شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روایت یک روزنامه‌نگار از زندان فشافویه: شرایط زندان ضدبشری است

 

نادر فتوره‌چی، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار، با انتشار یک رشته توییت، به تشریح شرایط زندان فشافویه پرداخت و شرایط زندانیان را در این زندان، «ضدبشری» خواند.

فتوره‌چی روز یک‌شنبه ۲۸ مردادماه، با شکایت محمد امامی (تهیه‌کننده سریال شهرزاد) به دادگاه احضار شد. برادر او با انتشار ویدیویی در اینستاگرام فتوره‌چی، اعلام کرد که او به دلیل ناتوانی در تودیع وثیقه، به زندان فشافویه منتقل شده است.

به دنبال انتشار خبر بازداشت فتوره‌چی، محمود صادقی، نماینده مجلس، در حساب توییتر خود نوشت که اگر شاکیان فتوره‌چی شکایت خود از او را پس نگیرند، «جزییات پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان» را منتشر خواهد کرد.

 

 

صادقی ظهر روز دوشنبه، در یک توییت چند جدول و نمودار منتشر کرد که به نوشته او، «بخشی از گزارش تحقیق و تفحص از بانک سرمایه مربوط به گروه امامی و هاشمی» بود.

 

 

فتوره‌چی درنهایت یک‌شنبه شب از زندان آزاد شد. او پس از آزادی از زندان، ضمن بازنشر توییت اول محمود صادقی، وضعیت زندان فشافویه را آن‌گونه که خود دیده است، در مجموعه‌ای از ۳۰ توییت تشریح کرده و از محمود صادقی خواسته است که ماجرای مربوط به بازداشت او را فراموش کند و «هرچه زودتر» درمورد وضعیت این زندان، کاری بکند.

 

 

فتوره‌چی نوشته است که که براساس دستور قاضی قرار بوده به زندان اوین منتقل شود، اما «برای انتقال متهم به زندان (در صورت داشتن تمکن مالی) از او«کرایه» می‌گیرند و طبعا کرایه انتقال به اوین (۱۵هزار [تومان]) با کرایه انتقال به فشافویه (۱۰۰هزار [تومان])، تفاوت«قابل توجه»ی دارد و همین امر موجب شد تا با وجود تاکید قاضی مبنی‌بر انتقال بنده به«اوین»،به فشافویه منتقل شوم».

فتوره‌چی در چند توییت بعدی همچنین به تشریح شرایط زندانیان در بند قرنطینه (بندی که افراد بازداشتی در ابتدای ورود به زندان به آن‌جا منتقل می‌شوند) در زندان فشافویه پرداخته است. به نوشته او، در ۴ روزی که زندانیان در بند قرنطینه این زندان می‌مانند، «از آب آشامیدنی بدون مزه، تهویه، دستشویی، سیگار و غذای قابل هضم» محرومند. به نوشته او این زندان «برای زندانیان معتاد که قدرت تحرک کمی دارند، طراحی شده» و به‌همین دلیل «فاقد توالت عمومی» است ودر آن‌جا «توالت، یک سوراخ در کف یک محوطه ۶۰ در۶۰ سانت بدون شلنگ و روشویی و نور است که با یک پرده از تخت‌ها و کف سلول‌های ۳ در ۳ متر، که ۲۶ تا ۳۲ مددجو در آن‌ها «می‌لولند» جداشده است».

فتوره‌چی اضافه کرده است: «توجه به شرایط زیستی «زندانیان عادی»در فشافویه یک ضرورت عاجل، آنی و فوری‌ست. کسی در ایران «بی پناه‌تر» و «مظلوم‌تر» از آنها وجود ندارد. آن‌ها به‌معنای دقیق کلمه «تحت شرایط ضدبشری» قرار دارند و طردی مضاعف را تجربه می‌کنند که تحمل آن، حتی برای یک شبانه‌روز، از توان انسان خارج است».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More