شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: مشکلات ارزی بعد از اعتراض‌های دی ماه آغاز شد

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران همزمان با صدور فرمان اجرایی تحریم‌های جدید از سوی دونالد ترامپ،‌ ابراز امیدواری کرد که « اگر ما متحد باشیم این تحریم‌ هر چه زودتر شکست می‌خورد.»

او روز دوشنبه، ۱۵ مرداد ماه  در یک گفت‌وگویی زنده از شبکه یک صدا وسیمای جمهوری اسلامی در واکنش به پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد مذاکره با ایران گفت:‌ «همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌تواند داشته باشد،‌ حرف‌های ترامپ یا برای انتخابات کنگره آمریکا است یا برای فشار روانی علیه مردم ایران.»

رئیس جمهور ایران  گفت، «اگر مردم با ما باشند ترامپ عقب نشینی می‌کند.» او در عین حال خارج شدن آمریکا از برجام را به اعتراضات دی‌ماه سال گذشته منتسب کرد و گفت: «،مشکلات ارزی از دی‌ماه سال گذشته شروع شد؛ ۵ دی اعتراضاتی شروع شد، بعد سرایت کرد به شهرهای دیگر، هرچه بود، «اغتشاشات» مهار شد، مردم از دولت حمایت کردند، اما پیامی به خارجی‌ها داد که فهمیدند با فشار بیشتر می‌توانند تاثیر بگذارند. پس از آن در ۲۲ دیماه، ترامپ اعلام کرد از برجام به تنهایی خارج می‌شود.»

رئیس جمهور ایران گفت، «مذاکره با تحریم معنا ندارد. تحریم علیه کودکان و بزرگسالان ایرانی است. باید قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟»

روحانی  با اشاره به اینکه «فشار ترامپ فقط علیه ایران نیست»، تاکید کرد، «تحریم‌ها، فشاری مضاعف  علیه همه شرکت‌های خارجی است که در ایران فعال هستند.»

رئیس جمهور ایران در عین حال تاکید کرد که ایران« هنوز منتظر اقدامات عملی اروپایی‌هاست.»

روحانی همچنین از  آزادسازی ورود طلا با حذف گمرگ و مالیات خبر داد  گفت، اجرای بسته جدید از فردا سه شنبه ۱۶ مرداد  شروع می شود از هفته آینده کاملا اجرا می می شود و بازار خود را پیدا خواهد کرد. »

او  گفت که «دولت در تعیین قیمت بازار دوم دخالت نخواهد کرد و  فعالیت صرافی ها و واردات اسکناس و طلا هم آزاد می شود و شرایط بازار بهبود می‌یابد.»

روحانی در مورد صادرات ایران تصریح کرد، «الان برنامه‌ریزی این است که تمام صادرات ما در بازار ثانویه ارز بیاید و حتی فرآورده‌های نفتی هم داخل همین بازار قرار بگیرد. یعنی یک رقم بزرگی ارز وارد می‌شود. وزارت صنعت باید ببیند که چه چیزهایی لازم است وارد شود.»

رئیس دولت دوازدهم در مورد بازار ارز  گفت، «یک بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی است که باقی می‌ماند و یک بخش دیگری به بازار آزاد می‌آيد که قیمت آن را بازار مشخص می‌کند.»

روحانی ابراز اطمینان کرد که «خطر جنگ یا تجاوز نسبت به ایران وجود ندارد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More