شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: ایران از حق صادرات نفت خود نمی‌گذرد

 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران گفت که جمهوری اسلامی به‌دنبال ایجاد مشکل در آبراه‌های جهانی نیست، اما «از حق خود در صادرات نفت نیز به‌راحتی نمی‌گذرد.»

روحانی روز سه‌شنبه ۹ مردادماه، هنگام دریافت استوارنامه رابرت مک‌ایر، سفیر جدید بریتانیا در تهران گفت:‌ «ایران هرگز به‌دنبال تنش در منطقه نبوده» و در ادامه افزود که بعد از خروج «غیرقانونی» آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران «در فرصت محدود باقی‌مانده، توپ در زمین اروپا قرار دارد.»

این سخنان یک روز بعد از آن مطرح می‌شود که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در جریان یک نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا گفت آماده است بدون پیش‌شرط با رهبران ایران، «هر وقت آنها بخواهند» دیدار کند.

ترامپ در اردیبهشت ماه سال جاری، تصمیم دولت خود برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران را عملی کرد و وعده داد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را  افزایش می‌دهد.

دولت آمریکا می‌گوید این کشور تحریم‌های سختی علیه ایران به‌ویژه در حوزه نفت اعمال خواهد کرد تا صادرات نفتی ایران را تا آبان‌ماه به صفر برساند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر، در واکنش به این تهدید بارها به احتمال بسته‌شدن تنگه هرمز درصورت بالا گرفتن تنش‌ها و قطع‌شدن صادرات نفت ایران اشاره کرده‌اند.

رییس جمهوری ایران ماه گذشته در دیدار با ایرانیان مقیم سوئیس گفت:«آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود.»

او روز ۳۱ تیرماه در جمع سفیران جمهوری اسلامی بار دیگر گفت: «آمریکایی‌ها خیال می‌کنند وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ‌کس نمی‌تواند نفت صادر کند، به‌دنبال بستن تنگه هرمز هستیم؛ درصورتی‌که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم.»

ترامپ بارها گفته که توافق هسته‌ای بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده و از تمایل خود برای مذاکره مجدد با ایران سخن گفته است.

مقام‌های ایران مذاکره مجدد درباره برجام را رد کرده‌اند و حسن روحانی هفته پیش در سخنانی گفته بود مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی، معنایی جز تسلیم نخواهد داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More