موضوع حجاب» را در ۵ محور اساسی ارزیابی کرده است.

در این گزارش ۵ محور «ارزشمندی حجاب، ضرورت حجاب برای زن مسلمان، حدود حجاب، پیامدهای حجاب و بی‌‌حجابی، مداخله دولت در موضوع حجاب» مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این گزارش ضمن اشاره به « وضعیت حجاب در کشور»،‌ افزوده است که هرگونه سیاستگذاری و تصمیم‌‌گیری در مورد حجاب باید با لحاظ کردن سه موضوع «تغییر ارزشمندی حجاب از شرعی به عرفی»، «جمعیت بالای بد‌‌حجابان کم‌‌آسیب یامحجبه‌‌های عرفی»، کانون‌های بحران بدحجابی» انجام شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود از نوعی «بی‌رغبتی» در خصوص حجاب شرعی در میان بخشی از افراد جامعه خبر داده و تاکید کرده است، «حجاب شرعی برای ۳۵ درصد از افراد جامعه ارزشمند است و تقریباً ۵۵ درصد از زنان حجاب عرفی را ارزشمند دانسته‌اند».

همچنین در این گزارش، اشاره شده است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، «بیش از ۸۵ درصد از جمعیت افراد بد‌‌حجاب در گروه بدحجابان کم آسیب قرار دارند که به لحاظ ذهنی خود را محجبه می‌‌دانند».

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس،‌ این گروه از زنان ایرانی، « طیف خاکستری» نامیده شده و تصریح شده است که « این گروه از زنان به لحاظ ذهنی از یک طرف حجاب را برای زن مسلمان واجب دانسته و نسبت به پیامدهای منفی بدحجابی آگاهی دارند، اما ازسوی دیگر نسبت به ارزشمندی حجاب شرعی و همچنین مداخله دولت در کنترل حجاب موضع داشته و مقاومت ذهنی دارند و بخشی از آنها به لحاظ ذهنی استعداد ریزش به سمت بدحجابان هنجارشکن را دارا هستند».

در این گزارش آمده است که «تحقیقات در خصوص کانون‌های بحران بدحجابی نشان می‌‌دهد افراد تحصیلکرده جوان ساکن شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها که عمده مصرف فرهنگی آنها تماشای ماهواره و فیلم‌‌های سینمایی داخلی و خارجی است، بیشترین میزان آسیب و ناهنجاری را در موضوع حجاب دارند».

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در ضمن اینکه  افراد تحصیلکرده جوان ساکن شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها را جزء« طراحان اصلی، کنشگران و بازیگران اصلی حرکت‌‌های ضدحجاب» نامیده است، بیان شده که « این گروه از افراد جامعه دارای ویژگی‌هایی هستند که اتخاذ یک سیاست بسیار هوشمندانه، منعطف و سیال را ضروری می‌‌سازد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More