شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حضور چینی‌ها در دریای عمان با مجوز ایران

 

محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، خبر حضور کشتی‌های ماهی‌گیری چین در دریای عمان را تایید کرد و گفت که چینی‌ها مجوز و «قراردادی در قالب اجاره بلندمدت با شیلات» ایران دارند.

به گفته حسن‌زاده این کشتی‌ها برای ماهی‌گیری در عمق ۲۰۰ متری «مجوز و قرارداد رسمی» دارند. به گفته او «گویا فناوری که این شناورهای چینی دارند، در ایران وجود نداردکه بتوانیم ماهی را در عمق ۲۰۰ متری صید کنیم».

این خبر در حالی تایید شده است که ششم مردادماه جاری، یعقوب دوجی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادان، با تکذیب حضور صیادان چینی در آب‌های ایران، به خبرگزاری فارس گفته بود این کشتی‌ها «با پرچم جمهوری اسلامی ایران و با مجوز قانونی از سازمان شیلات» مشغول صیدند و «هیچ کشتی خارجی و چینی در آب‌های سرزمینی صید نمی‌کند و تمام شایعات حضور کشتی‌های چینی تکذیب می‌شود».

بحث حضور کشتی‌های ماهی‌گیری چین در دریای عمان، ماه‌هاست که در فضای رسانه‌ای ایران مطرح شده است. گرچه صیادان از حضور آن‌ها در منطقه گلایه کرده‌اند، اما مقام‌های رسمی پیش از این، عموما به تکذیب حضور آن‌ها پرداخته بودند.

برای نمونه فروردین‌ماه سال جاری، هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفته بود: «هیچ کشتی ماهی‌گیری چینی در آب‌های خلیج فارس وجود ندارد و در دریای عمان کشتی‌هایی با پرچم جمهوری اسلامی ایران با درخواست شیلات مشغول صید هستند.» اسفندماه سال ۹۶ هم حسین هاشمی، نماینده بندرعباس در مجلس، به روزنامه شرق خبر داده بود که سازمان شیلات در جلسه با چند تن از نمایندگان استان هرمزگان، این مساله را تکذیب کرده است.

شاپور کاکولکی، معاون صید و بنادر ماهی‌گیری سازمان شیلات، هم ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری در یک نشست خبری، در پاسخ به سؤالی درباره حضور کشتی‌های چینی در دریای عمان، گفته بود: «هیچ شناور چینی و خارجی در آب‌های ایران اجازه صید ندارد و نیست.» کاکولکی اما اضافه کرده بود که «یک شرکت ایرانی ازطریق مشارکت و اجاره به شرط تملیک، ۱۶ شناور را از طریق چین در اختیار گرفته و در آب‌های جنوبی، صید ترال میانی انجام می‌دهد».

با این حال، هدایت‌الله میرمرادزهی، مدیرکل شیلات سیستان‌و‌بلوچستان، هفته گذشته خبر داده بود که «کشتی‌های ترال چینی» در منطقه حضور دارند، اما «تنها به صید ماهی‌‌های غیرماکول نظیر یال اسبی ،سلطان ابراهیم و ماهی مرکب که به‌دلیل ملاحظات شرعی مورد استفاده مسلمانان نیست، می‌پردازند».

برخی از صیادان محلی و مسئولان، علاوه‌بر مسایل اقتصادی، به تبعات زیست‌محیطی نحوه عملکرد کشتی‌های چینی به شیوه ترال (نوعی روش ماهی‌گیری که در آن با کشیدن تور در آب، به‌وسيله یک یا چند شناور، ماهی‌گیری می‌کنند) در دریای عمان هم اشکال وارد می‌کنند؛ روشی که به عقیده آن‌ها باعث تخریب زیست‌گاه‌ آبزیان می‌شود.

این مساله مورد اشاره احمد مرادی، نماینده بندرعباس در مجلس هم قرار گرفته بود. به گفته او، کشتی‌های چینی با استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای، «محل حضور ماهی‌ها را مکان‌یابی» می‌کنند و کشتی‌های بزرگ به آب‌های نزدیک ساحل می‌آیند و «در محل تخم‌ریزی ماهی‌ها و میگوها صیادی می‌کنند و هیچ دغدغه‌ای بابت ازبین‌رفتن ماهی‌ها ندارند». این نماینده مجلس گفته است که «دریای عمان ۳هزار متر و خلیج‌فارس، ۹۰متر عمق دارد؛ از این‌رو حضور کشتی‌های بزرگ در این مناطق برای اکوسیستم منطقه بسیار متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که این کشتی‌ها باید حتما در آب‌های عمیق صیادی کنند، تا به اکوسیستم منطقه خلیج ضربه نخورد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More