شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی:‌ به مجلس می‌آیم و برخی حقایق را برای مردم بازگو می‌کنم

 

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در نامه‌ای به رییس مجلس نوشت که برای پاسخ به سوال‌های نمایندگان به مجلس خواهد آمد و اضافه کرد که این سوال فرصت خوبی است تا « برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم».

روحانی در نامه به علی لاریجانی نوشت که طرح سوال اخیر نمایندگان از او نه در چارچوب قانون اساسی است و نه در «زمان و شرایط مناسب کشور» انجام شده است.

طرح سؤال از رییس‌ جمهور، روز چهارشنبه دهم مرداد، با امضای ۸۰ نماینده و در پنج محور «عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی» ازسوی هیأت‌ رییسه مجلس اعلام وصول شد.

روحانی گفته است که دلیل حضور او در مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان «جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس» است و وعده داد که «در فرصت مقرر» به مجلس خواهد رفت.

اعضای دولت و حامیان آن‌ها، این طرح را «سیاسی» می‌دانند و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌ جمهور، پیش از این آن را «خلاف اصول مسلم حقوقی و قانون اساسی» توصیف کرده و گفته بود: «طرح سؤال‌های متعدد از رییس جمهور جز هدف سیاسی چیز دیگری ندارد و به‌دنبال حل مشکلات مردم نیست.»

محمود واعظی، رییس دفتر روحانی، این طرح را «دور باطل» دانسته و گفته بود که «وقت دولت و مجلس را می‌گیرد».

اعتراض اعضای دولت به آن است که برخی امضاکنندگان سؤال، پیش از این امضای خود را پس گرفته بودند، اما سپس مجددا به جمع سؤال‌کنندگان پیوستند. معاون پارلمانی رییس‌ جمهور در این زمینه گفت: «هر حقوقدان و هر حقوق‌خوانی در کشور می‌داند که انکار بعد از اقرار، مسموع نیست؛ کسی که از سؤال از رییس‌ جمهوری انصراف داد، مجدداً انصراف از انصراف دادنش در هیچ کجای قانون پیش‌بینی نشده است.»

محمود صادقی، از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس، چند روز پیش در صفحه توییتر خود نوشته بود که او این طرح را امضا نکرده، چرا که «به‌ وضوح معلوم است برای ضربه زدن به دولت طراحی شده است».

در صورت حضور روحانی در مجلس، این برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که رییس‌جمهور برای پاسخ به سوال‌های نمایندگان به مجلس می‌رود. پیش از این یک بار محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ به سوال‌های نمایندگان به مجلس رفته بود. او در اواخر دوران ریاست‌جمهوری خود نیز با طرح سوال‌های دیگری از سوی نمایندگان مواجه شده بود، اما آن طرح با نظر آیت‌الله خامنه‌ای از دستور کار مجلس خارج شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More