شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: بحث سهم‌ ۱۱ درصدی ایران از خزر اعتبار ندارد

 

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، چهارشنبه شب، ۲۴ مرداد با حضور در یک برنامه تلویزیونی در شبکه دوم صدا‌وسیما، گفت: «سهم ایران از دریای خزر نه ۵۰ درصد است و نه یازده درصد.»

وزیر امورخارجه ایران گفت که در قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ میان ایران و شوروری سابق، بحث مشاع بودن دریای خزر مطرح نشده بود. او اضافه کرد بحث سهم یازده درصدی ایران از این دریا هم «مبتنی بر یک رویه موهوم تاریخی» است و «اعتبار ندارد».

ظریف در این گفت‌وگو خبر داد که ایران «در حوزه بستر و زیر بستر» و «برای استفاده از منابع» سهم «۲۰ درصدی» مشخص کرده است.

طی روزهای گذشته و پس از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، انتقادهایی نسبت به این کنوانسیون مطرح شد. برخی منتقدان بر این عقیده‌اند که در این کنوانسیون سهم ایران از دریای خزر نادیده گرفته شده است. از جمله محمود صادقی، نماینده مجلس، در توئیتی به این مساله انتقاد کرد و نوشت نمایندگان مجلس از این توافق خبری ندارند.

۲۴ نماینده مجلس نیز سوالی در این‌باره از محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه مطرح کرده‌‌اند و قرار است ظریف روز دوشنبه هفته آینده برای پاسخ به سوال‌‌های آن‌‌ها درباره رژیم حقوقی دریای خزر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برود.

ظریف در بخشی از گفت‌وگوی تلویزیونی خود به توافق قزاقستان و روسیه اشاره کرد که براساس آن «سهم روسیه ۱۷ تا ۱۸/۵ درصد و سهم قزاقستان بالای ۳۰ درصد مشخص شد».

به گفته ظریف «آذربایجان نیز مباحث مربوط به قسمت شمالی سواحل خود را تعیین کرده» است، اما «بین ایران، آذربایجان و ترکمنستان تقسیم منابع زیر بستر صورت نگرفته است و در کنوانسیون نیز چنین بحثی انجام نشده است».

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفته بود که «روسیه که روزی بخش اعظم دریای خزر را متعلق به خود می‌دانست، امروز به سهم ۱۷ درصدی از این دریا اکتفا کرده است».

محمدجواد ظریف هم در گفت‌وگوی خود تاکید کرد که توافقی درباره خط مبدا انجام نشده و «اگر کسی راجع به تعیین سهم صحبت می‌کند ایران هیچ چیز درباره تعیین سطح برایش شکل نگرفته است. فقط برای زیربستر بین روسیه و قزاقستان توافقی شده که مربوط به ۲۰ سال قبل است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More